Het Eeuwige levenDaan Krook (1929-2021)

Hij was de enige bestuurder bij Fokker die Frans Swarttouw durfde tegen te spreken. Dat kostte hem zijn baan

Als commercieel talent wist hij de toestellen van Fokker over de hele wereld te slijten. En als er iemand was die in alles was geïnteresseerd werd hij later commissaris en adviseur van een grote reeks bedrijven.

Daan Krook Beeld Dijkstra BV
Daan KrookBeeld Dijkstra BV

Hij was de verkoper van Fokker. ‘Hij sprak vijf talen en kon elk moment op een andere taal overstappen. Of het nu ging om de Franse posterijen of een Indiase maatschappij ging, Daan Krook zorgde ervoor dat ze vielen voor de F27 Friendship, F28 Fellowship of latere vliegtuigen’, zegt voormalig Fokker-collega en vriend Gerard Pronk.

Toen Krook in het bestuur kwam, was hij volgens Pronk een biechtvader voor zijn mensen die hem op handen droegen. ‘Je ging het gesprek in met een zwaar gemoed, maar je kwam er bevrijd uit.’

Weigering te ondertekenen

Samen met de financiële topman Rob van den Heuvel en de charismatische ceo Frans Swarttouw besloot hij in 1983 tot de ontwikkeling van twee nieuwe toestellen voor Fokker: de F50 en de F100. Maar de ontwikkelingskosten liepen totaal uit de hand. Later erkende Krook dat het te hoog gegrepen was: ‘We hadden alles op de honderdseater (de F100, red.) moeten zetten.’ Nu moesten twee toestellen worden verkocht. En omdat volume nodig was om break-even te draaien werden ze onder de kostprijs aangeboden. Toen Fokker op een order van American Airlines voor 75 F100’s nog 90 miljoen dollar moest toeleggen, ging dat voor Krook een stap te ver en weigerde hij zijn handtekening onder het verkoopcontract te zetten. Swarttouw tekende alsnog, waardoor de verhouding verslechterde.

In 1987 werd Krook – naar eigen zeggen de enige bestuurder die tegen Frans Swarttouw was opgewassen – ontslagen. In 1997 vertelde hij in een van zijn zeldzame interviews tegen de Volkskrant: ‘In Nederland leefde toentertijd het idee dat er drie superieure concerns waren: KLM, Fokker en Philips. Wanneer die in de problemen kwamen, lag dat aan de buitenwereld en niet aan het bedrijf zelf. Het kwam door gebrek aan steun van de regering, of het was een schoftenstreek van de Duitsers. Maar de vliegtuigen waren technisch weliswaar aan de maat, maar niet superieur, zoals werd gezegd.’

Krook, die sinds anderhalf jaar in een zorgcentrum in Maarssen woonde, overleed 28 april in een ziekenhuis Nieuwegein onverwacht aan de gevolgen van infectie. Hij wordt overleefd door zijn vrouw en twee dochters.

Krook werd geboren in Den Helder als zoon van een marineman. Na de middelbare school ging hij zelf ook naar de Marine Luchtvaartdienst. Na een vliegopleiding werkte hij in Texas als piloot.

Commercieel genie

In 1959 stapte hij over naar Fokker, waar hij medewerker werd van de verkoopafdeling. Hij bleek een commercieel genie te zijn en werkte zich op tot verkoopdirecteur. In 1975 werd hij via Fokkers toenmalige fusiepartner VFW gevraagd bij Airbus te komen werken die toen net de A300 had ontwikkeld. Hij moest de allereerste toestellen gaan verkopen.

Nadat de fusie met VFW was mislukt vroeg de nieuwe topman Frans Swarttouw hem in 1979 terug bij Fokker. Hij werd lid van de raad van bestuur en later vicevoorzitter. De curatoren spraken na het faillissement in hun eindverslag over ‘de zeer succesvolle heer Krook’. Maar dat nam niet weg, dat hij op zijn 58ste op straat stond. Hij werd vervolgens commissaris en adviseur van een hele reeks bedrijven, waaronder AkzoNobel, Albron, Ten Cate en Beka Bouw.

‘Hij was overal in geïnteresseerd en dat maakte hem uitermate geschikt voor die job’, zegt Pronk. Zijn dochter Rolien stelt dat hij daarnaast graag met zijn boot en twee honden bezig was. ‘En hij was gek op wintersport. Als iemand uit 1929 lijkt hij oud. Maar dat was hij tot de laatste dagen helemaal niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden