Groot aantal dodelijke tramongelukken raadsel voor GVB

In 2000 zijn in Amsterdam door ongelukken met trams al zeven doden gevallen. Redenen voor die piek zijn er niet....

Het jaar 2000 moest een feestjaar worden voor het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf (GVB). Het honderd jaar oude bedrijf lijkt af te stevenen op een rampjaar. Tot nu toe zijn er in 2000 bij ongelukken met trams zeven doden gevallen. Onwaarschijnlijk veel. In vorige jaren lag het aantal dodelijke ongevallen beduidend lager.

Twee weken geleden waren er zelfs twee doden te betreuren. GVB-wethouder G. ter Horst heeft deze week in het college van B en W overlegd over het hoge aantal ongevallen. Veel kwam er niet uit. Burgemeester Patijn gaat met de politie bespreken of ze harder moet gaan optreden tegen kleine verkeersovertredingen. Veel mensen verongelukken omdat ze zich niet storen aan de kleur van het stoplicht of de lijnen op het wegdek waar ze veilig kunnen oversteken.

De ernst van de situatie is nog niet zodanig dat er op het stadhuis een team is geformeerd dat de oorzaken van de ongelukken bespreekt. 'Het aantal is extreem', zegt GVB-ambtenaar R. Giebels op het stadhuis. 'Het is ongelooflijk. Ik zie het als een toevallige serie.'

Dit wil niet zeggen dat er niets is gedaan om ongelukken te voorkomen. Een aantal jaren geleden verongelukten veel mensen op de snellijn naar Amstelveen. Daar zijn hekken geplaatst om het oversteken veiliger te maken. Bij een druk kruispunt in het centrum zijn kettingen opgehangen nadat twee Franse toeristen eerder dit jaar onder de tram liepen.

Voor het GVB is de hausse een raadsel. Directeur tram A. Bolier: 'De aanrijdingen- en ontsporingscommissie bespreekt elk voorval. We begrijpen het niet.' Allerlei oorzaken zijn geopperd. Tijdens de ongelukken was het niet nat, dan heeft de tram een langere remweg. Ook de nieuwe blauw-witte trams zijn de oorzaak niet. 'Er zijn vooral oude gele trams bij ongevallen betrokken', verzucht Bolier.

Hij kreeg net een melding. De politie was, als onderdeel van de opleiding, in achtervolging. De chauffeur haalt een tram in en ramt een tegemoetkomende tram. 'Hij leeft nog', zegt Bolier.

Net als de gemeente wijst hij naar het roekeloze gedrag in het verkeer. Vroeger trokken alleen fietsers en voetgangers zich niets van stoplichten aan, nu gaan ook automobilisten door rood. 'In alle zeven gevallen van dit jaar had de tram geen schuld. Neem dat ongeval van vorige week in Osdorp. Een automobilist rijdt met zeventig door rood en geeft nog even gas. Daar kan de tram absoluut niks aan doen.'

Bolier is in opleiding als bestuurder omdat hij wil weten hoe het is om een tram te rijden. 'Ik hoor die verhalen over mensen die plotsklaps oversteken. Ik geloofde het niet. Als je zelf rijdt, dan zie je dat het waar is. Het Leidseplein is gekkenwerk. Ik zat vanmorgen op lijn 1. Ongelooflijk. Er sprong iemand op de rails om op het allerlaatste moment weer weg te springen. Om te pesten.'

De tramdirecteur gaat met de wethouder praten over het probleem. Het GVB overweegt om de snelheid van de tram te laten zakken, maar of dat wat helpt? De meeste ongelukken waren bij haltes. Wel wil Bolier de opvang verbeteren van bestuurders die een ernstig ongeluk hebben meegemaakt.

Ze zijn meestal een tijd niet in staat om aan het werk te gaan. 'Je bent ze een paar maanden kwijt, ook als het hun schuld niet is', zegt Bolier. Ook zijn er plannen om de bestuurders naar een cursus te sturen waar ze leren beter te anticiperen.

Het GVB wil bij nieuwe lijnen af van gevaarlijke situaties bij kruisingen. De komende jaren wordt de lijn naar IJburg aangelegd, maar het is niet gelukt om de kruisingen ongelijkvloers te krijgen. 'Dit helpt niet echt om ongelukken te voorkomen', zegt Bolier. 'De gemeente vindt het veilig genoeg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden