'Financiële planning blijft mannenzaak'

De financiële planning blijft, ook bij jonge stellen, een mannenzaak. De meeste vrouwen praten onderling niet over koopsompolissen, de AEX of lease-beleggen, vinden het financiële jargon 'mannelijk', hebben wel wat beters te doen dan de folders op iets interessants door te vlooien en hebben meestal geen idee hoe hun financiële...

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Dat concludeert het marktonderzoeksbureau Signicom uit consumentenonderzoek. Tot zijn eigen verbazing, want uit onderzoek voor zijn klanten (onder meer banken en verzekeraars) had het bureau de indruk gekregen dat vrouwen juist wat meer geïnteresseerd raakten in de financiële wereld.

Maar de traditionele rolverdeling - de dagelijkse financiën worden gedaan door de vrouw, de financiële planning door de man - blijft ook bij jonge stellen in stand. Uit een onderzoek van Robeco bleek eerder dit jaar dat in 28 procent van de beleggende huishoudens de vrouw de financiële beslissingen neemt. Dat percentage blijft stabiel.

Volgens Signicom ontbreekt ook bij zelfbewuste, financieel onafhankelijke vrouwen met een hoog inkomen vrijwel altijd een goed financieel plan.

Terwijl het bij mannen een van de populairste gespreksonderwerpen is, vinden de meeste vrouwen het volgens Signicom niet gepast om met kennissen over bijvoorbeeld aandelen te praten. 'Bij vrouwen lijkt het de sociale norm om niet over financiële planning te praten. De kennisachterstand die wij bij vrouwen opmerken, houdt zichzelf hierdoor in stand'.

Het valt vrouwen op dat rond financiële onderwerpen mannelijke adviseurs, mannelijke journalisten en foto's van mannen de media en reclame overheersen. Het jargon wordt ook als typisch mannelijk ervaren. Veel vrouwen zeggen desgevraagd liever een vrouwelijke financiële adviseur te willen hebben.

Financiële instellingen moeten zich dan ook nog eens bezinnen op de vrouw als speciale doelgroep, adviseert Signicom. 'Als er ergens een doelgroep braak ligt dan is het hier, omdat de marketeers de taal van deze grote doelgroep nog steeds niet spreken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden