Het geheim achter het succes van Zoover

Het Duitse bedrijf Tomorrow Focus legde deze week 21 miljoen euro op tafel voor een belang van 51 procent in het bedrijf WebAssets, moeder van de Nederlandse reisbeoordelingssite Zoover. Daarmee wordt de waarde van het bedrijf uit Zeist op ruim 40 miljoen euro geschat.

Strand.Beeld ThinkStock

Hoewel over winst en omzet niets bekend is, heeft het er met die waardering alle schijn van dat Zoover een succesvol onlinebedrijf is. Ter vergelijking: Telegraaf Media Groep betaalde eind 2010 53 miljoen euro voor de sociale netwerksite Hyves.

De overname van Zoover (spreek uit: Zoever) is de zoveelste stap in het vlotte groeiproces dat het bedrijf doormaakte. In 2005 nam moederbedrijf WebAssets vakantiereiswijzer.nl over. Zo ontstond Zoover, een website waar vakantiegangers recensies kunnen schrijven van de hotels, campings, bed & breakfasts en hostels waar ze zijn geweest.

Niet briljant
Het idee om consumenten producten of diensten online te laten beoordelen was misschien niet briljant of vernieuwend - vergelijkings- en recensiesites als iens.nl voor de horeca en kieskeurig.nl voor allerhande producten bestonden al lang - de aanpak van Zoover leidde tot een gestage groei.

'Deel van het succes is dat Zoover ontzettend breed is', zegt Marieke Verdonk, hoofdredacteur van het e-commerce vakblad Twinkle. Waar andere sites vaker een niche kiezen, is op Zoover vrijwel alles te beoordelen wat met vakanties te maken heeft. Vanaf het begin waren dat de plekken waar mensen overnachten, inmiddels is het ook mogelijk steden, musea en pretparken te recenseren.

Al die beoordelingen, inmiddels rond de 1,5 miljoen, zijn doorzoekbaar en te filteren op een eindeloze reeks criteria: het rapportcijfer van eerdere bezoekers, het aantal foto's dat van een bestemming op de site is geplaatst, de weersvoorspelling voor de komende dagen en ga zo maar door. De weergegevens betrekt Zoover overigens van Weeronline, dat in 2009 door WebAssets werd ingelijfd. In totaal heeft het bedrijf nu 75 werknemers.

Mede dankzij de breedte en het gebruiksgemak van Zoover (het won meerdere malen de prijs voor beste reiswebsite en beste vergelijkingswebsite), groeide het aantal bezoekers. Inmiddels trekt de site naar eigen zeggen jaarlijks 130 miljoen bezoekers uit 23 landen.

Zoover verdient geld met de verkoop van advertenties en aan sitebezoekers die via die advertenties doorklikken naar sites van reisaanbieders. Voor elke klik ontvangt Zoover een commissie.
Kritiek op Zoover was er natuurlijk ook. Net als bij alle onlinevergelijkingssites werden er vragen gesteld over hoe onafhankelijk de recensies zijn en of ze niet komen van een boze buurman, een jaloerse concurrent of juist een betaalde bewonderaar.

Schandalen
Dankzij het uitblijven van schandalen kon Zoover rustig verder groeien.
De overname door de Duitsers, die tevens eigenaar zijn van HolidayCheck.com, betekent een nieuw hoofdstuk in het bestaan van het bedrijf dat werd opgericht door Erwin Rooymans en Bas Rasker. Laatstgenoemde blijft voorlopig actief in het concern, samen met huidige bestuursvoorzitter Stephan Bosman. Tomorrow Focus wil WebAssets in 2017 volledig in handen hebben.

Het is de bedoeling dat de samengevoegde bedrijven tegen die tijd een leidende positie hebben in heel Europa, waar momenteel vooral West-Europa wordt bediend. Zo zou Tomorrow Focus een Europese tegenspeler kunnen worden van de Amerikaanse site Tripadvisor.

Volgens het management zal Zoover zich tegelijkertijd ontwikkelen tot een online reisbureau waar bezoekers zelf reizen kunnen boeken. Op HolidayCheck kan dat al, net als op Tjingo.nl, dat eerder dit jaar ook door Tomorrow Focus werd ingelijfd. Zoover zal in de toekomst nadrukkelijk de concurrentie aangaan met reiswebsites als Expedia.com en Bookings.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden