Lezersbrieven Dinsdag 10 december

Een jubileum van formaat

De ingezonden lezersbrieven van dinsdag 10 december.

Jan de Kroon (rechts) met zijn bewindvoerder Kees den Oudendammer bij talkshow Beau. Beeld Beeld RTL 4

Brief van de dag

Op maandag 2 december heeft de Volkskrant een ingezonden brief van mij geplaatst (‘UWV feest mee’). Vrijwel direct na het verschijnen van de krant kreeg ik van iemand uit Friesland een ­telefoontje dat ze de jongeman, die in de brief genoemd wordt, iets wilde geven vanuit haar ­eigen bonus die ze had gekregen bij haar 40-jarig jubileum. Ik was hierdoor zo ontroerd dat ik dit op Facebook plaatste met een afschrift van de brief.

Daarna kwam ik terecht in een rollercoaster van gebeurtenissen. De media hebben dit opgepikt en ik werd uitgebreid geïnterviewd door RTL Nieuws en vervolgens RTV Utrecht, de Gelderlander, NPO 1, De Telegraaf en AD.

Daarnaast werd er via Twitter een inzamelingsactie ontketend door Sywert van Lienden. Dit ­leverde al snel een groot bedrag op en de teller loopt nog steeds op. Als klap op de vuurpijl ­werden wij uitgenodigd bij Beau (RTL 4). Nu kreeg de actie ook een ­gezicht omdat Jan er ook bij was. Wat een belevenis en wat fijn dat wij ons punt konden maken.

Ook heeft hij meerdere leuke aanbiedingen gekregen zoals een afscheidstreinreis van oud materieel, VIP-kaarten voor Amstel Live en gratis kaarten voor spoorwegmusea. Ongekend dat dit het resultaat was van een klein berichtje.

De SP heeft zich ook achter deze actie geschaard en er blijkt in de Eerste Kamer een wetsvoorstel te liggen om de vrijstellingsnormen voor bonussen te veranderen, maar schijnbaar wordt er geen haast mee gemaakt.

Betrokkene heeft een onvergetelijke ervaring opgedaan en hopelijk heeft de media-aandacht ook gevolgen voor anderen.

Kees den Oudendammer, bewindvoerder van deze jongeman, Veenendaal

Banaan

Een aan een muur getapete banaan die onder het mom van kunstwerk voor de prijs van 120 duizend dollar als concept is verkocht, is opgegeten door een andere kunstenaar.

Dus als ik vandaag een bloemkool met tape aan mijn muur plak, mag ik mezelf kunstenaar noemen en kan ik zoveel geld verdienen? Ik ga van baan veranderen!

Mariette Reineke, Amsterdam

Gescheiden onderwijs

Kamerlid Jasper van Dijk van de SP stelt dat gescheiden onderwijs voor jongens en meisjes in 2019 echt niet meer kan. ‘Dat komt zelfs op streng-christelijke scholen niet meer voor’.

Op Joods-orthodoxe scholen zoals het Cheider (ook in Amsterdam en ook bekostigd door minister Slob) nog wel hoor, volgens hun eigen website. Als gescheiden onderwijs een reden is om bekostiging te stoppen, kun je geen onderscheid maken tussen de ene en de andere religie.

Niek van Dijk, Mont-Saint-Jean (Frankrijk)

Reiskostenvergoeding

Er lijken maar twee smaken te zijn voor Tweede Kamerleden die een reiskostenvergoeding ontvangen, maar ook een auto (met chauffeur) via hun partij tot de beschikking hebben (zoals Dijkhoff en Baudet): de vergoeding incasseren of weigeren. Terwijl de enige logische optie is: de vergoeding storten in de partijkas. Want de partij maakt de kosten, en heeft dus recht op die vergoeding. Daar kan niemand bezwaar tegen hebben.

Pieter Markus, Geldrop

Snelheid e-auto’s

Uitstekend, dat kritische interview met de Volvo ceo Håkan Samuelsson.

Het dilemma van Volvo, namelijk wel 400 pk onder de motorkap maar de topsnelheid begrenzen op 180 km/uur, toont haarscherp aan dat de autotrends helemaal de verkeerde kant op gaan. Die overdadige pk’s zijn levensgevaarlijk in de handen van ‘sportief’ rijdende (jonge-)mannen.

Het enorme acceleratievermogen van elektrische auto’s lokt te dynamisch rijgedrag uit en verkleint het veiligheids-ruimtekussen tussen auto’s. Ons reactievermogen houdt geen gelijke tred met de verkeersdynamiek. Het bewijs: Tesla’s hebben een tweemaal hoger botsrisico dan gewone auto’s.

In 1991 bepleitten Europese Verkeersministers al een stop op de pk-race, maar sindsdien zijn de motorvermogens verdubbeld. Dankzij de 130 km-lobby en onze steeds snellere auto’s steeg het aantal doden van 570 in 2014 tot 678 in 2018 en is Nederland van de derde naar de elfde plaats gezakt qua verkeersveiligheid. Anders dan stikstof is dat reden genoeg om 24/7 maximaal 100 te rijden.

Martin Kroon, rij-instructeur, Leiden

Vaagtaal

Frank Kalshoven sluit zijn rake column over laaggeletterde tieners af met dit citaat van minister Slob: ‘Het streven is om toe te werken naar een krachtiger en meer samenhangend beleid op het terrein van leesbevordering’.

Het citaat vat de Kamerbrief van de ministers Slob en Van Engelshoven mooi samen. Ik ga het gebruiken in mijn lessen Nederlands aan technische hbo-studenten als voorbeeld van ‘vaagtaal’: betekenisloos geronk om onbegrip of onwil te camoufleren. Als ingenieurs die fout maken vallen de vliegtuigen uit de lucht.

De Kamerbrief illustreert ook hoe het overslaan van een probleemanalyse leidt tot een ballenbak van oplossingen in de categorie ‘dat deden we al’. Ministers, mocht u alsnog zo’n probleemanalyse overwegen, kijk dan eens naar de gevolgen van de verengelsing van de universiteiten voor de liefde voor het schoolvak Nederlands en het animo om leraar Nederlands te worden. Wel opschieten, want woensdag wil de Kamer dit weten.

Hans de Brouwer, Enschede

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden