Dominee verricht wondertjes in noorden

Jeroen voetbalt. En dat is een groot wonder. Want Jeroen zat in een rolstoel en kon niet lopen. Maar er is voor hem gebeden, door honderden broeders en zusters van de Vrije Baptistengemeente Bethel in Drachten....

Van onze verslaggever Wio Joustra

Het verhaal van dominee Orlando Bottenbley brengt emoties teweeg in de stampvolle kerk. Hier geeft dat niet. Hier mag men emotie tonen, heen en weer lopen, klappen, zingen, dansen. Hier heersen blijdschap en saamhorigheid, en een bijna chaotische sfeer die je eerder zou verwachten in een kerk aan de Mississippi. De Heer wordt geprezen en de congregatie 'gaat tot Zijn poorten met lof'.

Men spreekt al van 'het wonder van Drachten'. Gelovigen komen van heinde en verre naar het traditionele kerkgebouw aan de Brouwerssingel. Deze zondag zijn het er, verdeeld over drie diensten, zo'n vijftienhonderd. Onder wie het jonge echtpaar uit Drachten dat van huis uit christelijk gereformeerd is, maar zich vanwege de geloofsdoop voor volwassenen heeft bekeerd tot het baptisme.

En eerlijk gezegd ook omdat de twee wel zonder de rigiditeit en het ethisch conservatisme van de reformatorische kerken kunnen. Zij: 'Er werd ons altijd gezegd wat wel en wat niet mocht. Hier volg je Jezus en gaat het vanzelf.' Hij: 'Bewogenheid, liefde, zorg. Dat is de boodschap die hier op simpele en duidelijke wijze wordt uitgedragen. De gemeente wordt gevoed door de Heilige Geest. Dat werkt in Drachten en dat mogen wij meemaken.'

Het succes in Drachten is misschien wel een gevolg van het feit dat het Nederlandse baptisme in de vorige eeuw in het noorden is begonnen, om precies te zijn in het Drentse Gasselternijveen. Van grote invloed op het succes in Drachten is ook de populariteit van de van origine Surinaamse voorganger, wiens bevlogenheid en charisma sterk doen denken aan de Zuid-Afrikaanse dominee Allan Boesak.

In tien jaar tijd heeft hij de baptistengemeente in Drachten zien groeien van zestig naar achthonderd zielen. In Groningen, Leeuwarden, Dokkum en Heerenveen zijn inmiddels zustergemeenten opgericht. De vrije baptistengemeente Bethel is al enkele jaren de snelst groeiende kerk van Nederland. Eerder verrichtte Bottenbley een soortgelijk wondertje in Lemmer, waar de gemeente in korte tijd uitgroeide van zeventig naar driehonderd leden en zustergemeenten werden gesticht in Sneek en Franeker.

De 48-jarige dominee doet niets liever dan zijn eigen messiaanse aantrekkingskracht bagatelliseren. Waar het volgens hem om gaat is de warmte, de onderlinge band, de betrokkenheid. Tussen alle muziek en zang door wordt de bijbel 'voor honderd procent serieus genomen'. Hier wordt gebouwd aan Gods Koninkrijk.

Leden van de gemeente bevestigen dat na afloop van de tweede ochtenddienst. Ze staan nog lang na te praten over de viering van het Heilig Avondmaal. Opvallend zijn het grote aantal tieners en de vele jonge gezinnen met kinderen.

De kerkgangers roemen het jeugdwerk, het vrouwenwerk, de bidstonden, de internationale contacten. Deze ochtend is er een handtekeningenactie voor vier christenen die in Oezbekistan gevangen zitten. Bottenbley staat speciaal stil bij een ouder Fries echtpaar dat een tijd zendelingenwerk in Israël heeft verricht, zowel voor joden als Arabieren.

Kinderen lopen op deze snikhete zondag in luchtige kledij heen en weer. Ze worden op het podium genood om te zingen en te gebaren over een rivier vol van vrede, een fontein vol van blijdschap. Halverwege de dienst gaan ze naar een belendend vertrek voor hun eigen zondagsschool. De antithese van de ontkerstening is, afgaande op het wonder van Drachten, de interactieve kerk.

De kans is groot dat over een jaar nog veel meer mensen de diensten van Bottenbley zullen volgen, maar dan in een enorme bedrijfshal op industrieterrein De Haven. Want de oude Bethelkerk is te klein geworden en in de buurt wordt geklaagd over overlast. Waar tot voor kort een bouwmarkt was gevestigd en nu auto's staan te pronken, wordt straks door misschien wel tweeduizend broeders en zusters gezongen over 'mijn schuilplaats, mijn trooster, veilige toren van kracht'.

Door de offervaardigheid van de achthonderd leden kon de bedrijfshal worden aangekocht. De gemeente Smallingerland maakt procedureel de weg vrij voor vestiging van de kerk op het industrieterrein. Bottenbley wil er zijn droom realiseren, het samensmelten van de reformatorische en evangelische gedachte in een multifunctioneel religieus centrum. De droom ook van een 'echte ontmoeting tussen Hem en ons'. Want 'wij weten aan de teek'nen/ zijn komst is zeer nabij'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden