PostuumChris Killip

Fotograaf Chris Killip (1946-2020) legde de geschiedenis van de arbeidersklasse vast

Looking East from Camp Road, 1975. Beeld Chris Killip

Hij behoort niet tot de bekendste fotografen in Engeland, maar zijn werk heeft zo’n kracht dat het de laatste 15 jaar een comeback maakte. Chris Killip, deze maand op 74-jarige leeftijd overleden, vertelde in zwart-wit de geschiedenis van de Engelse arbeidersklasse; niet alleen haar armoede, maar ook haar trots.

Hij begon als commercieel fotograaf in Londen, maar besloot documentair werk te gaan schieten nadat hij in 1969 in een museum foto’s zag van grootheden als Paul Strand en Walker Evans. Hij keerde terug naar Man, het eiland waarop hij was geboren, werkte ’s avonds in de kroeg van zijn vader en portretteerde overdag de bewoners van het eiland. Hij legde ook vast zij hoe zij in de minderheid raakten door de komst van financiële bedrijven – Man werd een belastingparadijs. In 1980 publiceerde Killip zijn eerste fotoboek.

Ondertussen was hij naar Newcastle verhuisd, een stad aan een rivier in het noordoosten van Engeland, waar hij een beurs had gekregen voor een opleiding. In 1975 maakte hij daar een foto die een van zijn bekendste zou worden: drie kinderen spelen op straat, links van hen staan arbeidershuizen, rechts doemt uit de mist de romp op van een supertanker – de wijk lag pal aan een scheepswerf. Kort daarna ging deze industrie ten onder en werd de wijk afgebroken.

Telkens slaagde Killip erin zich te mengen in moeilijk toegankelijke gemeenschappen. In Skinningrove, een dorp aan de kust, fotografeerde hij de eigengereide mannen die deels in een staalfabriek werkten, deels visten en in het weekend knokten in het café. Niet ver daarvandaan maakte hij een beroemd geworden reportage over de armoedige kampbewoners die hun geld verdienden met de verkoop van de kolen die op strand aanspoelden – afval uit mijnen was daar lang in zee gestort.

In 1988 bracht hij zijn tweede boek uit, In Flagrante. Het werd alom geprezen omdat het de regeringsperiode zou verbeelden van de conservatieve Margaret Thatcher. Killip wees er later fijntjes op dat veel foto’s zijn geschoten terwijl de progressieve Labour aan de macht was.

Drie jaar later ging hij doceren aan de universiteit van Harvard – hij zou voorgoed in de VS blijven. De aandacht voor zijn werk nam weer toe, zodat hij een vervolg kon geven aan zijn klassieker In Flagrante; vanaf 2006 verschenen nog tien fotoboeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden