onderwijsspecial later word ik...

Deze kinderen dromen van een baan in het onderwijs: ‘Ik spreek goed en hard, dus ik denk dat kinderen later wel naar mij luisteren’

Wat wil jij later worden? Als je dat aan deze kinderen vraagt twijfelen ze geen moment: leraar.

Bastiaan Meijer. Beeld Marie Wanders

‘In Duits kun je je emoties goed kwijt’

Wie: Bastiaan Meijer (16)
Klas: 5 havo
Wil: leraar Duits worden

‘Ik vind de Duitse taal heel mooi. Je kunt je emoties er goed in kwijt en er is voor alles wel een woord te vinden, makkelijker dan in het Nederlands. Ik vind begeistert bijvoorbeeld mooi. Dat betekent iets als ‘blij’, maar dan sterker.

‘Toen ik jonger was, heb ik een paar jaar in Duitsland gewoond. Ik spreek de taal dus goed en het lijkt me leuk om dat als leraar over te brengen. Ik mag van mijn docent nu al af en toe Duitse les geven aan mijn klas.

‘Sommige leerlingen vinden de taal leuk, anderen helemaal niet. Ik vind dat niet spannend; als je maar relaxed bent en af en toe wat grapjes maakt, dan komt het wel goed. En als ik streng moet zijn, kan ik dat ook.

‘Mijn beste vriend staat een één voor Duits. Ik heb aangeboden hem te helpen, maar hij heeft er niet zoveel interesse in. Dan denk ik: laat maar gaan.

‘Ik zou het liefst lesgeven aan de bovenbouw van de middelbare school. Jongeren in de bovenbouw zijn iets volwassener, dus met hen kun je betere gesprekken voeren.’

‘Ik ben een heel lieve juf’

Wie: Elif Jalal (9)
Klas: groep 6
Wil: lesgeven aan groep 3

Elif Jalal. Beeld Foto Marie Wanders, Styling Maaike van Endhoven

‘Ik vind het heel leuk om voor de klas te staan en werkstukjes na te kijken. Ik speel vaak schooltje met mijn vriendinnen of knuffels. Dan zet ik ze aan de tafel en deel ik oude werkboekjes uit. Ik gebruik mijn laptop om zinnen op te schrijven, zoals ‘Lisa gaat buiten spelen’. Ik kijk de boekjes altijd zelf na met een rode pen. De hondjes Clio en Twingo zijn mijn lievelingsknuffels, die zijn heel goed op school.

‘Ik denk dat ik een heel lieve juf ben. Mijn knuffels mogen vaak buiten spelen in de tuin. Ik ben niet streng, maar ik heb wel regels. Als de juf praat, mag daar niemand doorheen praten en kinderen mogen ook niet door elkaar praten. Ik spreek zelf goed en hard, dus ik denk dat kinderen later wel naar mij zullen luisteren. Als ik geen juf word, dan wil ik actrice worden.’

‘Mijn lerares van groep 8 is echt mijn voorbeeld’

Wie: Esra van Loon (13)
Klas: 2 havo
Wil: lesgeven in het speciaal onderwijs

Esra van Loon. Beeld Foto Marie Wanders, Styling Maaike van Endhoven

‘Kinderen met een beperking spreken mij heel erg aan, ik heb daar een goede klik mee. Ze zijn net wat anders dan wij, maar ook hetzelfde. Het lijkt me mooi om die kinderen wat te leren, zodat ze misschien later een baan en een betere toekomst hebben. Mijn nicht past op iemand met een verstandelijke beperking. Ze vertelt er vaak over en ik heb met haar meegekeken. Dat kindje van haar kan maar heel weinig, maar andere geestelijk beperkte kinderen kunnen wel meer. Het lijkt me niet per se moeilijk, maar wel een uitdaging om ze wat te leren.

‘Ik ben opgegroeid met twee zusjes, dus ik kan goed met kinderen omgaan. Ik ben heel geduldig. Maar als het moet, kan ik streng zijn. Ik heb veel geleerd van mijn lerares in groep 8. Ik zat toen best in een probleemklas, met kinderen die adhd en pdd-nos hadden, maar zij hield heel goed orde. Als er ruzie was, ging zij met die kinderen in gesprek, waardoor ze weer rustig werden. Zij is echt mijn voorbeeld.’

‘Heel vet om ze te leren lezen’

Wie: Floor van Unen (14)
Klas: 3 havo
Wil: leraar worden in onderbouw basisschool

Floor van Unen. Beeld Marie Wanders

‘Als ik in de klas zit, denk ik soms echt: jongens, dit kan toch veel leuker? Ik ben best wel druk in mijn hoofd, een beetje adhd, dus ik vind de lessen soms saai. Maar een goede docent kan school juist superleuk maken. In groep 8 had ik bijvoorbeeld meester Martijn, die wist precies hoe iedereen in elkaar zat. Als ik even druk was, dan zei hij: ‘Ga maar een rondje lopen’. Als er groepjes gemaakt moesten worden, dan zag hij heel goed welke leerlingen bij elkaar pasten. Ik zou heel graag zo’n docent willen zijn.

‘Ik heb nooit wat anders willen worden dan juf. Ja, actrice misschien, maar dat is niet echt een beroep. Ik wil het liefst lesgeven aan kinderen tot groep 4, want dan ben je nog echt onderdeel van hun opvoeding. Het lijkt me heel vet als kinderen nog niet kunnen lezen als ze bij je in de klas komen, maar daarna wel. Het lijkt me ook spannend om voor zo’n groep te staan, helemaal met de volle klassen van tegenwoordig. Elk kind heeft altijd wel een docent die hij of zij niet mag, straks ben ik die ene docent. Het is het belangrijkste, denk ik, om kinderen vertrouwen te geven en niet boos te worden als ze niet begrijpen wat één plus één is.’

‘Mij gaat het niet om het geld’

Wie: Hamza Achak (12)
Klas: groep 8
Wil: lesgeven aan groep 8

Hamza Achak. Beeld Foto Marie Wanders, styling Maaike van Endhoven

‘Ik praat er bijna elke dag over dat ik leraar wil worden. Mijn ouders vragen soms zelfs of ik er even over wil ophouden. Ik ben heel erg gemotiveerd door mijn juffrouw van groep 3. Zij heeft mij laten zien hoe leuk het is om leraar te zijn. Ik dacht dat docenten streng waren, maar zij deed altijd iets bijzonders. Als we iets nieuws hadden geleerd, mochten we bijvoorbeeld even een rondje rennen. Ik vond rekenen toen heel moeilijk, maar van haar mocht ik vragen stellen. Ze vertelde me dat ik niet bang moest zijn. Nu zit ik soms een hele les voor niks met mijn vinger omhoog.

‘Ik zou het liefst lesgeven aan groep 8. Omdat je dan nieuwe dingen leert zoals Engels en geschiedenis. Ik wil ook graag ict-les geven. Want tegen de tijd dat ik meester ben, wordt alles met de computer en telefoon gedaan.

‘Ik heb wel gehoord dat veel leraren nu staken. Maar als je vindt dat je weinig verdient, dan ga je toch ergens anders werken? En voor mij gaat het niet om het geld. Leraar worden is, denk ik, gewoon heel leuk.’

‘Ze moeten bij mij altijd terecht kunnen’

Wie: Tom Langenberg (15)
Klas: 4 mavo
Wil: leraar worden van groep 6

Tom Langenberg. Beeld Foto Marie Wanders, styling Maaike van Endhoven

‘Toen ik in groep 4 zat, kreeg ik niet zoveel mee van de lessen. Mijn ouders waren gescheiden en het ging niet zo goed tussen mij en mijn vader en moeder. Juf Laura heeft me toen enorm gesteund en gekalmeerd. Bij haar kon ik altijd mijn gevoelens kwijt. Zij heeft mij geïnspireerd om docent te worden. Wat Laura deed, wil ik ook doen.

‘Ik wil een aardige, behulpzame docent zijn en kinderen laten weten dat ze altijd bij mij terecht kunnen. Ik wil het liefst lesgeven aan groep 6, op die leeftijd blijft het kinderen bij wat je voor ze betekent.

‘Ik vind het helemaal niet spannend om voor een klas te staan. Ik kan altijd wel goed mijn verhaal doen en ik hoor vaak dat ik een prettige stem heb om naar te luisteren.

‘Na mijn eindexamens ga ik de mbo-opleiding onderwijsassistent volgen, daarna kan ik naar de pabo. Het is een lange weg, maar ik heb het ervoor over. Ik heb nog wel even getwijfeld of ik kok wilde worden, maar die moeten heel vaak tot laat werken. Een leraar heeft het ook zwaar, maar is na half vijf meestal wel klaar. Volgens mij valt het mee hoe weinig leraren verdienen. Het verschilt, denk ik, niet veel met andere banen.’

Beeld Marie Wanders
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden