Een Millennium-dome zonder bestemming

In de Stille Zuidzee betwisten koninkrijkjes elkaar het eerste daglicht van het nieuwe millennium. Londen kijkt rustig toe in de wetenschap over het grootste millennium-programma ter wereld te beschikken....

BERT WAGENDORP

ALS ER één plaats is om de komst van het nieuwe millennium te vieren, vinden ze in Londen, dan is het wel Londen. Of, preciezer, Greenwich, het plaatsje dat in het oosten aan de Britse hoofdstad ligt vastgegroeid.

'Wij hebben voldoende redenen om aan te nemen dat we het belangrijkste millennium-reisdoel ter wereld zullen zijn', zegt de mevrouw van The New Millennium Experience Company. 'Wij hebben de Greenwich Mean Time en de Nulmeridiaan. En we hebben plannen voor het beste en grootste millennium-programma ter wereld.'

Toegegeven, Groot-Brittannië zoemt inderdaad van de millennium-plannen. Elke stad van enige importantie heeft wel een of meer millennium-projecten. De nationale Millenniumcommissie verdeelde tot dusver vier miljard gulden, afkomstig van de Nationale Loterij, over 185 hoofdprojecten. Uit andere bronnen is daarvoor nog eens zes miljard gulden beschikbaar.

Het centrum van de viering ligt uiteraard in Londen. Daar wordt de komende paar jaar naar schatting twintig miljard geïnvesteerd met het oog op 2000. Er verrijzen vijftig nieuwe hotels, want er worden miljoenen bezoekers verwacht. Aan de Theems, tegenover het Lagerhuis, wordt 's werelds grootste reuzenrad, het 150 meter hoge Millennium Wheel, gebouwd. Een voormalige energiecentrale aan de rivier wordt omgebouwd tot een nieuwe afdeling van het Tate-museum. Tussen Southwark en de St. Paul's-kathedraal komt een nieuwe voetbrug over de Theems. Naast (veel) meer.

Maar het kloppend hart van alle activiteit ligt, zoals gezegd, bij Greenwich. Daar, op een schiereiland dat vroeger werd gebruikt voor gasopslag, verrijst de Millennium-dome: de grootste dome ter wereld, vijftig meter hoog, ruim 120 duizend vierkante meter in oppervlak, met een dak dat hangt aan twaalf masten van elk honderd meter. Twee keer zo groot als Wembley, de inhoud van dertien Royal Albert Halls.

Niet bekend

Maar dat is van later zorg; in de twaalf paviljoenen rond de dome zal Groot-Brittannië zich een jaar lang presenteren aan de wereld. In de dome zelf komt een arena met tienduizend zitplaatsen waarin musicalproducent Cameron Mackintosh een 'multimediashow' zal neerzetten die in de wereld zijn gelijke niet zal hebben.

Alleen in het jaar 2000 al zullen twaalf miljoen mensen de dome komen bezoeken, verwachten de organisatoren. Eén bezoekje zal overigens niet volstaan. Om alles wat zich in en rond de dome afspeelt goed te kunnen bekijken, moet de geïnteresseerde minstens anderhalve dag uittrekken.

Om wát precies te bekijken? Dat is voorlopig nog even een pijnlijke vraag. De bouw van de dome is gestart, maar niemand weet nog precies wat er binnen te zien zal zijn, al is daar al wel een naam voor bedacht: de Millennium Experience. Zuurpruimen hebben al opgemerkt dat het een wat merkwaardige volgorde is, eerst een gebouw van 2,5 miljard neerzetten en daarna pas gaan bedenken wat je er mee gaat doen.

Volgens Peter Mandelson, de minister die verantwoordelijk is voor het project, zal het een 'eens-in-je-leven ervaring' worden, 'vol opwinding'. Ook zal 'het beste van de Britse technologie' worden tentoongesteld, wat een beeld zal geven van 'de plaats van Groot-Brittannië in de wereld'. Maar ook de 'spirituele vernieuwing' zal worden verbeeld, evenals de 'rol van het Christendom in de vorming van dit land en de rest van de wereld gedurende de afgelopen tweeduizend jaar'.

'Tijd' wordt het centrale thema van de uitstalling, die, andermaal volgens Mandelson, 'de meest ambitieuze tentoonstelling ooit ontworpen' zal worden. 'Een internationale getuigenis van de staat van de natie: modern, eerlijk en sterk.'

Dat klinkt goed, maar nog niet zo erg concreet. Bovendien is er niet zo heel erg veel tijd meer. In de komende twee jaar moet ook het vervoer naar de tentoonstelling nog geregeld worden. De regering hoopt dat de Jubilee Line tijdig klaar zal zijn, zodat bezoekers de ondergrondse kunnen nemen. Ook bestaan plannen om het vervoer over de rivier, van het stadscentrum naar Greenwich, sterk uit te breiden.

Mandelson heeft verordonneerd dat het allemaal móet lukken. 'Het zou een gigantische afgang zijn als dit project geen succes wordt', zei hij. 'Als het een succes wordt, zal het nooit worden vergeten. Maar als het ons niet lukt, zal het ons nooit worden vergeven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden