Interview Fernando Halman

Fernando Halman: ‘Ik ben blij met de power die ik heb om nieuwe muziek te pushen’

Portret Fernando Halmanfoto (38), radiopresentator van FunX. Beeld Frank Ruiter

Fernando Halman (38), radiopresentator van FunX, doet er alles aan om onbekend talent een podium te bieden. ‘Veel radiozenders zien niet dat urban mainstream is geworden.’

Ochtend- of avondprogramma?

‘Ochtendprogramma. Ik maak nu al tien jaar het ochtendprogramma Start met Fernando, vijf keer in de week tussen 6 en 10 uur ’s ochtends op FunX, een publieke zender voor jongeren die vooral urbanmuziek draait. Het programma draait om de mantra good vibes only. Ik wil mijn luisteraars een positief en vrolijk begin van de dag bieden. Het is hetzelfde als een ontbijtje. Met een goed ontbijt begint de dag ook beter. Laatst had ik in de uitzending een luisteraar aan de telefoon die 11 jaar haar moeder niet had gesproken. Ik gaf het advies om weer contact op te nemen. Ze zei na de uitzending tegen me: ‘Fernando, door jou heb ik voor het eerst goed nagedacht over de relatie met mijn moeder.’ Die positieve vibe inspireert luisteraars, denk ik.

‘Elke nacht gaat om 3 uur mijn wekker. Als ik om 6 uur in de studio zit, heb ik mijn zoontje nog niet kunnen zien. Hij is nu 2 jaar, en ik kan hem dus nooit zelf naar de crèche brengen. Ik werk keihard voor hem, zodat hij het fijn heeft en later geen geld voor zijn studie hoeft te lenen. Maar elke dag dat ik hard werk, is er één minder met hem. Doe ik een presentatieklus in het noorden van het land voor een paar duizend euro of ga ik liever met mijn zoontje naar de dierentuin? Dat is een struggle.’

Muziek maken of muziek draaien?

‘Lastig, maar dan toch muziek maken. Op 12-jarige leeftijd begon ik met rappen tijdens muziekwedstrijden op mijn middelbare school, het Amstellyceum in Amsterdam. Ik vond het leuk om te freestylen en in de kantine de show te stelen. Mijn stiefvader zag mijn potentie en kocht een keyboard voor me. In 2006 produceerde ik het nummer Dit is voor m’n Boiz voor de Partysquad. Ze traden met het nummer op tijdens de TMF Awards in 2006 in de Heineken Musical Hall. Dat was een mooi moment, omdat ik tijdens die show zag dat een nummer dat ik in een middagje op mijn kamer maakte, veel mensen kan raken.

‘Het draaien van muziek op de radio heeft ook een belangrijke plek in mijn leven gekregen. In 2004 zat ik met mijn moeder op de bank en zag ik een reclamespotje voorbij komen van Hey DJ, een televisiewedstrijd van 3FM waarin ze naar nieuw radiotalent op zoek waren. Mijn moeder daagde me uit en zei: ‘Gewoon doen, Fernando.’ Op 23-jarige leeftijd, ik had nog geen ervaring in radiomaken, stuurde ik een demo op. Uit de duizend inzendingen werden zes finalisten gekozen, onder wie ik. Mijn eerste radio-ervaring was meteen een liveshow op 3FM. Ik won de wedstrijd niet, maar het was de start van mijn radiocarrière.

‘Ik heb vaak een underdogpositie gehad. In het eerste jaar van de middelbare school zat ik te grappen en grollen in de les, want ik verveelde me. Mijn mentor zei tegen me: ‘Ik zou maar goed opletten, want de mavo wordt nog lastig voor jou.’ Mijn enige reactie was: ‘Let jij maar eens op.’ Uiteindelijk haalde ik het atheneum. Onderschatting geeft mij kracht om juist harder mijn best te doen.’

NPO 3FM: tijdelijke dip of vergane glorie?

‘Tijdelijke dip. Er is al jaren te zien dat veel luisteraars weggaan bij 3FM, maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat iets afgelopen is. Soms is een dip nodig om tot grotere hoogte te stijgen. De afgelopen jaren heb ik weinig naar 3FM geluisterd, maar ik denk dat ze terug zouden moeten gaan naar vroeger: het draaien van pop- en rockmuziek. Ik denk dat het nu vaak iets te mainstreammuziek is. Als 3FM zichzelf opnieuw kan uitvinden komt het terug, harder dan ooit.’

Aruba of Nederland?

‘Mijn hart ligt in Nederland. Ik ben in Amsterdam geboren en ik denk dat dit het mooiste en multicultureelste land ter wereld is. Voor de ene traditie gaan we naar de Chinees, voor de andere naar de Surinamer of de Turk. Tegelijkertijd is Aruba ook belangrijk voor me: mijn vader en moeder zijn op 19-jarige leeftijd vanuit Aruba naar Nederland gekomen. Vorig jaar won ik tijdens het Arubadag Festival in Rotterdam een prestigieuze ereprijs uit handen van de Arubaanse minister Guillfred Besaril. Ook werd ik ereburger van Aruba. De minister zei dat ik, als Arubaanse Nederlander, een voorbeeld ben voor jongeren op de Antillen. De prijs heb ik aan mijn moeder gegeven. Mijn moeder kwam hiernaartoe om haar dromen te volgen. Haar motto is: ‘Als het denkbaar is, dan is het mogelijk.’ Voor mij geldt dat zeker. Ik heb wereldsterren als Rihanna mogen interviewen. Daar had ik vroeger niet van durven dromen.’

Songfestival 2020: Maastricht of Amsterdam?

‘Doe maar Amsterdam. Het lijkt me gewoon vet in de Ziggo Dome. Met al die nieuwe technische mogelijkheden kunnen ze er een mooi feest van maken. En het is om de hoek, dan kan ik er ook makkelijk naartoe.’

Ruud de Wild (Radio 2) of Gerard Ekdom (Radio 10)?

‘Hoe kies ik uit twee legendes? Ik bewonder Gerard om zijn muziekkennis. Veel luisteraars noemen mij ook een muziekencyclopedie omdat ik zo veel tracks en artiesten ken. Daarin heeft Gerard mij geïnspireerd. Ruud is ook bijzonder voor mij. Toen ik 15 jaar geleden meedeed aan Hey DJ, was hij jurylid. Na de opnames bracht hij mij thuis. In de auto zei hij: ‘Jij hebt een talent, dit moet je blijven doen.’ Hij was de eerste radio-dj die in mij geloofde.’

Aanstormend talent of gevestigde artiest?

‘Aanstormend talent. Laatst draaide ik voor het eerst de single Tetema van de artiest Rayvanny uit Tanzania. Toen ik de dag erna in een taxi zat, zei de chauffeur tegen mij: ‘Als jij die artiest niet gedraaid had, dan hadden ik en veel andere Nederlanders hem niet gekend.’ De dag erna stond hij in een Nederlandse trendinglijst op Spotify. Als ik geloof in een talent, dan besteed ik er aandacht aan in mijn uitzendingen. Voordat rappers als Lil’ Kleine en Ronnie Flex waren doorgebroken, kwamen ze al bij mij in de studio. Ik ben blij met de power die ik heb om nieuwe muziek te pushen. Ook op andere manieren probeer ik aanstormend talent een kans te geven. Ik nodig relatief onbekende artiesten uit in mijn radio-uitzendingen. Ik zit elke week bij het RTL-programma 5 uur live om te praten over het laatste muzieknieuws. Daar heb ik het veel over nieuwe talenten.’

Interview met Djaga Djaga, een rapper die is veroordeeld tot 18 jaar cel voor betrokkenheid bij een liquidatie: wel of niet?

‘Een artiest die vanuit de gevangenis een grote hit op Spotify scoort: dat is nieuws en zoiets roept vragen op, ook bij onze luisteraars. Hiermee keur ik niet goed wat hij heeft gedaan. De vragen hebben wij via zijn advocaat aan hem gesteld en de antwoorden hebben we via spraakmemo’s ontvangen, dus een echt interview was het niet.’

Podcast of radio-uitzending?

‘Moeilijk dilemma. Ik maak nu drie jaar de podcast Real Talk, waarin ik het gesprek aanga met bekende artiesten als Glennis Grace en binnenkort Marco Borsato. Het zijn persoonlijke gesprekken. Zo vertelde zangeres en producer Eva Simons in een van de uitzendingen dat ze erg onzeker is geworden door alle platenmaatschappijen die haar afgelopen jaren hebben afgewezen. Ik vind het prettig aan een podcast dat zo’n kwetsbaar gesprek anderhalf uur kan duren. Ik hoef me niet aan een format zoals op de radio te houden. Daarnaast is het prettig dat een podcast on demand is. Mensen kunnen zelf bepalen wanneer ze behoefte hebben om uren naar een interview te luisteren.’

Rap op de radio: te veel of te weinig?

‘Te weinig. Streamingcijfers laten zien dat rappers als Ronnie Flex en Josylvio honderden miljoenen keren worden beluisterd. Het is onder jongeren het invloedrijkste muziekgenre van dit moment. Maar radiozenders als 538 en QMusic draaien nog te weinig rap, denk ik. Ik denk dat urbanmuziek eigenlijk gewoon mainstream is geworden en dat veel andere radiozenders dat nog niet zien. Dat is bijvoorbeeld te zien aan Lil’ Kleine, die twee solo-optredens doet in de Ziggo Dome. Urban is meer booming dan ooit.’

‘Ik heb Nederlandse hiphop in vijftien jaar tijd zien puberen en langzaam tot een volwassen genre zien uitgroeien. Waar rapartiesten vroeger een klein hitje in Nederland scoorden, gaan ze nu naar het buitenland. Dopebwoy (rapper en producer, red.) maakt bijvoorbeeld muziek voor de Franse artiest Aya Nakamura (van de hit Djadja, red.). Zelfs met zo’n klein land hebben we hartstikke veel invloed in de internationale muziekscene.’

Meer lezen

In de Volkskrant verscheen eerder een interview met Fernando Halman in de serie ‘Land van afkomst’ van Robert Vuijsje.

In de Volkskrant verscheen eerder een artikel over rapper Djaga Djaga.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden