Land van afkomst Dyantha Brooks

Dyantha Brooks (30) ging van FunX naar SBS. Dat was nogal een overgang

Dyantha Brooks Beeld Ernst Coppejans

Dyantha Brooks zat eerst bij radiozender FunX en nu bij SBS 6. Het verschil is ongeveer zo groot als tussen haar Antilliaanse familie (vaders kant) en haar Nederlandse oma (moeders kant). Zwart versus wit? Nee, zo simpel ligt het niet. 

Bij radiozender FunX hielden ze van discussie. Dyantha Brooks noemt een voorbeeld: ‘Een paar jaar geleden had je dat liedje van Kanye West en Jay-Z, Niggas in Paris. Het ging om deze vraag: mag een blanke dat liedje meezingen? Sommige collega’s zeiden dat het echt niet kon, blanke mensen mogen het woord nigga niet zeggen. Andere collega’s zagen het probleem niet.

‘Ik vind: je maakt toch niet muziek voor een bepaalde groep en dan mogen anderen er niet naar luisteren? Als ik met mijn ouders in de auto zou zitten, dan mag mijn vader die tekst uit volle borst meezingen en mijn moeder moet haar mond houden? Ik begrijp dat niet.’

De ouders van Dyantha Brooks zijn al 38 jaar getrouwd. ‘Van mijn vaders kant zijn we Antillianen die in een restaurant zo druk doen en zoveel lawaai maken dat we mensen gerust moeten stellen: nee, we hebben geen ruzie, maak je geen zorgen, zo praten we gewoon. En van mijn moeders kant: bij oma Bep eet ik stamppot met rookworst en een kuiltje voor de jus.

‘In Amsterdam-Noord groeide ik op tussen de Jessica’s, Thomassen en Pieters. Ik was anders, maar heb nooit te maken gehad met discriminatie. Als mensen het hadden over dat donkere meisje met de lichte ogen, dacht ik: o ja, dat gaat over mij.

‘Verder was ik er nooit mee bezig. Ik denk dat het komt doordat mijn vader zo positief is. Hij heeft de nodige dingen meegemaakt. Op de voetbalclub van mijn broer werd hij overgoten met bier en kreeg hij te horen: negers moeten we hier niet. En het huwelijk met mijn moeder was in die tijd ook niet zo vanzelfsprekend. Maar hij legde daar nooit de nadruk op.’

Nederlands

‘Bij mijn oma.’

Arubaans

‘Een tafel vol eten bij mijn ouders thuis.’

Partner

‘Hij is blank, maar niet een typische Nederlander. Mijn moeder zegt vaak: wat lijkt hij op je vader. Ze zijn krachtig. Leiders. Daar val ik op.’

Wit of blank

‘Ik zeg blank en donker. Wit en zwart vind ik te hard. Zo zou ik mijn ouders nooit omschrijven.’

Hoe was het bij FunX?

‘Alsof ik met familie werkte, heel amicaal. We hadden verhitte discussies. Haar was echt een ding. Mijn Surinaamse kapster had al tegen me gezegd: kroeshaar, dat woord mag je niet gebruiken, dat is negatief. Het moet zijn: afrohaar. Bij FunX zei een collega toen ik binnenkwam: jij draagt je haar nu nog steil, wacht maar, over een jaar heb je een afro.

‘Zij vond: dit is niet wie jij bent, met dat steile haar, zo ben je niet geboren. Maar dit is waar ik me fijn bij voel, ik draag het zo sinds ik 16 ben, sinds ik het zelf voor het zeggen heb. Voor mij is het makkelijk, ik hoef nu weinig aan mijn haar te doen. Dat soort gesprekken hadden we.’

Waarom stapte je over naar SBS 6?

‘De kloof tussen mij en de doelgroep van FunX werd groter. Ik moest collega’s steeds vaker vragen naar de juiste uitspraak van de naam van een rapper, ik luisterde niet altijd meer naar dezelfde muziek. Ik was 30 geworden en had een gezin.

‘Ik wilde graag naar tv. Voor mezelf heb ik bedacht: wie ben ik, hoe kan ik me onderscheiden als presentatrice? Bij de commerciële zenders zie ik blonde vrouwen als Wendy van Dijk en Chantal Janzen. Dat is niet wat ik ben.

‘Maar ik ben ook niet dat donkere meisje met die afro en die houten oorbellen. Bij zogenaamde zwarte onderwerpen – over Aretha Franklin, ik noem maar wat – zullen ze kiezen voor iemand van wie de kijker meteen ziet: o ja, zij past bij dat gesprek. In dat plaatje pas ik niet.

‘Ik zal nooit mijn uiterlijk aanpassen. Dus ik vertrouwde erop: ik blijf wie ik ben en iemand zal zien dat ik goed ben in mijn werk. Dat kon voor de publieke omroep zijn, maar ook voor de commerciëlen. Bij Talpa kreeg ik de kans.’

Wat is het verschil tussen FunX en Talpa, het mediabedrijf achter SBS 6?

‘Het verschil is net zo groot als op de familiefeestjes aan de kant van mijn vader of mijn moeder. Bij FunX was het een georganiseerde chaos. Op de redactie keiharde muziek opzetten en alles aan de kant om even helemaal los te gaan. Bij Talpa zullen ze dat ook doen, maar dan bij het Songfestival.

‘Ik werk nu een jaar bij Talpa en niemand zal aan me vragen waarom mijn haar stijl is. Ze zouden verbaasd zijn om te zien dat het krult als het nat wordt. Bij FunX hadden we vanzelfsprekende gesprekken over onderwerpen die bij Talpa niet eens bestaan. De discussie kan ik in mijn eigen leven opzoeken.

‘Ik wil FunX niet neerzetten als een zwarte redactie en Talpa als wit. Zo simpel is het niet. Bij FunX kiezen ze bij sollicitaties steeds vaker voor een Joost, omdat ze voor al hun luisteraars door heel Nederland herkenbaar willen zijn. Bij Talpa is diversiteit ook een groot onderwerp. Het maakt je rijker, anders ben je niet geloofwaardig als programma. Ik ben bij Talpa binnengekomen door een filmpje van mezelf te sturen naar een FunX-redacteur die eerder was overgestapt, een Marokkaanse Friezin.’

Dyantha Brooks (Nederland, 1988) is presentatrice bij SBS6 Shownieuws. ‘Mijn doel is om human interest-programma’s te maken. Mensen die iets heftigs meemaken, hoe gaan ze daar mee om? En programma’s als Dance, Dance, Dance. Mijn hoofdredacteur zegt: we gaan je vaak neerzetten, het is belangrijk dat de kijker weet wie je bent.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden