Het Eeuwige leven Kees Ooteman (1953 - 2019)

Exploitant van het Carré van West-Friesland 

Kees Ooteman haalde de top van de Nederlandse kleinkunst naar een gymzaal in het nietige Westwoud. Hij wilde alleen artiesten van wie hij zelf hield.

Kees Ooteman.

 ‘Als je aan tien gearriveerde topsterren vraagt waar ze het liefst zouden optreden, krijg je van de meesten niet de naam van Carré te horen maar van de gymnastiekzaal De Schalm in Westwoud. Tenminste, degenen die er ooit gestaan hebben’, zegt Freek de Jonge. Hij was een van de toppers die een speciale band had met uitbater Kees Ooteman die al dateerde uit de tijd van Neerlands Hoop.

Ooteman was verzot op de Nederlandse kleinkunst en vooral het goeie luisterlied. Dat haalde hij naar het tussen Hoorn en Enkhuizen gelegen dorpje Westwoud, waar in de rest van het jaar klompen, kermis en veel bier het uitgaansleven bepalen.

Jeroen van Merwijk, Adèle Bloemendaal,Youp van ’t Hek, Herman Finkers en Drs. P. kwamen er ook – eerst in de Lindeboom, later in De Schalm dat door Kees Ooteman en zijn echtgenote Annie werd geëxploiteerd. Maar ook Amerikaanse singer-songwriters die op tournee waren in Europa, werden door Ooteman gestrikt. Klinkende namen als Melanie, Fred Eaglesmith en David Olney zongen hier blues, country en folk. Het Cornelis Vreeswijk Genootschap werd in De Schalm opgericht.

Ooteman was een echte liefhebber. ‘Als ik 1.000 euro bied en ik kan honderd kaarten voor een tientje verkopen, ben ik uit de kosten’, rekende hij altijd voor. Soms moest er gewoon geld bij. Daar zeurde hij niet over. Ooteman had maar één criterium: hij wilde alleen muziek horen die hij zelf mooi vond. De Jonge noemt hem ‘de gedroomde dorpsfiguur’. Hij was gastvrij, nogal impulsief en stak zijn mening niet onder stoelen of banken.

Rolstoel

Ooteman had nog jaren willen doorgaan. Maar in november 2016 werd hij getroffen door een herseninfarct. Daarna kon hij eigenlijk niets meer, behalve zitten in een rolstoel en voetbal kijken. Hoewel zijn huis werd aangepast en speciale vakanties werden geregeld, was het volgens zijn echtgenote Annie niet het leven dat hij wilde leiden.

Hij overleed 25 februari. Tim Knol, Alex Roeka, Joop Visser , Jessica van Noord, en Freek en Hella de Jonge kwamen afscheid nemen van deze markante man. Van Noord schreef op haar site: ‘Thuiskomen, dat is het. Zo voelt het bij Kees en Annie Ooteman van De Schalm. Dat is de plek waar Joop mij ook tien jaar geleden mee naar toe nam en zei: wacht maar tot we in Westwoud zijn, daar is het echt top.’

Ooteman werd geboren in het buurdorp Hoogkarspel in een gezin van zes kinderen. Zijn vader exploiteerde een café bij de toenmalige groenteveiling. Aanvankelijk voelde Ooteman er weinig voor om in diens voetsporen te treden. Hij volgde een verpleegkundige Z-opleiding en ging werken in tehuizen voor verstandelijk gehandicapten: Reigersdaal in Heerhugowaard en Leekerweide in Wognum. In zijn vrije tijd reisde hij naar de optredens van Neerlands Hoop, Don Quishocking en Boudewijn de Groot – muziek die in zijn buurt niet te horen was.

Impresariaat

Daarom besloot hij zelf artiesten te gaan boeken. Met zijn overbuurman – een broer van zijn echtgenote Annie – richtte hij het impresariaat Buurman & Buurman op. En vanaf 1980 werden optredens georganiseerd in De Lindeboom. Hans Dorrestijn, Joop Visser en De Berini’s kwamen. In 1987 besloot hij conciërge te worden van een school in Amsterdam.

Vijf jaar later bleek het dorpshuis De Schalm in Westwoud iemand te zoeken die het voor eigen rekening wilde gaan exploiteren. Dat was een gouden kans. Biljartmiddagen, gymlessen en bridge-avonden kon hij gaan combineren met optredens van de artiesten van wie hij zelf echt hield.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.