Horeca opent tegenaaval op branchevervuilers

De horeca spuwde vuur toen de eerste benzinepompen snacks gingen verkopen, tuincentra koffie begonnen te schenken en supermarkten een afhaalservice oprichtten....

Van onze verslaggeefster

Margreet Vermeulen

AMSTERDAM

Zo gaat Burger King een joint venture oprichten met NS-stations. Het doel is een groot aantal Burger Kings te vestigen in vooral de grotere stations. Vrijwel tegelijkertijd maakte BP een samenwerkingsverband bekend met McDonald's. De twee bedrijven openen deze week een restaurant annex benzinepomp onder één dak.

De moderne consument wil eten en drinken waar en wanneer hem dat uitkomt, vertelt directeur H. Wasmoeth van Transautex, de franchise-organisatie van Burger King in Nederland. 'Wij hebben daar in een vroeg stadium op ingespeeld.' De lokatie van Burger King op Schiphol is inmiddels met 200 duizend klanten per week de best lopende vestiging ter wereld.

Het bedrijfsschap Horeca juicht de samenwerkingsverbanden toe. 'Wij willen horeca-ondernemers aanmoedigen om op deze manier marktaandeel vast te houden', licht J. Bloemen van het bedrijfsschap toe. Hij wijst erop dat horeca voor een hele reeks van ondernemingen een bijproduct geworden is. Precieze cijfers zijn er niet, maar het gaat om een serieus deel van de traditionele horeca-omzet dat nu is overgenomen door supermarkten, benzinestations, stations en tuincentra.

'Het enige juiste antwoord is nu: in de tegenaanval gaan door zélf aan brancheverbreding te gaan doen', vindt woordvoerster A. Groenewegen van de werkgeversvereniging Koninklijke Horeca Nederland. Zij wijst op de magere winstmarges in de bedrijfstak. 'Gemiddeld wordt er met 2 procent winst gedraaid. Dat is absoluut te weinig om de nodige investeringen te doen.' De marges komen bovendien steeds verder onder druk te staan omdat relatief weinig mensen in de horeca willen werken. 'De werving van personeel kost steeds meer tijd en geld.' Ook de levensduur van restaurantformules neemt af, waardoor de investeringslasten steeds verder worden opgeschroefd.

Burger King kan die investeringslast straks samen delen met NS-stations. Beide partijen stappen voor 50 procent in de joint venture. 'Wij bundelen twee kennisvelden', legt J. Huurdeman uit, manager commerciële zaken van de NS-stations. 'Wij weten alles van de reizigers en Burger King is horecaspecialist. Wij hebben het inzicht in welke reizigersstromen een station aandoen. Burger King kan de formule van het restaurant en het menu daarop afstemmen.'

De acht bestaande stationsvestigingen van Burger King gaan onderdeel uitmaken van de joint venture. Waarom juist Burger King werd uitverkoren, wil Huurdeman wel uitleggen. 'Deze keten mikt op een publiek dat goed bij de NS past, vooral wat betreft leeftijd. McDonald's bijvoorbeeld zet zwaar in op kinderen, en die reizen niet zo vaak met de trein.'

BP heeft waarschijnlijk om diezelfde reden juist vóór McDonald's gekozen. Donderdag openen de twee bedrijven een BP-station in Wateringen met een gewone McDonald's en een McDrive. Als de samenwerking slaagt, wordt de samenwerking uitgebreid naar andere lokaties. 'Wij willen daarmee inspelen op de steeds verder toenemende vraag van de weggebruiker naar gemakkelijk te verkrijgen en snel te consumeren producten', aldus een persverklaring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden