Elektronische puppie blaft in broekzak om aandacht

Nintendogs brengt honden tot leven op de draagbare spelcomputer van Nintendo. Het spel is een groot succes in de VS en Japan....

Is de liefde tussen de mens en zijn beste vriend bekoeld? UitLonden kwam recent het bericht dat de Britten, die toch te boekstaan als hondenliefhebbers bij uitstek, geregeld hungezelschapsdier inruilen voor een elektronisch speeltje. Vooralkinderen verkiezen nieuwe snufjes zoals een portable mp3-speler,bijvoorbeeld de iPod.

Deze ontwikkeling lijkt heuglijk nieuws voor Hideki Konno enzijn werkgever, het Japanse spellenbedrijf Nintendo. Konno is debedenker van een computerspel dat het gemak van een elektronischapparaat kruist met de aaibaarheid van een hond. Nintendogs bleek bij de introductie vorige maand in de VS een nog groterekaskraker dan in Japan. Na een week waren al een kwart miljoenhondensimulators verkocht, die zijn gemaakt voor de Nintendo DS, een spelcomputer in broekzakformaat.

Nintendogs is de erfgenaam van de tamagotchi, hetelektronische troeteldier dat tien jaar geleden scholen engezinnen op stelten zette. Kinderen verwaarloosden hun huiswerkom de wezentjes te voeden, omdat de tamagotchi bij verwaarlozing het loodje zou leggen.

Bestond de tamagotchi uit niet meer dan wat lijntjes op eenzwartwitscherm, de beestjes uit Nintendogs zijn bijna niet vanecht te onderscheiden. Omdat de DS is uitgerust met eenaanraakscherm, kunnen de eigenaren hun honden aaien. Die sluitenverlekkerd de ogen en rollen om, om ook op de buik te wordengekieteld. Omdat de DS is voorzien van een microfoon, leren dedieren luisteren naar hun naam en naar bevelen.

Op de Games Convention in Leipzig, de grootste handelsbeursvoor computerspellen van Europa die vorige maand werd gehouden,toonde Konno zich verbaasd over het succes. 'Het blijkt datzelfs mensen die een hond hebben met Nintendogs aan de haal gaan.Dat hadden we niet verwacht.'

Van zijn baas mag Konno niets zeggen over de verkoopcijfersvan de hondensimulator, maar Nintendo zelf maakte eerder dit jaarbekend dat in de eerste weken na de introductie in Japan 700duizend exemplaren over de toonbank waren gegaan. Dat is veel,legt Konno uit, op een markt waar toch vooral sjees- enschietspellen de kassa laten rinkelen.

Bij Nintendogs koos hij voor puppies, omdat die de hoogsteaaibaarheidsfactor hebben. 'Iedereen heeft een zwak voor snoezigedieren. We hebben de bediening zo eenvoudig mogelijk gehouden.Daardoor kunnen ook kleinere kinderen en ouderen ermee overweg.'Zo treft Konno zijn vrouw, die niets van games moest hebben, nudagelijks met een DS aan.

Nintendogs past in het streven van Nintendo om computerspellentoegankelijker te maken voor een groter publiek. Voor een deelis dat noodgedwongen, omdat het Japanse bedrijf de strijd om dehardcore gamers dreigt te verliezen van Sony en Microsoft. Beideconcurrenten brengen hun nieuwe generatie spelcomputers op demarkt voordat Nintendo zijn nieuwe 'Revolution' de deur uit weette krijgen - Microsoft al in november.

Eind juli moest Nintendo een winstdaling incasseren voor zijneerste kwartaal van liefst 78 procent - 3,75 miljard yen (26miljoen euro) tegen 17,4 miljard yen vorig jaar. De verkoop vandraagbare spelcomputers loopt goed, aldus de onderneming, deverkoop van spellen iets minder - vooral ook omdat deverschijning van enkele geheide kaskrakers naar later dit jaaris verschoven. De verkoop van de GameCube, Nintendo's verouderdespelcomputer, is gekelderd met 60 procent ten opzichte van heteerste kwartaal van 2004.

Nintendogs is een van de titels die de resultaten het komendekwartaal moeten oppeppen. Het spel is vanaf 7 oktoberverkrijgbaar in Nederland. De drie Europese versies vanNintendogs met elk een zes rassen, bevatten soorten die in Japanminder goed in de markt liggen, zoals de golden retriever, deSiberische husky en de boxer.

De puppies in de huidige versie blijven eeuwig jong. Gaat datveranderen? Gaan de honden dood als ze verwaarloosd worden, ofals ze opgroeien? Konno schudt het hoofd. 'We willen niemandopzadelen met zware verantwoordelijkheden.' De hondjes blijvenleven, ook als iemand zijn DS een tijdje uit zet. 'Ze blaffenalleen misschien harder om aandacht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden