Postuum Frank Leeman

Frank Leeman (1949-2018) was de ziel van de Postcodeloterij

Als geen ander wist Frank Leeman mensen warm te maken via mailing. Dankzij hem hebben Goede Doelen Loterijen miljoenen deelnemers.

Frank Leeman. Foto Roy Beusker

‘Ik ben een goede marketeer, maar mijn collega Frank Leeman, dat is pas echt een marketingbeest’, zei directeur Boudewijn Poelmann van de Nationale Postcodeloterij in 2011 in de Volkskrant over collega Frank Leeman. ‘Hij was de king of mailing’, zegt Poelmann nu in een reactie op zijn overlijden op 1 juli. ‘Als geen ander wist hij hoe je miljoenen mensen via de brievenbus kon bereiken en voor een bepaald idee kon winnen.’

Leeman kreeg in 2012 een herseninfarct en moest na 24 jaar terugtreden uit de directie van Novamedia, de exploitant van de drie Goede Doelen Loterijen in Nederland (Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij) en de Postcodeloterijen in Groot-Brittannië en Zweden.

Hij herstelde aardig, zegt zijn vrouw Hetty. Uiteindelijk kon hij weer masterclasses marketing geven en kwam hij met ideeën voor nieuwe campagnes. Maar na twee nieuwe tia’s zat hij zwaar onder de medicijnen. Leeman overleed in zijn slaap aan een hartstilstand in zijn woning in Zeist. Hij werd 69 jaar. ‘Frank Leeman was het lichaam en de ziel van de Postcodeloterij’, herdacht Novamedia hem.

Hij was een geboren Utrechter. Zijn vader had een houthandel. Leeman was geen studiebol, maar wel creatief en vond werk bij reclamebureaus. Een van zijn eerste initiatieven was de oprichting van het Nederlandse Arcade, een uit Canada overgewaaid idee voor een platenlabel dat verzamelalbums met nostalgische hits verkocht via televisiereclame.

In 1984 werd de meerderheid van de aandelen Arcade overgenomen door Herman Heinsbroek, de latere minister in Balkenende I. Leeman ging andere dingen doen. Zo lanceerde hij het satirisch weekblad Opstoot, waarvoor ook Jos Collignon tekende. Leeman ging ook werken voor CBS Records in Haarlem. Daarnaast werd hij consultant, onder meer voor de broer van Boudewijn Poelmann die voor het Duitse postorderbedrijf Otto werkte.

Boudewijn Poelmann had toen al zijn eigen bedrijf, Novamedia, van de grond getild: ‘Ik zei tegen mijn broer dat ik een manier zocht om de Derde Wereld-catalogus van de Novib bij meer mensen onder de aandacht te brengen. Die kwam meteen met de naam van Leeman op de proppen. ‘Die is nog gekker dan jij bent’, zei hij erbij. En toen in 1989 de Postcodeloterij begon, werd hij mijn partner, samen met Simon Jelsma en Herman de Jong.

Leeman werd de marketingman. Leeman en Poelmann waren ook betrokken bij de oprichting van The Moscow Times en Independent Media in Moskou, het succesproject van Derk Sauer en Annemarie van Gaal, na de instorting van het communistische regime in de Sovjet-Unie in 1991.

Intussen groeide de Postcodeloterij als kool. Net als Jelsma werd Leeman aandeelhouder in Novamedia toen er ook loterijen werden opgezet in Zweden en Groot-Brittannië. Op de vraag wie de grootste donor ter wereld was, antwoordde Leeman: Bill Gates. ‘En wie is de een na grootste?’, vervolgde hij dan. ‘Onze Goede Doelen Loterijen.’

‘Frank heeft zich de afgelopen 24 jaar op grandioze wijze ingezet voor de Goede Doelen Loterijen. Onder zijn bezielende leiding is de marketingkracht van de loterijen tot grote hoogte gegroeid. Miljoenen mensen doen maandelijks mee met de loterijen.’

In totaal heeft de Postcodeloterij volgens Poelmann vier miljard euro opgebracht voor goede doelen. Leeman, die twee zonen heeft, werd in 2012 net als Poelmann benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.