Elektrische superfiets (45 km per uur) zaait verwarring

Te gevaarlijk voor het fietspad? Helm verplicht? De Fietsersbond wijdt zelfs een vergadering aan de speed pedelec.

Een speed pedelec, oftewel een opgevoerde elektrische fiets. Beeld YouTube

Als je hem zo ziet staan, in de showroom van een fietsenhandel, lijkt de Bluelabel Cruiser een gewone, robuuste stadsfiets. De dikke, bruine banden zitten stevig in de zwarte vorken, die overgaan in een stalen frame. Zadel en handvatten van bruin leer; achterop een bagagedrager. Pas wanneer de blik op het prijskaartje van 3.050 euro valt, blijkt deze ogenschijnlijk oerdegelijke tweewieler een wolf in schaapskleren te zijn.

De Bluelabel Cruiser is een opgevoerde elektrische fiets. Niet zo eentje die je weleens ziet bij oudere stelletjes die op een zonnige dag rustig door de polder fietsen, maar eentje waarmee je de scooteraar of fanatieke wielrenner in verbijstering achterlaat. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur leidt hij tot verwarring bij wetgevers en verdeeldheid bij fietsers.

Categorie snorfiets
Officieel valt de speed pedelec, zoals deze snelle elektronische fietsen genoemd worden, onder de categorie snorfiets en mag hij maximaal 25 kilometer per uur. Dat betekent dat je hem moet laten registreren bij de RDW, WA-verzekerd moet zijn en een blauw kentekenplaatje achter op de fiets moet schroeven.

'Maar eigenlijk doet niemand dat' zegt Coen Bartelds, die bij het Amsterdamse Juizz elektrische scooters en elektrische fietsen verkoopt. Sterker nog, als je met de speed pedelec 45 gaat, 'moet je strikt genomen een geel plaatje hebben en zou je bij de auto's op de weg moeten'.

Bartelds verkoopt de snelle fietsen vooral aan forensen die niet meer met hun auto in de file willen staan, maar ook niet met een rood hoofd en nat van het zweet op hun werk willen aankomen. De speed pedelecs zijn volgens Bartelds al zo'n tweeënhalf jaar te koop, maar sinds de introductie van de moderne, mooier vormgegeven Bluelabel zes maanden geleden, loopt de verkoop 'toch wel aardig op'. Hij schat dat hij er dit jaar tussen de veertig en de vijftig verkoopt.

 
Het is een mooi vervoermiddel, maar wij denken dat het niet in de stad op fietspaden zou moeten rijden.
Arien de Jong, Fietsersbond

'Levensgevaarlijk'
Hoeveel speed pedelecs er nu in Nederland zijn, is niet precies bekend, zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. 'Het gaat in ieder geval niet om duizenden.' Zaterdag buigt de ledenraad van de bond zich over de superfiets, die tot verdeeldheid leidt. 'Een speed pedelec hoort niet op het fietspad thuis, levensgevaarlijk', schrijft iemand op de website van Vogelvrije Fietser, het tijdschrift van de Fietsersbond. Een ander is het daarmee oneens: 'Wat een behoudende en puriteinse reacties allemaal.'

De bond zelf is er wel uit. 'Het is een mooi vervoermiddel', zegt De Jong. 'maar wij denken dat het niet in de stad op fietspaden zou moeten rijden. Net als de snorscooter, die ook veel te hard gaat, daar niet hoort.'

De nieuwste generatie elektronische fietsen is haast niet te onderscheiden van een gewone fiets. Dat maakt het voor de politie moeilijk om bijvoorbeeld te controleren op kentekenplaatjes. Voorlopig ziet het ernaar uit dat de bezitter van een speed pedelec nog over het fietspad kan scheuren. Maar vanaf 1 januari 2017 is die fiets, zegt Jules van der Ven van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, volgens Europese richtlijnen officieel een bromfiets.

Dat zou niet alleen betekenen dat je een bromfietsrijbewijs en een geel kentekenplaatje nodig hebt, maar ook dat de bestuurder een brommerhelm moet dragen en op de weg moet rijden. Of het zo ver komt, kan Van der Ven nog niet zeggen: 'Daar zijn we nu over in gesprek.'

 
Wat een behoudende en puriteinse reacties allemaal.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden