Review

Hoe is de nieuwe Chanel No 5-commercial met Michiel Huisman?

Michiel Huisman blijft qua présence prima overeind naast de mooie hoofdrolspeelster Gisele Bündchen. Jammer van de saaie styling. En het ergste: dat liedje.

Chris Buur
Michiel Huisman in de nieuwe Chanel reclame Beeld Chanel
Michiel Huisman in de nieuwe Chanel reclameBeeld Chanel

Eerst het belangrijkste: Michiel Huisman doet het prima in de nieuwe commercial voor Chanel no 5, die donderdag online ging. De Nederlandse acteur maakt een wat gehaarverfde indruk, maar in de dialoogloze dramafilm van 3:16 minuut (regie: Baz 'Moulin Rouge!' Luhrmann) drukt hij uitstekend de gevraagde vertwijfeling, verliefdheid, geamuseerde goedkeuring en dramatische verrassing uit.

Acteertechnisch is hij zo ongemerkt de drager van de vertelling, want hoofdrolspeelster Giselle Bündchen heeft duidelijk wat minder acteerervaring, en hij blijft qua présence nog eens prima naast haar overeind ook. Knap, want wat is ze weer mooi, op een (zonder make-up) Sophie Hilbrand- en (met make-up) ­Bardot-achtige manier.

Dat was het goede nieuws. Want voor een commercial waarvoor alle kirrende modeblogs verwachtingsvol hele goodiebags vol opgewonden adjectieven klaar hadden staan is de ervaring wel erg bland. De duidelijk stukvergaderde ijkpersoon van 'No 5' (De Vrouw Die Extreem Succes Met Stijl En Liefde Voor Haar Gezin Weet Te Combineren, Zij Het Soms Best Met De ­Nodige Stress, En Als Puntje Bij Paaltje Komt Is De Liefde Numero Uno) wordt narratief vormgegeven met een verhaal over een ­model dat haar carrière aan de wilgen hangt om haar getroebleerde relatie te redden.

Het ergste: dat liedje

Al heb je nog een paar keer kijken nodig om dat eruit te halen. Je ziet vooral een reeks standards uit de wereld waarin mode fashion heet: oprijzen uit zee (vrijheid!), ­betraande make up, fotoshoots in een oude fabriek, vrouwen in ­glamourjurk die in paniek door de glitterende stadsnacht rennen.

Nóg saaier: de styling, van de strandvilla volgens de laatste ­architectonische inzichten uit 2007 tot het eeuwige mid-century-bijzettafeltje tot het lusteloze idee om van kil blauw (trubbels!) te verglijden naar warm rood (liefde!).

En het ergste: dat liedje. Nou weet Chanel natuurlijk ook niet dat we hier onder de vlag Guilty Pleasures al tientallen ernstige balladversies hebben gehoord van evenzoveel campy deuntjes uit de popgeschiedenis, maar ook zonder dat is het helemáál geen origineel idee om een emotioneel geïnfuseerde cover te maken van John Travolta & Olivia Newton Johns opgewonden bruilofts­classic You're the one that I want.

James Blake-epigoon Lo-Fang perst het lied eruit alsof hij peinzend tegen je op staat te rijden. Het extreme gemiddelde van wat nu wereldwijd Goede Smaak wordt gevonden. Precies wat ­Chanel No 5 wil uitstralen, dat dan weer wel.

Chanel No 5. Regie: Baz Luhrmann. Met: Gisele Bündchen en Michiel Huisman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden