Goedkoop en zoet

Magazinelezers proevenen keuren. Deze week: stroopwafels...

Proeft u eens stroopwafels, vroegen we in het magazine van 30 januari. Die van van de Lidl zijn de beste volgens kenners – banketbakkers, ‘stroopdeskundigen’ – die hun zegje deden in het consumentenprogramma Kassa! Wat vindt u? Prompt hing de Lidl aan de lijn: of ze het artikel mochten zien, want zoiets lezen ze graag natuurlijk, en wie weet willen ze er nog wat reclame mee maken. Wat ons betreft kan dat. We vonden de Confiserie Firenze Roomboter Stroopwafel zoals de Lidl-stroopwafel voluit heet weliswaar geen uitschieter, maar wel prima te eten. Niet te taai, niet te zoet en niet te duur: 1,29 euro per pakje.

Niet iedereen denkt er zo over. ‘Ik ben blij dat u deze test doet’, schrijft Alies Hoek. ‘Ik ben al jaren stroopwafelfan, net als mijn kinderen, en vond de uitslag van Kassa! misleidend.’ Waarom precies schrijft ze er niet bij, wel dat ze de voorkeur geeft aan Kanjers – ‘veruit de lekkerste stroopwafel van Nederland’ – gevolgd door die van de Aldi. Ook Pieter Duyfjes loopt niet weg met de Lidl-wafel. Kartonnig, vindt hij de koeken, zowel van smaak als van structuur.

Nu zijn deze twee wel de meest kritische onder de inzenders; veel proevers zijn best te spreken over de Lidl-stroopwafel. Lekker bros, wordt-ie vaak genoemd, maar uitgebreide jubelzangen troffen we niet aan. Nee, de liefdesverklaringen die we ontvingen betroffen de stroopwafels van de warme bakker of, vaker nog, die van de markt. ‘Geen enkele fabrieksstroopwafel kan tippen aan de vers gebakken wafel op de IJsselsteinse markt’, schrijft Duyfjes. ‘Nog warm, lekker knapperig en schandalig groot. Al aan het begin van de markt weet je waar je heen gaat lopen. De geur is net zo verleidelijk als het gezang van sirenen.’ Poëtisch, Pieter, maar – zoals hij zelf ook volmondig toegeeft – niet helemaal eerlijk: de supermarktstroopwafel kan nu eenmaal niet zo uitbundig geuren om de boodschapper te lokken.

Wat dan te doen om je wafel onder de aandacht te brengen? Een website voor ’m maken bijvoorbeeld, zoals ze gedaan hebben bij Van der Breggen BV. Die koekenbakker uit Tilburg brengt niet alleen de Bakker Joop stroopwafels (0,65 euro per pak) op de markt, maar ook Kanjers (1,75 euro), en die laatste hebben een eigen site. Daarop staan niet alleen de onvermijdelijke Frequently Asked Questions (‘Is er bij de bereiding van Kanjers gebruikgemaakt van genetische manipulatie?’ ‘Nee, er is niet gebruikgemaakt van genetische manipulatie’), maar er staat ook een heuse spreekbeurt op, met boeiende onderdelen als ‘het kopen en opslaan van de ingrediënten’ alsmede het ‘koelen’ der stroopwafels. Geheid dat je daar een ‘zeer goed’ mee scoort, als culinair angehauchte basisschoolleerling.

De Kanjer wordt overigens prima beoordeeld door de inzenders van deze rubriek, net als de roomboterwafels van Albert Heijn. Maar de supermarktstroopwafel die het het hardst wordt geroemd is die van de Aldi. ‘Ze smaken lekker naar karamel en ze zijn lekker groot’, schrijft Daniëlle Busser. ‘Daarnaast ziet de verpakking er ook nog eens erg Nederlands uit – rood-wit-blauw –, dat past toch perfect bij zo’n oer-Hollands product?’

Voor ons speelde de verpakking geen rol, want wij testten alle door u genoemde stroopwafels blind. En ook bij ons kwam de Aldi-wafel als beste uit de test: geurig, smeuiig, lekker zoet, maar ook weer niet zo dat het glazuur van je tanden springt. En met 1,29 euro per pakje net zo goedkoop als die van die andere prijsknaller. Waarmee de wedstrijd Lidl vs. Aldi (de kenners tegen de consumenten) eindigt in 1–1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden