Felle kritiek ex-hoofdredacteur op sterrengids Michelin

Inspecteurs van de gerenommeerde restaurantgids van Michelin staan onder druk van de marketingafdeling om sterren uit te delen. Door opwinding te creëren rondom nieuwe sterren, hoopt Michelin meer gidsen te verkopen. Ook heeft Michelin te weinig inspecteurs om alle hotels en restaurants in de rode gids goed te controleren.

Van Craenenbroek (midden, met baard) bij de presentatie van de Michelingids voor de Benelux in 2005.

Dat schrijft voormalig hoofdinspecteur Paul van Craenenbroeck in zijn boek De Magie achter de Michelinster, dat volgende week verschijnt. De 66-jarige Belg was 22 jaar in dienst van Michelin, waarvan 18 als hoofdinspecteur Benelux. In die functie was hij verantwoordelijk voor het toekennen van de felbegeerde sterren aan restaurants in Nederland en België.

Frans chauvinisme
Volgens Van Craenenbroeck wordt Michelin geregeerd door Frans chauvinisme en vriendjespolitiek. Inspecteurs houden bevriende koks de hand boven het hoofd. Hij beschrijft hoe inspecteurs bij een Frans toprestaurant door een erehaag van koks uitgeleide worden gedaan.

De oud-hoofdinspecteur, die in 2005 met pensioen ging, heeft geen goed woord over voor de leiding in Parijs. Hij verwijt zijn voormalige bazen dat ze incompetent, conservatief en bureaucratisch zijn en geen oog hebben voor hun werknemers. 'Ik ben meer carrièrejagers dan fijnproevers tegengekomen.'

Anonimiteit 'fabeltje'
Van Craenenbroeck doorbreekt met zijn boek de geheimzinnigheid waar Michelin zich graag in hult. Zo schrijft hij dat de gidsen van de Benelux met meer dan drieduizend hotels en restaurants worden gemaakt door slechts drie inspecteurs. Die zijn zo bekend dat de door Michelin beleden anonimiteit een fabeltje is, aldus Van Craenenbroeck. 'Dan zou een restaurateur wel heel erg dom zijn.'

Inspecteurs hebben zo weinig tijd dat ze bij de meeste restaurants hooguit één keer in de twee jaar eten. Aan het ontdekken van nieuwe restaurants komen ze al helemaal niet toe. Volgens Van Craenenbroeck loopt de verkoop van de rode gidsen terug en staan inspecteurs daarom onder druk om voor reuring te zorgen. 'Sterretje erbij, sterretje eraf, opwinding creëren.'

Librije
Van Craenenbroeck was ervoor verantwoordelijk dat Nederland in 2002 zijn eerste driesterrenrestaurant kreeg, Parkheuvel in Rotterdam. Eigenlijk had hij de Librije in Zwolle in datzelfde jaar een derde ster willen geven. 'Maar daar wilde Parijs niet van weten.'

De eisen die in Nederland en België worden gesteld aan een ster zijn veel hoger dan in Frankrijk, aldus Van Craenenbroeck, die in een Frans tweesterrenrestaurant ooit bedorven vis kreeg voorgezet. 'Dat was blijkbaar al lang niet gecontroleerd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.