Fitmo's fitnessapp belooft dat je nu echt naar de sportschool gaat

Personal trainer via je smartphone

Een echte stok achter de deur in de vorm van een personal trainer die je houdt aan je goede voornemens om meer te gaan bewegen. Dat is de belofte achter Fitmo, een Amsterdamse start-up die een onlinemarktplaats biedt waar consumenten een fitnesscoach kunnen vinden die hen via internet persoonlijk begeleidt. De dienst moet binnen enkele weken opengaan voor het grote publiek.

Beeld Fitmo

'Fitmo richt zich op consumenten die de motivatie missen om zich geregeld in te spannen', zegt medeoprichter Dave Roeloffs. De doelgroep mist ook het budget of de bereidheid om te investeren een personal trainer, die voor een een-op-een-begeleiding al snel enkele tientjes per uur rekent. Op Fitmo huur je een coach in vanaf 40 dollar (32 euro) per maand. De trainer bepaalt het tarief.

Fitmo spiegelt zich graag aan apps als Uber en Airbnb, die particulieren geld laten verdienen met taxidiensten en de verhuur van hun woning aan vakantiegangers. Fitmo hoopt erin te slagen gebruikers in beweging te houden. Veel apps proberen dat met groepsdruk te bereiken. Ze laten sporters online hun prestaties delen met vrienden en kennissen. Wie verzuimt, weet dat anderen dat zien en daar in e-mails of sms'jes over gaan zeuren.

Een van die diensten, Pact, gaat een stap verder. De gebruiker moet bij die app zijn creditcardgegevens opgeven, de locatie van zijn sportschool en de tijd die hij daar wil doorbrengen. De aanwezigheid op de sportschool wordt met gps (navigatiebepaling) op de smartphone gecontroleerd. Als de klant niet opdaagt, neemt Pact een boetebedrag op.

Roeloffs denkt dat begeleiding door een personal trainer beter werkt. 'Gebruiker en coach leren elkaar via een videochat kennen en stellen samen een trainingsschema op.' De klant kan de trainer toegang geven tot de data die zijn fitnesstracker of smartwatch verzamelt.

Fitmo houdt personal trainers voor dat ze met de dienst een aardig zakcentje kunnen bijverdienen in de stille uurtjes, met de coaching van maximaal honderd gebruikers. 'Ze zijn er per klant gemiddeld een uur per maand aan kwijt', stelt Roeloffs. Fitmo pakt 20 procent van hun omzet.

Beeld Fitmo
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.