HET EEUWIGE LEVENEllis Faas

Ellis Faas (1962-2020): visagist die met Testino en Lagerfeld werkte

Ze wilde aanvankelijk fotograaf worden, maar was liever achter de schermen bezig met make-up. Daarmee trok ze de aandacht van de allergrootsten in het modevak.

Ellis Faas

De lipsticks van haar ­modellen waren bloedrood. ‘Zo rood dat de gloss van de lippen afdroop’, zegt goede vriend Martijn den Boer over visagist Ellis Faas.

‘Ze gebruikte bij de make-up ook enorm lange wimpers. Het was theatraal, bedoeld om mensen te inspireren. Niet om zo naar het werk te gaan.’

Ellis Faas werd er wel een van ’s wereld beroemdste visagisten mee. In 1999 kwam fotograaf ­Mario Testino naar Amsterdam voor een serie voor L’Uomo Vogue. Hij ontdekte dat Faas precies bij zijn ideeën paste en nam haar mee naar Parijs, Londen en New York. Zo kwam ze in contact met Karl ­Lagerfeld. Voordat ze het wist leidde ze een leger visagisten die de make-up verzorgden bij grote shows voor Fendi en Chanel.

Ook andere grote ontwerpers, zoals Jean Paul Gaultier, Giorgio Armani en Yves Saint-Laurent, klopten bij haar aan. In 2009 kon ze onder haar eigen naam een make-uplijn beginnen, die ze ­samen met haar broer Thijs leidde.

Twee jaar geleden werd een zeldzame vorm van lymfeklierkanker bij haar vastgesteld. Eerst leken de behandelingen te helpen. Maar dit jaar kwam er toch weer slecht nieuws. Ze overleed 12 augustus, op pas 58-jarige leeftijd.

Haar broer zal Ellis Faas Cosmetica voortzetten. ‘Het zal nooit hetzelfde zijn zonder haar, maar het was haar wens dat het merk zou blijven bestaan. Eigenlijk wilde ze haar naam niet op de producten. Ze was trots en zelfverzekerd in haar werk, maar terughoudend als persoon. Een camera op haar neus vond ze ongemakkelijk’, zegt hij.

Ellis Faas werd geboren in Rijswijk als de dochter van Henry Faas, destijds de fameuze parlementair commentator van de Volkskrant. Haar ouders waren geëngageerd. Haar vader was mede-oprichter van de PPR, haar moeder was actief voor Amnesty. Behalve twee biologische broers had ze ook een adoptiebroer en een pleegbroer. Het kunstzinnige had ze van haar grootouders. Een van haar oma’s gaf ­pianoles, het andere grootouderpaar had aan het Rokin de grootste kap- en beautysalon van Nederland. Daar lagen stapels met Franse Vogues. De modellen in hun overdreven poses fascineerden haar. Ze maakte van hun foto’s ­behang voor haar kamer. Op haar 11de jaar zag ze ook de elpeehoes van David Bowies album Pin Ups, waarop hij poseerde met het ­model Twiggy. Beiden waren zwaar opgemaakt. Met haar broer deed ze hen na.

Werk van Ellis Faas voor de Franse Vogue.Beeld JB Mondino

Na de middelbare school volgde ze een opleiding tot fotograaf. Ze was zelf model en maakte de foto’s onderscheidend met haar make-up. Om dat goed kunnen doen, schoolde ze zich in visagie bij Dik Peeters in Amsterdam.

Al gauw ontdekte dat dit haar toekomst was. Ze ging naar Parijs om zich verder in make-upeffecten te bekwamen en besloot daarna in Londen te gaan werken. Ze deed de visagie voor vernieuwende modetijdschriften als The Face en i-D en voor videoclips van popsterren als Phil Collins en ­Samantha Fox. Maar ze werkte ook aan bijsluiters van geneesmiddelen, waarbij ze huidaandoeningen bij modellen nabootste.

De geboorte van haar dochter Flavia deed haar besluiten naar ­Nederland terug te keren. In 2002 ontwierp ze voor Biotherm (L’Oréal) een make-uplijn.

Het palet van Ellis Faas Cosmetica was afgestemd op kleuren die van nature in het menselijk lichaam voorkomen: het turquoiseblauw van aderen, het blauwpaars van een verse blauwe plek, het okergeel van een oude, en het rood van bloed.

Ellis Faas was een actief aanhanger van War Child en steunde de hulporganisatie onder het motto Make Up Not War.

Werk van Ellis Faas voor W Magazine.Beeld Mario Testino
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden