het eeuwige leven Hanneke Derboven (1936-2019)

Hanneke Derboven: Altijd de perfecte match van muziek en emotie

‘Oma Roze’ werd ze genoemd. Ze begon bij Willem Duys en koos daarna de muziek voor vele radio- en televisie-programma’s zoals Het Oog en Langs de Lijn.

Hanneke Derboven Beeld Redactie

Hanneke Derboven had zelf bepaald welke nummers op haar uitvaart moesten worden ­gedraaid: Always and forever van Pat Metheny, Here’s to Life van ­Shirley Horn en Milonga del Ángel van Astor Piazzolla. ‘En daar hebben wij onder meer Fire and Rain van James Taylor aan toegevoegd, omdat hij haar favoriete artiest was’, zegt haar dochter Marije.

Haar hele leven stond in dienst van ritme en muziek. Tienduizenden platen heeft ze uitgezocht voor radio- en televisieprogramma’s als Voor de Vuist Weg, Muziekmozaïek, Langs de Lijn en Met het Oog op Morgen. Ze overleed 14 juli als gevolg van complicaties na een buikoperatie op haar 82ste jaar.

Hanneke Derboven werd geboren in Haarlem als oudste van de twee dochters van de trompettist Herre Jager die vermaardheid verwierf als lid van het Avro-orkest The Skymasters.

Avonturier

Ze was een slimme meid die in het Haarlem het Kennemer ­Lyceum doorliep en daarna een apothekersopleiding deed. Maar ze was ook een avonturier. Ze stapte in de jaren vijftig op een oceaanstormer en ging naar de VS om daar anderhalf jaar als au pair te werken. Vervolgens ging ze voor een jaar in Italië, waar ze met haar zus in een hotel werkte. En net toen ze haar eigenlijke beroep oppakte, werd haar vader ziek die de muziek regelde voor De Vuist, de tv-show van Willem Duys. Ze werd als invalster gevraagd en ging nooit meer weg bij het praatprogramma dat van 1963 tot 1979 werd uitgezonden. Behalve muzieksamensteller was ze platenplugger die voor Basf werkte, waar artiesten als schlagerzanger Freddy Breck en het Franse koor Les Poppys onder contract stonden.

Ze werkte lange tijd freelance toen dat in Hilversum nog niet ­gebruikelijk was. Hierdoor kon ze na de scheiding van haar man, met wie ze twee dochters kreeg, overdag thuis zijn. ’s Avonds vertrok ze dan voor haar werk naar Hilversum, steevast met een platenkoffertje in haar hand.

Ze ging er helemaal in op. Veel van haar collega’s werden haar vrienden met wie ze ook op vakantie ging. ‘Ze loog weleens over haar leeftijd, omdat ze zo graag met jonge mensen omging’, zegt haar dochter Marije. ‘Mijn moeder ging graag gekleed in de kleur roze. Hierdoor was zij heel herkenbaar. Oma roze, werd ze genoemd. Zij werd er heel blij van, maar anderen ook. Regelmatig werd ze door mensen aangesproken: ‘Mevrouw, ik word altijd zo vrolijk als ik u zie.’

Grote namen

Ze werkte in haar tijd met alle grote namen van de Nederlandse omroep zoals Willem Ruis, Koos Postema, Anne van Egmond en Meta de Vries. Frits Spits roemde haar op de uitvaart als ‘een geweldig goede muzieksamensteller’. ‘Ze kon zo genieten van goede ­muziek en ze was een heel lieve, aardige belangstellende vrouw.’

Ze had een perfect gevoel welke muziek het best paste bij welke emoties. Bij haar afscheid van de radio in 2000 zei ze: ‘Bij Langs de Lijn mag de muziek wat wilder zijn dan bij Het Oog.’ Ook speelde ze in op het onderwerp dat werd behandeld. ‘Als je een verdrietig onderwerp hebt, moet je daar niet nog eens heel droevige muziek achter draaien.’

En ze hield rekening met de ­presentator. ‘Jan Tromp houdt van lieve liedjes, Hanneke Groenteman van Jacques Brel. En John ­Jansen van Galen van cajun-­muziek.’ Ook voor veel televisieprogramma’s, onder meer in ­memoriams van leden van het­ ­koningshuis, koos zij de muziek. Bij haar pensioen kreeg ze een ­bedankbrief van James Taylor, van wie ze zoveel plaatjes had ­gedraaid. Naast het kiezen van de muziek voor radio en televisie schreef ze columns voor Viva, ­Living en Cosmopolitan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden