Interview Eveline Aendekerk

Eveline Aendekerk: ‘Een boek zet een deurtje open naar een andere wereld’

Eveline Aendekerk (47), voormalig directeur van Dance4Life, begint aan haar nieuwe baan als directeur van boekpromotieclub CPNB, waar ze Eppo van Nispen tot Sevenaer opvolgt. 

CPNB-directeur Eveline Aendekerk.

De CPNB organiseert Boekenweek, Boekenbal, Kinderboekenweek, Kinderboekenbal, Boekenweek voor Jongeren, Nederland Leest, de Spannende Boeken Weken, Kookboekenweek en nog veel meer campagnes om de boekenverkoop te stimuleren. Het leidt als vanzelf tot de prangende vraag – of meer smeekbede:

Gaat u de enorme hoeveelheid campagnes weer terugbrengen tot normale proporties?

‘Dat weet ik oprecht nog niet, maar ook mij valt op dat het heel veel is. Op zichzelf is dat onwijs knap natuurlijk, met zo’n klein team. Er wordt hard gewerkt.’

Hoe meer campagnes, hoe beter?

‘Nee. Uiteindelijk gaat het om de effectiviteit. Waar stuur je op? Dat is belangrijk: als je iets doet, moet je van tevoren afspreken wanneer je het een succes vindt. Zo heb ik bij Dance4Life altijd gewerkt en zo zal ik het bij de CPNB ook doen. Die effectiviteit is niet bij alle campagnes even gemakkelijk te meten. Media-aandacht is natuurlijk belangrijk, maar de Boekenweek voor Jongeren die binnenkort begint, heeft weer een ander doel: jongeren aan het lezen krijgen. Een gedragsverandering bereik je niet in een jaar tijd.’

Jullie missie is Nederland ‘het meest boekbelezen land ter wereld maken’, staat op de site. Dat klinkt als een verheven opdracht, maar de CPNB is een commercieel bedrijf.

‘De CPNB is een stichting zonder winstoogmerk, opgericht als marketing- en pr-bureau voor het boekenvak; we werken voor boekhandel, bibliotheek en uitgeverij. Maar als je boeken wilt verkopen is het handig als die boeken ook gelezen worden, anders droogt het op. Dus moet je aan leesbevordering doen, vooral bij jongeren, de groep die het moeilijkst met boeken te bereiken is.’

Is leesgedrag wel te veranderen?

‘Je kunt mensen in elk geval inspireren anders naar dingen te kijken. Dat lukt niet met postercampagnes, maar wel als je met ze gaat praten. Bij de Boekenweek voor Jongeren hoort de Literatour, waar schrijvers scholen langsgaan. Daar geloof ik erg in, ik ben positief ingesteld. Je kunt zeker iets bereiken door met jongeren in contact te treden. We weten bijvoorbeeld wat voor media jongeren consumeren. Daar kun je je tegen verzetten, maar het is slimmer te kijken hoe je daarbij kunt aansluiten.’

‘Een boek kan zoveel doen’, luidt het motto van de CPNB. Wat is uw definitie van een boek?

‘Een boek zet een deurtje open naar een andere wereld, en dat geldt niet alleen voor fictie. Daar worstel ik nog mee: is het onze rol te zeggen dat mensen per se literatuur moeten lezen? Zelf lees ik alles. Na een paar zware boeken heb ik zin in een goeie pageturner van Saskia Noort; de afwisseling vind ik leuk. Als je leest, wat dan ook, word je met allerlei dilemma’s geconfronteerd. Dat doet een boek veel meer dan andere media. Al lezend creëer je je eigen wereld.’

Na uw aanstelling heeft de CPNB nu een volledig vrouwelijke directie. Is dat belangrijk?

‘Wat mij betreft niet. Bij Dance4Life werkte ik met bijna uitsluitend vrouwen, dat is net zo slecht als wanneer ergens uitsluitend mannen zitten. Ik hou van diversiteit. Dat geldt ook voor de vraag wie het Boekenweekgeschenk moet schrijven. Natuurlijk moeten de auteurs van de Boekenweekgeschenken een afspiegeling zijn van de maatschappij, maar dan gaat het niet alleen over geslacht. Dan gaat het ook over leeftijd en afkomst. 

‘Ik vind de discussie over identiteit net zo lastig als die over culturele toe-eigening. Als de uitkomst is dat je straks als witte vrouw alleen maar over witte vrouwen mag schrijven, is dat de dood in de pot. Ik heb afgelopen zomer Een klein leven van Hanya Yanagihara gelezen; een vrouw, die over vier mannen schrijft. En dat is een geweldig boek.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.