Het eeuwige leven Hans Ernst (1947-2019)

Hans Ernst (1937-2019): van priesterstudent tot redder van Zandvoort

Hij wilde de missie in totdat hij brommers en meisjes interessanter vond. Zonder hem had het circuit van Zandvoort niet meer bestaan.

Hans Ernst. Beeld Circuit Zandvoort

Op het circuit van Zandvoort is een bocht naar hem vernoemd. En dat is niet ten onrechte. Zonder Hans Ernst zou het circuit waarschijnlijk niet meer hebben bestaan. Dat er volgend jaar weer een Grand Prix in de Formule 1 wordt gereden, was een emotioneel moment voor hem.

Ernst, die van 1988 tot 2013 directeur was van het circuit, zal er zelf niet bij zijn. Hij overleed 20 juni op 72-jarige leeftijd in zijn geliefde Zandvoort. Hartfalen en een longontsteking werden hem fataal ­nadat hij al vele jaren kampte met reuma en diabetes. ‘Voor iemand wiens passies autoraces en helikoptervliegen waren, was dat een zwaar gelag’, zegt zijn vrouw IFong Ernst met wie hij een dochter had.

Hans Ernst werd geboren in Castricum, als vierde in een onderwijzersgezin van zes kinderen. Hij wilde aanvankelijk priester worden en ging naar het kleinseminarie. ‘Maar toen hij 16 was, ontdekte hij dat zijn grootste interesses brommers en meisjes waren, al vertelde hij nooit in welke volgorde’, zegt zijn echtgenote. Zijn vader deed toen de boekhouding voor een optiekzaak. ‘En dat vak interesseerde hem mateloos. Het voldeed aan zijn brede interesses – technisch, medisch, commercieel en modisch. Hij zette op verzoek van de gebroeders Molenaar een optiekafdeling op in Wastora in Zaandam. En toen hij een optiekzaak kon overnemen aan de Heiligeweg in Amsterdam, stapte hij daarin. Die groeide uit tot een keten van zo’n vijftien zaken tot en met ­Assen aan toe’, aldus IFong Ernst.

Daarnaast had hij als hobby autoracen op Zandvoort. Zijn eigen eerste race-auto was een mini-­cooper. Hij reed in de jaren zeventig en tachtig in een Hillman Imp en Volkswagen Scirocco het Nederlands Toerwagenkampioenschap. Hij werd ook gevraagd een bestuursfunctie te vervullen in de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV). Toen het circuit half ­jaren tachtig failliet ging en werd overgenomen door een stichting, kreeg Hans Ernst namens de NAV een bestuurszetel. In 1988 kwam de functie van directeur vacant. Niemand wilde het doen, want de financiële situatie was rampzalig. ‘Ik neem het voor twee jaar waar zodat het bestuur een goede opvolger kan vinden’, bood Ernst aan. Hij zou het 25 jaar doen.

Omdat de gemeente een groot deel van het complex had verkocht aan Gran Dorado voor een bungalowpark, besloot Ernst tot de aanleg van een verkort circuit van 2,5 kilometer. Door dit te verhuren aan allerlei raceclubs, lukte het de exploitatie renderend te maken. Met het naar Nederland halen van de ‘Formule 3’ of ‘Marlboro Masters’ in 1990 zette hij het ook internationaal op de kaart.

In de jaren negentig verwierf Ernst de aandelen. Zijn financiële rechterhand, Edwin Sibbel, zegt dat hij één uitgangspunt had: ‘Het circuit mocht nooit meer failliet gaan.’ Aansprekende evenementen mochten georganiseerd worden, maar het mocht geen geld kosten. ‘Hij had daadkracht en durf en altijd een plan B achter de hand voor als iets niet lukte.’

Het bedrijfsconcept werkte. In 1999 kon het korte circuit weer worden verlengd tot de huidige variant van 4,3 kilometer. Daarmee kon het weer testcircuit zijn voor de Formule 1. Toen droomde hij er al van de race zelf daar ook weer te houden. Prins Bernhard van Oranje, die daar zelf racete, had dezelfde droom. IFong Ernst: ‘De enige aan wie hij het circuit wilde verkopen was Chapman Andretti Partners, de club van Bernhard van Oranje en Menno de Jong. Zij zouden die droom kunnen waarmaken. Maar prins Bernhard werd ook ziek. En die wist niet hoe dat zou aflopen, waardoor de verkoop pas in 2016 kon worden bezegeld.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden