Ebelin Boswinkel

Ebelin Boswinkel wordt dagelijks door cultuur omgeven. Ze werkt bij het Museum voor Communicatie in Den Haag. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij cultuur ziet als een vorm van communicatie die op allerlei manieren emotie en zintuigen weet te beroeren....

Gillende sirenes en intrigerende muziek vormen het decor waarin de vrouwelijke volgelingen van moordenaar en sekteleider Manson al dansend angstaanjagende teksten met bloed op een kale muur schilderden. De dansopera The Manson family (Euro 19,32, twee personen) bevat verrassend veel schrikmomenten en werkt - ondanks het zware thema - regelmatig op mijn lachspieren. Op ludieke en suggestieve wijze worden op het toneel moorden gepleegd zonder dat de werkelijke handeling zichtbaar is. De lijken vormen steeds het kille bewijs. Van de verbeelding van de toeschouwer wordt wel het nodige gevraagd. Zelfs zoveel dat ik op een gegeven moment dacht in alle bewegingen en mimiek een boodschap te moeten herkennen. Die nacht droomde ik dan ook dat de narcissen die voor de voorstelling werden uitgedeeld niet de flower power-gedachte onderstreepten, maar juist sloegen op het narcisme dat in de jaren zestig in de Verenigde St... zzz zzzz zz.

De volgende dag het Museon in Den Haag (Euro 2,27 met Museumjaarkaart). Met vriendin Lisette vooral op veel knoppen gedrukt en onze hoofden digitaal voorzien van snorren, neusringen, duivelsogen en de nodige pukkels. Na deze digitale museumpret was het tijd voor ontroering en angst. Africa's Elephant Kingdom in het Omniversum (Euro 19,66, twee personen inclusief koffie) bezorgde me kippenvel door de indrukwekkende weergave van de dood een baby-olifant. Nog geen seconde later wist ik zeker dat ik vloog en in het ravijn zou storten om vervolgens vertrapt te worden door de opper-olifant, die met een rotvaart recht op me af denderde. Na afloop heb ik stiekem gevoeld of de stoelen echt vast stonden. Ik zou namelijk zweren dat die stoel vanaf het eerste moment ging bewegen...

Na een heerlijke entrecote bij Juliana's (Euro 27,05) hadden we bij Sanne Wallis de Vries voor Euro 15,91 de laatste plaatsen (lees klapstoeltjes) van een uitverkocht theater Diligentia. Tranen biggelden over mijn wangen bij haar betoog over de vreselijke 'nieuwe' bejaarden in spijkerpak (de jongeren uit de jaren zestig) die altijd vooral 'veel gedaan hebben'. De klapstoeltjes en m'n houten billen zorgden er jammer genoeg voor dat ik de grappen na de pauze een stuk minder leuk vond dan voor de pauze!

Zondagmiddag: bekend terrein. Vriendin Julia rondgeleid in mijn museum (Euro 0,0, mjk ), en al onze zintuigen laten beroeren door Lieve oma, geachte heer/mevrouw. Deze interactieve tentoonstelling over de weg van een brief is tijdens het museumweekend (15 en 16 april) gratis te bezoeken, en uiteraard zeer de moeite waard!

Een paar dagen later me laten verrassen door de Comedy Train (Euro 25,-, twee personen). Op de comfortabele stoelen in de Rijswijkse Schouwburg onderging ik met verbijstering het improvisatievermogen en de gevatte opmerkingen van de vier stand-up comedians. Ook Brood, Deelder en Chabot improviseerden zich suf in hun show Apocrief Backstage, omdat ze - zoals ze zelf zeggen - geen tekst kunnen onthouden (Euro 31,82, twee personen)! Nadat Chabot op het toneel een heerlijk maal had bereid voor Deelder, heeft Deelder z'n gezicht niet meer laten zien en was hij waarschijnlijk al naar huis. Uiteindelijk ging ik (wat later dan Deelder) naar huis met een cultureel verantwoord Herman Brood-shirt (Euro 13,64). En vlak voor ik ging slapen in m'n nieuwe Brood-shirt wist ik het zeker: cultuur is communicatie tussen iets of iemand en je emotie!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden