Postuum Het eeuwige leven: Flip Broekman (1954-2019)

Flip Broekman (1954-2019): theaterschrijver met de perfecte melodielijn

Hij schreef dertig toneelstukken, en vele liedjes voor bekende cabaretiers als Adèle Bloemendaal. ‘Flip had een eindeloze ideeënstroom.’

Flip Broekman. Beeld Sander Nieuwenhuys

Op vrijdag 18 januari reed toneelschrijver Flip Broekman samen met acteur Victor Reinier terug van de repetitie van zijn stuk Een Goed Mens dat eind februari in première zou gaan. Reinier merkte op dat een van de zinnen in het stuk niet helemaal lekker liep.

‘Misschien zou je het kunnen herformuleren.’ ‘Oké’, antwoordde Broekman. ‘Je hebt geluk dat je met een levende schrijver heb te maken.’ Zondag 20 januari overleed Broekman plotseling, mogelijk als gevolg van een hartstilstand of gescheurde aorta, op de leeftijd van 64 jaar. Broekman was getrouwd met de actrice Anke van ’t Hof die onder meer de rol speelde van koningin Wilhelmina in Soldaat van Oranje – De Musical. Hun zoon Manuel Broekman is acteur, hun dochter Medi Broekman actrice en scenarist.

Het Vingerlied

Flip Broekman laat een groot ­oeuvre na van liedjes, sketches, ­toneelstukken en muziektheater. Een van zijn bekendste liederen is Het Vingerlied van Adèle Bloemendaal. In zijn nieuwe toneelstuk Een Goed Mens zou een oudere acteur – eerst zou Aart Staartjes de rol vervullen, nu wordt het Jules Croiset – terugkijken op zijn leven. De première zou op 22 februari zijn, maar is nu uitgesteld tot 7 maart.

Publicist Kester Freriks prees zijn schrijfstijl als licht ironisch en zachtmoedig. ‘Hij speelt zo inventief met begrippen als waarheid en leugen dat er een nieuwe vorm van waarheid ontstaat.’ Zijn dochter Medi Broekman: ‘Hij had een eindeloze ideeënstroom en kon veel mensen inspireren om buiten de gebaande paden te treden, omdat hij zelf niet hield van die gebaande paden.’

Broekman kwam niet uit een theaterfamilie. Hij werd in 1954 geboren in Jakarta in een gezin met drie kinderen, dat hetzelfde jaar nog terugkeerde naar Nederland en in Breda neerstreek. Hij groeide hier op en begon op de middelbare school te schrijven voor een cabaretgroep, waarvan toekomstig acteur Han Kerckhoffs, actrice Anke van ’t Hof (zijn latere echtgenote) en haar broer René van ’t Hof deel van uitmaakte.

Na de middelbare school ging hij Nederlandse taal en letterkunde en Theaterwetenschap studeren in Amsterdam. Tegelijkertijd schreef hij liedjes en conferences voor het toentertijd populaire cabaretgezelschap Don Quishocking, zoals Het Familiebedrijf. Het leidde tot een lange samenwerking met Jan Boerstoel. Naast Adèle Bloemendaal zongen Jenny Arean, Lenette van Dongen en Sanne Wallis de Vries zijn liedjes. Hij schreef vele sketches voor jeugdprogramma’s als Sesamstraat, Het Klokhuis en Studio Snugger. Grote inspiratiebron daarvoor waren zijn twee kleinkinderen op wie hij dol was.

Loyaal

In totaal schreef hij dertig toneelstukken, voor onder andere Theatergroep Carrousel (De jongen die te veel wist), Toneelgroep Amsterdam (De mooiste dag) en Hummelinck Stuurman Theaterbureau (Herfstsonate en Emma’s Feest). De uitdaging was vooral alledaagse dialogen in een strak rijmschema te combineren met muziek.

Hij maakte een musicalversie van Ja zuster, nee zuster voor het Ro Theater. Voor het Nederlands ­Blazersensemble bewerkte hij de libretto’s van achtereenvolgens Die Fledermaus en Don Giovanni. Hij kreeg lof voor de manier waarop hij de perfecte melodielijn van al die aria’s wist te vinden. Broekman was ook een romanticus en zeer loyaal. Hij inspireerde veel schrijvers op de Schrijversvakschool waarop hij les gaf, met het vinden van hun sterke kanten.

Op 20 januari werd hij weggerukt, midden in zijn werk en leven. ‘Veel mensen zullen zijn kronkelredeneringen, waarmee hij iedereen aan het lachen maakte, missen’, zegt Medi Broekman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.