'God is ruimdenkender dan mensen'

De Bijlmer zou ellendig en armoedig zijn, maar nergens in Amsterdam wordt zoveel van God gehouden als daar. De Ghanese variant van de Pinksterbeweging telt ruim drieduizend leden....

'God betekent alles voor mij. Ik voel Zijn aanwezigheid altijd. Van mijn kruin tot mijn tenen. Hij leeft in mij. Ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen dat moeilijk te begrijpen is. Maar dat gevoel heb je alleen als je God hebt ontmoet.

'Dat gebeurde bij mij op mijn zeventiende in mijn geboorteland Ghana. Ik voelde op een dag de aanwezigheid van de Heilige Geest. Dat is iets onbeschrijflijks. Je raakt in trance en het lijkt alsof je door de bliksem geraakt wordt. Vanaf dat moment was ik een born-again christen.

'Want ik geloofde altijd wel in God, maar meer omdat mijn ouders erg gelovige pentecostals waren. Pentecost is de Ghanese evenknie van de Nederlandse pinkstergemeente. We geloven ook dat Jezus Christus door God is gezonden om mensen te redden van de consequenties van hun zonden. Maar onze kerkdiensten zijn uitbundiger. Er wordt veel gedanst, gezongen en muziek gemaakt.

'Nadat ik God ontmoet had, voelde ik dat het mijn roeping was om ook andere mensen met Hem in aanraking te brengen. Mijn ouders hebben me niet voor niets Emmanuel genoemd, dat betekent 'God met ons'. Op mijn 20ste ben ik toen de opleiding tot dominee gaan doen aan de Pentecost Bible University in Ghana. Niet lang daarna werd ik door mijn kerk als missionaris naar de Amsterdamse Bijlmer gestuurd om de Ghanezen daar te helpen en ze in contact te brengen met God. Dat is nu twintig jaar geleden.

'In mijn toenmalige huiskamer in de flat Kempering ben ik de Pentecost Revival Church begonnen. Maar we moesten al snel een nieuwe ruimte zoeken, want het aantal leden van onze geloofsgemeenschap groeide enorm. We hebben nu meer dan drieduizend leden. Daarom hou ik zo van de Bijlmer. Er wordt altijd gezegd dat het hier ellendig en armoedig is, maar er wordt nergens in Amsterdam zoveel van God gehouden als hier.

'Ik werd naar de Bijlmer uitgezonden omdat hier veel Ghanezen wonen en zij het als immigrant in Nederland moeilijk hebben. Velen kunnen geen werk vinden of zijn illegaal in Nederland en gaan dan rare dingen doen. Zo belanden vrouwen in de prostitutie en mannen in de criminaliteit. Ook hebben Ghanezen te maken met drugsverslaving. Maar het mooiste is dat ik de nobele taak heb mensen die aan de rand van de samenleving zitten, er met Gods hulp bovenop te helpen. Ik geef praktische hulp zoals behuizing, werk en opleiding. Maar ik probeer vooral met ze te praten, hun vragen te beantwoorden en hun christelijke waarden mee te geven. Ik laat ze weer kennismaken met God.

'Daarom is Johannes 1, vers 12 mijn favoriete passage uit de bijbel. Het betekent dat iedereen een kind van God kan worden. Ook al ben je prostituee of crimineel. God is wat dat betreft ruimdenkender dan mensen. Voor de drugsverslaafden hebben wij aparte kerkdiensten, omdat de andere kerkgangers het moeilijk vinden samen met hen een dienst bij te wonen.

'Maar God houdt van iedereen, zelfs van degenen die niet in hem geloven. Want toen God tot zijn eigen mensen kwam, wilden die hem aanvankelijk niet ontvangen. De wereld is door hem gemaakt en de wereld heeft Hem niet gekend. Hij is gekomen tot het Zijne en de Zijnen hebben hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.

'Dus God gaf iedereen die hem wilde accepteren en die in zijn naam geloofde, het recht om een van zijn kinderen te worden. Ook al wezen zijn mensen hem in eerste instantie af.

'Daar put ik inspiratie uit. Want ook in mijn werk word ik niet altijd met open armen ontvangen. Niet iedereen die in de problemen zit, accepteert mijn hulp meteen. Maar als dat wel gebeurt, is dat het mooiste wat er is. Als ik merk dat iemand God heeft gevonden, is dat voor mij de kroon op mijn werk.

'Maar ik geloof niet in dwang. Ik heb drie kinderen onder wie een 13-jarige dochter die op het gymnasium zit en heel pienter is. Zij heeft vaak vragen over het geloof en daar discussiëren we dan samen over. Er moet altijd ruimte zijn voor vragen. Ik wil graag dat zij en mijn andere kinderen God kennen zoals ik dat doe, maar zoiets kun je niet afdwingen. Het moet een persoonlijke overtuiging zijn.

'Je kunt alleen een born-again christen worden als je de Heilige Geest in je ziel hebt gevoeld. Ik kan alleen maar hopen dat alle mensen dat overkomt. In de tussentijd moet ik gewoon mijn naasten liefhebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden