Het Eeuwige LevenJan van Ossenbruggen (1939-2021)

Hij was goed genoeg voor het Concertgebouworkest, maar koos voor zijn jeugddroom: chef-dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel

Jan van Ossenbruggen Beeld -
Jan van OssenbruggenBeeld -

Muziek vond hij een essentieel onderdeel van de krijgsmacht. ‘Zolang er legers zijn, is er militaire muziek’, zei hij. Voordat de telefoon werd uitgevonden gaven trompetters de signalen. Vervolgens diende de muziek om het moreel van de troepen op te vijzelen. Daarna had militaire muziek een ceremoniële functie bij staatsbezoeken, inspecties en herdenkingen. En uiteindelijk was het de schakel tussen het leger en de burgermaatschappij. ‘Wij kunnen voor imagoverbetering van het leger zorgen. We laten zien dat het leger meer doet dan alleen vechten’, zei hij in een interview met Trouw in 1993.

Van Ossenbruggen was een begenadigd muzikant die als trompettist speelde bij beroemde orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, en als solist optrad bij bijzondere gebeurtenissen, zoals de doopplechtigheid van Willem-Alexander. Maar hij zou zijn sporen vooral verdienen in het leger.

Zo was hij jarenlang chef-dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel. Als inspecteur militaire muziek voor de krijgsmacht, kreeg hij de ondankbare taak de bezem door de muziekkorpsen van het leger te halen. Van 36 korpsen bleven er uiteindelijk 8 over. ‘Als er op alle fronten in het budget gesneden moet worden, ontkomen wij er ook niet aan’, zo erkende hij. Van Ossenbruggen overleed 20 mei op

81-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hoorn aan problemen met de nieren na een dotteroperatie. Zijn echtgenote Coby zegt dat hij tot drie maanden geleden nog graag dirigeerde. ‘En hij bleef ook altijd studeren.’

Van oorsprong was hij een Zaankanter. Hij werd geboren in een muzikaal gezin in het Zaanse Wormerveer. Zijn vader was trompettist en dirigent, zijn moeder klarinettist. ‘Al op jonge leeftijd had hij de droom om ooit de dirigent te worden van de Koninklijke Militaire Kapel die hij een keer had horen spelen’, vertelt Coby.

Van Ossenbruggen kreeg les van Pi Scheffer, leider van het orkest The Skymasters. Na de hbs ging hij naar het conservatorium, waar hij binnen drie jaar afstudeerde als trompettist en pianist. Vervolgens speelde hij bij het Concertgebouworkest, het Philharmonisch Orkest en bij de opera. In 1958 sloot hij zich aan bij de Marinierskapel. ‘Wie in een blaasorkest wilde spelen, kon niet om de krijgsmacht heen’, verklaarde hij.

Een jaar later werd hij trompettist bij de Koninklijke Militaire Kapel in Den Haag. Hier klom hij op tot kapelmeester en onderdirecteur. Tijdens een staatsbezoek van de Chinese president in de jaren zestig bewees hij zijn improvisatievermogen. Er was geen bladmuziek van het Chinese volkslied. Hij belde de Chinese ambassadeur, die zong het voor. Dat was voor Van Ossenbruggen voldoende om het vlekkeloos te laten spelen.

In 1975 werd hij directeur van de Muziekschool West-Friesland in Hoorn. Hij was charmant en hoffelijk en maakte er een succes van. Maar hij miste de uitvoeringen en keerde twee jaar later terug bij de Koninklijke Militaire Kapel, nu in de rol van chef-dirigent.

In 1985 werd Jan van Ossenbruggen inspecteur militaire muziek voor de landmacht, vier jaar later voor de hele krijgsmacht. Na zijn pensioen in 1994 was hij docent aan maar liefst vijf conservatoriums: Den Haag, Tilburg, Amsterdam, Enschede en Maastricht. ‘En elk weekeinde zat hij wel ergens in de jury van een concours’, zegt zijn echtgenote. Acht jaar maakte hij ook deel uit van de gemeenteraad van Hoorn voor de VVD.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden