Guinness en gossip
HONGKONG, TOKIO, NEW YORK OF SYDNEY - DE IERSE PUB ZIT OVERAL. HERKENBAAR, VERTROUWD. PETER DE WAARD LEERT BIJ BIJ IRISH PUB COMPANY HET GEHEIM VAN 'CRAIC'....
Waarom is een Ierse pub een gewild exportartikel en een Britseniet?
Iemand die zowel regelmatig in Londen als in Dublin is, zalover het antwoord niet aarzelen. Terwijl in Britse pubs de mensenelkaar wantrouwend aanstaren, beginnen ze in een Ierse pub meteeneen praatje. En terwijl een kroegentocht in Engeland ontaardt ineen zuippartij, wordt die in Ierland opgevat als een muzikaalfeest. Ieren zijn toegankelijker dan de Britten met hun stiffupper lip. De cabbie in Londen zegt na afloop van de rit alleen'five quid, mate', de taxichauffeur in Dublin praat vanaf hetbegin onmiddellijk al honderduit.
Waar je in de wereld ook komt en hoe nuchter je ook wiltblijven, de Ierse pub is bijna een verplichte stop - of het nuis op de prairies van Amerika, de desolate woestijnen vanAustralië, de toendra's van Siberië of tussen de pagodes vanJapan. In vreemde, afgelegen en exotische streken is het eveniets vertrouwds. Je hoopt dat je er misschien Engels kunt sprekenen dat je krijgt wat je bestelt. Je hoopt dat je er gewoon evenvoetbal kunt zien in plaats van kamelenraces of cricket. Je hooptop een biertje dat je kent. En je ontsnapt even aan de chaos ende drukte van tropische en onbekende streken.
Wat is het geheim van de pub en dan vooral van de Ierse pub,waarvan er in sommige streken van Ierland nog zeven zijn tevinden tussen tien huizen?
Het belangrijkste is 'craic' - een woord dat in Ierland staatvoor 'een moment van genieten in goed gezelschap'. Wie aan eenIerse pub denkt, denkt in eerste instantie aan oude mannen,vrouwen met een zelfgebreide sjaal, hete aardappelen, vioolmuzieken een glas Guinness, het pikzwarte Ierse bier met het kleinesneeuwwitte schuimkraagje. Maar het is toch vooral degezelligheid, de aanspreekbaarheid van de mensen en derelativering van het leven die de Ierse pub zo attractief maken.'Sure you will be a long time dead', zo formuleert Irish PubCompany het zelf.
De pub is voor Ierland het beeldmerk geworden, net zoalsmolens dat zijn voor Nederland. 'Er is niets in de wereldvergelijkbaar met de Ierse pub', zegt Elisabeth Canestro vanIrish Pub Company, het bedrijf in Dublin dat de Ierse pubverkoopt als McDonald's de hamburgerketen. 'Het is een combinatievan muziek en conversatie, van goed eten en een drankje en vangastvrijheid en humor.' In Ierse pubs kunnen mensen zichzelfzijn. Er is geen dress code, en er heerst een huiselijkeknusheid. En er heerst de spirituele en intellectuele sfeer vande grote schrijvers, dichters en muzikanten die Ierland heeftvoortgebracht.
En het is een uitstekende investering, zo heeft Irish PubCompany heel slim ontdekt. Het bedrijf werd in 1979 opgerichtdoor brouwerij Guinness die hoopte zo de afzet van het eigen bierte kunnen vergroten. Hoewel Guinness nog altijd een must is,kunnen in de Ierse pubs ook lokale biersoorten worden geserveerd.'In al onze Ierse pubs in Spanje kun je ook de lokale biermerkenvinden.'
In 25 landen ter wereld heeft het bedrijf nu vele honderdenlokale cafés en bars voor bedragen tussen de 100 duizend en200 duizend euro vertimmerd. De Ierse pubs zijn mateloospopulair in de VS, waar zich in de negentiende eeuw de halveIerse bevolking vestigde na een hongersnood. Het succes van IrishPub Company - inmiddels dochter van een bouwgroep - heeft daarook concurrentie uitgelokt ('We zijn al lang de enige niet meer,maar gelukkig nog wel de grootste').
Italië alleen al telt inmiddels meer dan honderd Ierse pubs,ook zijn ze te vinden in bijna alle andere Europese landen,Korea, Japan, Aruba, Kazachstan en Oezbekistan. Vorig jaar opendeer een in Hongkong. De eerste klanten waren twee Chinese meisjesdie elk twee glazen Guinness bestelden en het daarna met eenrietje opdronken. Ierse pubs zijn mateloos populair opvliegvelden en in exclusieve hotels. In Nederland heeft IrishPubs nu drie bars omgebouwd: een in Utrecht en twee in Amsterdam.
Irish Pub Company bedenkt het concept en voert de metamorfoseook helemaal uit. Er zijn verschillende varianten: van de ruigekunstzinnige Gaelic pub tot de country pub met open haard, houtenbanken en waterpomp of de populaire en meer comfortabeleVictorian Dublin Pub met spiegels, mahoniehout en koperwerk.
Maar niet alleen wordt de pub gebouwd en totaal ingericht metuit Ierland afkomstig materiaal, ook wordt de bric & brac(oude flessen, foto's en andere prullaria) geregeld. Daarnaastwordt advies gegeven over de muziek en de te serverentraditionele gerechten: Guinness-pie, stew, mash & potatoesof gewoon meat & two vegs. 'Guinness moet er uiteraard zijn,net als de whiskey's Jameson en Bushmill en Irish Cream. Maar hetmoet ook op Ierse manier worden geserveerd - laid back met eenlevendige conversatie, gossip en humor.
'Het succes van de Ierse pub hangt niet alleen samen met eenauthentieke inrichting, producten en muziek', zegt Canestro. 'Hetis ook afhankelijk van de ethos, de sfeer en de uitstraling vande bediening. Daarom trainen wij ook het personeel.'
Irish Pub Company schakelde daarvoor eerder onder meer Una'o Dowd in, de goeroe van Irishness , die wereldwijd mensen leertIers te denken, van wild ogende Ierse sporten als hurling tehouden en klanten te begroeten op een minder formele ennatuurlijke manier. Canestro: 'Personeelsleden moeten wetenwanneer St. Patrick's Day wordt gevierd en enige kennis hebbenvan traditionele Ierse muziek. Een paar woordjes Iers zijn aante bevelen.'