Opinie

'Dood door mazelen kan nooit Gods wil zijn'

Als God de mens schiep, heeft Hij hem ook uitgerust met het vermogen ziekten te bestrijden, schrijft Yair da Costa, student geschiedenis en zelf opgegroeid in een streng-christelijk gezin.

Beeld anp

Er waart een mazelenepidemie door het land. Met name in de zogenoemde Biblebelt raken kinderen besmet omdat hun ouders ze niet in hebben laten enten vanwege het geloof. 'Gods wil geschiedde' is een vaak gehoord argument. Een manier van denken waar het overgrote merendeel van de Nederlanders weinig begrip voor heeft.

Dit roept bij velen afschuw en frustratie op. Je laat je kinderen toch niet ziek worden als je daar een remedie voor hebt? Ook ik ben deze mening toegedaan, maar zal proberen vanuit het geloof te verklaren waarom vaccinatie juist iets kan zijn wat God aan de mens geschonken heeft en waar gelovigen gebruik van mogen maken.

Genesis 22:14 en Filippenzen 4:19
De discussie of God nou wel of niet bestaat staat hier even los van. Het gaat er immers om dat de streng gereformeerden in de Biblebelt geloven dat Hij wel bestaat. Het geloof dat vaccineren niet noodzakelijk is, vindt zijn oorsprong in twee Bijbelteksten, te weten Genesis 22:14 en Filippenzen 4:19. In deze teksten staat respectievelijk: 'Abraham noemde die plaats 'De Here voorziet erin'. Daarom wordt ook nu gezegd: 'Op de berg van de Here zal Hij voorzien'.' En 'Mijn God zal uit zijn rijkdom in Christus Jezus u alles geven wat u nodig hebt.' Deze teksten verklaren het geloof van de streng gelovigen om hun kinderen niet in te enten. God voorziet toch immers zelf in al onze behoeften? Vaccinatie tegen ziektes is in die zin het interveniëren in Gods plan en dat willen de streng-gelovigen niet.

Toch kan ik - zelf opgegroeid in een streng-christelijk gezin - niet geloven dat God het slecht kan vinden als je je kinderen tegen ziekte beschermt door vaccinatie. In het EO-programma De Vijfde Dag van woensdagavond 10 juli waren de gevolgen voor zo'n kind schrikbarend in beeld gebracht. Een mensenleven was compleet verwoest omdat de ouders ervan overtuigd waren dat het niet Gods bedoeling was om hun kind in te laten enten. Was het dan Gods bedoeling om een kind voor het leven te verwoesten terwijl een remedie voorhanden was? Ik kan zoiets gewoon niet geloven.

Sam en Moos
Na het zien van het programma moest ik denken aan een verhaal dat mij als tiener werd verteld tijdens de kerkdienst. Een prediker uit de Verenigde Staten probeerde hiermee uit te leggen dat gelovigen moesten oppassen dat ze Gods bedoelingen niet verkeerd zouden interpreteren. Cabaretier Max Tailleur (1909-1990) heeft in een van zijn Sam en Moos moppen op dit thema gevarieerd;

Een man zit tijdens een overstroming voor zijn huis. Een vrouw komt langs met haar boot en vraagt de man of hij hulp nodig heeft. 'Nee, dank u', zei de man, 'Ik vertrouw op de Here'.

Het water begint te stijgen en de man gaat een verdieping hoger zitten. Een tweede boot met mensen vaart langs. 'Stap in, er is plaats genoeg', zeggen ze. 'Nee dank je', zegt de man, 'ik vertrouw op de Here'.

Het water blijft maar stijgen totdat de man zijn toevlucht op het dak moet zoeken. Een helikopter vliegt voorbij en laat een ladder boven het huis zakken. 'Nee dank je', zegt de man nogmaals, 'ik vertrouw op de Here'. Uiteindelijk stijgt het water zo hoog dat de man verdrinkt.

Bij de poort van de hemel vraagt de man aan God: 'Waarom heeft U mij niet gered?' Waarop God antwoordt: 'Hoe bedoel je? Ik heb twee boten en een helikopter naar je toe gestuurd!'

Dit verhaal illustreert precies het probleem dat wij op dit moment in de Biblebelt kennen met betrekking tot de mazelenepidemie. Aan de mensen die er op dit moment van overtuigd zijn dat vaccineren tegen Gods wil is, heb ik het volgende te zeggen. De vaccins zijn ontwikkeld met opgedane kennis uit hersenen die God aan de mens gegeven heeft om goed te doen. Leest u hiervoor anders ook Johannes 5. Zorg er alstublieft voor dat u niet zoals de man in het verhaal de twee boten en de helikopter wegstuurt. Dat mag wellicht niet erg zijn voor u persoonlijk, maar het kan verschrikkelijke gevolgen voor uw kinderen hebben.

Yair da Costa is student geschiedenis. Hij groeide op in een streng-christelijk gezin.

 
Toch kan ik - zelf opgegroeid in een streng-christelijk gezin - niet geloven dat God het slecht kan vinden als je je kinderen tegen ziekte beschermt door vaccinatie.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden