Het eeuwige levenharry kies (1953-2020)

Het eeuwige leven: Harry Kies (1953-2020)

Harry Kies wist met het Leids cabaretfestival een enorme pool van nieuw talent aan te boren. Later werd hij impresario en theaterproducent.

Harry Kies Beeld
Harry Kies

Harry Kies heeft cabaretliefhebbers op oudjaarsavond keuzestress bezorgd. De impresario en talentenjager stond aan de wieg van het Leids cabaretfestival waar zoveel cabaretiers uit zijn voortgekomen, dat televisiezenders ze nu voor het uitzoeken hebben.

Kies overleed in de nacht van 23 op 24 december in Kamerik. ‘Tijdens het laatste Leids cabaretfestival in februari vorig jaar had hij last van enorme rugpijnen. Hierdoor kon hij voor het eerst niet bij de halve finale zijn. Toen hij de week daarop bij de arts aanklopte, bleek het longkanker te zijn’, zegt Helga Voets, die zijn bedrijf al vele jaren eerder had overgenomen. Kies wordt overleefd door zijn partner Marijke Reijnders, zelf in het verleden producent van theatershows en televisieprogramma’s.

Kies werd geboren in een gezin van vier kinderen in Den Haag. Hij studeerde Nederlands en sociologie in Leiden. Bij het jubileum van de studentenvereniging Augustinus in 1978 werd besloten een cabaretprogramma op te zetten. Er stonden vierhonderd mensen voor de deur. Het jaar daarop werd het wegens succes herhaald. Nu in wedstrijdvorm.

Kies reisde door het land om kandidaten te zoeken en te selecteren. ‘Niet zo komisch, maar wel een goed verhaal’, oordeelde hij dan. Voets: ‘Hij was een schaker. Hij was ook iemand die meer op inhoud gericht was dan op vorm. Het moest maatschappelijke context hebben.’

Jan van Coeverden, die de eerste tien jaar samen met hem het festival organiseerde, zegt dat hij zakelijk instinct combineerde met een diepe culturele interesse. ‘Hij was een caleidoscopische man, iemand die misschien een warm empathisch gezicht miste, maar inhoudelijk steengoed was.’

Bekendheid verwierf het festival met de overwinning van de cabaretgroep Dubbel en Dwars in 1982. ‘Jack Spijkerman was bekend vanwege de grote antikernwapendemonstratie op het Amsterdamse Museumplein’, vertelde Kies in de Volkskrant. ‘Jack gaf nog les, dus hij miste overdag alle telefoontjes voor optredens en ‘s avonds kon hij niet meer terugbellen. Daarom zette hij mijn nummer op zijn antwoordapparaat, en zo werd ik zijn contact voor de buurthuizen en jeugdhonken. Ik kreeg 50 gulden per geboekte voorstelling en dat was meer dan mijn bijbaantje in de verffabriek. Ik ging ook rondbellen voor andere artiesten en richtte STEEK-produkties op: Stichting Engagement En Kultuur.’

null Beeld

Erik van Muiswinkel, die samen met Justus van Oel de groep Zak en As vormde, weet nog dat Kies en Van Coeverden in 1985 langs kwamen voor een auditie. ‘We hadden geen optredens en Harry zei dat hij dan wel naar een repetitie kwam bij Justus thuis, drie hoog op een flat. We zongen zes liedjes en hij zei: ‘Doe maar mee.’ Kies werd zijn impresario en vriend. Ook Lebbis en Jansen, Sanne Wallis de Vries, Najib Amhali en Javier Guzman zouden in Leiden doorbreken. Kies zorgde ervoor dat ze daarna voor het voetlicht werden gebracht door media-aandacht te genereren en ze bij de theaters aan te prijzen. Van Muiswinkel: ‘Hij nam ons ook de administratieve rompslomp uit handen, zodat we na vijf jaar niet verrast werden door een enorme aanslag van de fiscus.’

In 1996 kwam Voets erbij en nam in 2003 het impresariaat over. Later werd hij eigenaar van Harry Kies Theaterproducties. Kies ging zich richten op musicalproducties, zoals Route 66 en Turks Fruit. In 2011 besloot hij te stoppen. ‘Hij was bang voor winterdepressies en ging daarom graag voor lange tijd naar Spanje’, zegt Van Coeverden. Maar in Leiden was hij elk jaar weer van de partij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden