Deze algoritmen gaan schuil achter datingapps

Hoe bepalen datingapps jouw ideale match?

Hoe bepalen datingapps wie jouw ideale match is? Wie zijn de gebruikers en wat moet je doen om zo voordelig mogelijk voor de dag te komen?

Beeld Gees Voorhees

1. Tinder: alles draait om begeerlijkheid

Een match
Bij Tinder krijg je, als je eenmaal bent ingelogd via je Facebook-account, foto's te zien van potentiële dates. Swipe je naar links, dan verdwijnt diegene naar het rijk der eentjes en nullen; swipe je naar rechts dan like je diegene. Als hij of zij jou dan ook liket, heb je een match. En dan kun je elkaar berichtjes sturen en een afspraak maken.

De lusten en lasten van online daten

Een digitale zoektocht naar de ware of een avontuurtje is niks bijzonders meer. Wat doen die dating-apps met ons liefdesleven?

Geheim recept
Het algoritme van Tinder is, zoals met het recept van Coca-Cola, geheim. Je kunt zelf opgeven binnen welke afstand je zoekt, welk geslacht en leeftijd, maar daarna gaat het maar om één ding: het uiterlijk. En hier wordt het interessant.

Tinder geeft je een zogeheten ELO-score, een getal dat zegt hoe begerenswaardig je bent en waar je nooit achter kunt komen. In een artikel op de Amerikaanse website van zakentijdschrift Fast Company legde Sean Rad, topman van Tinder, vorig jaar uit dat begerenswaardigheid iets anders is dan aantrekkelijkheid. 'Het gaat er niet alleen om hoeveel mensen je naar rechts swipen. Het is heel gecompliceerd. Het heeft ons tweeënhalve maand gekost om alleen het algoritme te bouwen omdat er zoveel factoren in zitten.'

Het algoritme past de score steeds aan. Als bijvoorbeeld iemand met een hoge ELO-score jouw profiel liket, heeft dat positieve gevolgen voor jouw ELO-score. Het betekent ook dat je, wanneer je de app net hebt geïnstalleerd, bijvoorbeeld veel knappe vrouwen voorbij ziet komen en je er een paar dagen later achter kunt komen dat het aantal aantrekkelijke dames drastisch is afgenomen. In dat geval weet je dat het algoritme je misschien toch niet zo begeerlijk vindt. Tinder deelt je dus in in je eigen aantrekkelijkheidsclub, waarin alleen mensen komen die ongeveer even aantrekkelijk zijn als jij.

Beeld Gees Voorhees

Ik haat strandwandelingen
Maar het wordt nog mooier (of lelijker). In oktober introduceerde Tinder een nieuwe functie: de zogeheten Smart Photo's. Daarmee bepaalt het algoritme welke van jouw foto's het aan welke gebruiker laat zien.

Heb je bijvoorbeeld een foto waarop je over het strand loopt in je eentje en jouw potentiële match heeft juist een hekel aan mensen die in hun eentje over het strand lopen (dat weet het algoritme omdat de gebruiker al die foto's van mensen in hun eentje op het strand naar links geswiped heeft), dan laat de app een andere foto aan die potentiële match zien. In tests leverde die aanpassing volgens Tinder 12 procent meer matches op.

Beeld Gees Voorhees

2. Happn: veel leuk vinden gaat geld kosten

Zie je op de groenteafdeling
Happn werkt op basis van een veel beperktere omgeving dan Tinder, namelijk op maximaal 250 meter. Als je de wegen hebt gekruist van iemand die ook happn gebruikt, krijg je het profiel van diegene te zien. Ook zie je hoe vaak jullie al bij elkaar in de buurt zijn geweest. Net als met Tinder kun je elkaar pas een berichtje sturen als je elkaar allebei een 'charm' hebt gestuurd. Zo'n charm is niet gratis, dus je kunt niet onbeperkt maar iedereen leuk gaan zitten vinden. De eerste tien charms zijn gratis, daarna te koop vanaf 1,99 voor tien.

Anders nog iets?
Het algoritme van happn werkt voornamelijk op basis van je directe omgeving. Dat betekent dat niet alleen die leuke jongen die je altijd tegenkomt als je koffie haalt in je feed terechtkomt, maar ook je buurman, de groenteboer van de overkant en de wijkagent die regelmatig zijn ronde doet (mits ze happn gebruiken).

3. OkCupid: eerst vragen beantwoorden

BKR-proof
Terwijl Tinder en happn de meest gebruikte apps zijn in Nederland, is OkCupid in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zeer populair. Voordat je kunt beginnen met swipen moet je, behalve een profiel aanmaken met een foto en een tekstje, ook nog eens vijftien vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld of je geïnteresseerd bent in kortetermijndating, langetermijn-dating of vrijblijvende seks. Wat je politieke voorkeur is, of je rookt, een sterke voorkeur hebt voor iemand van je eigen huidskleur, of je gelooft in astrologisch gedoe en of je iemand zou daten die een behoorlijke schuld heeft.

Heel alledaagse vragen kunnen een belangrijke voorspeller zijn voor een lange relatie, schreef Christian Rudder, oprichter van OkCupid op de site van The Guardian. 'Driekwart van de koppels die een lange relatie overhielden aan OkCupid gaven allebei hetzelfde antwoord op de vraag of ze van enge films houden. 'Stellen zijn het net zo vaak eens over deze vraag als over het bestaan van God.'

4. Vooral de jonge grotestadsbewoner

Gebruikers wereldwijd
Happn vierde in januari vorig jaar dat de app door meer dan tien miljoen mensen wereldwijd was gedownload. Tinder wil niet zeggen hoeveel mensen wereldwijd gebruikmaken van hun app. In 2014 waren het er ongeveer vijftig miljoen.

En in Nederland?
In Nederland heeft Tinder naar schatting anderhalf miljoen profielen, die weliswaar niet allemaal actief zijn. Volgens Tinder wordt er elke dag in Nederland meer dan dertig miljoen keer geswipet. Tussen januari 2015 en december 2016 is het Tindergebruik (aantal swipes) in Nederland met 225 procent toegenomen. Happn heeft in Nederland op dit moment 480 duizend gebruikers (een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden).

Stad of platteland?
Zowel happn als Tinder wordt voornamelijk door stadsbewoners gebruikt. Volgens happn woont meer dan 90 procent van hun gebruikers (wereldwijd) in een grote stad. In Nederland zitten de meeste gebruikers van happn in Amsterdam (170 duizend) en Rotterdam (100 duizend). De Top-5 Tindersteden in Nederland zijn weinig verrassend Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Groningen. 85 procent van de Tindergebruikers is tussen de 18 en 34 jaar oud. De meeste gebruikers van happn zijn tussen de 20 en 35, van wie 62 procent man en 38 procent vrouw is.

Beeld Gees Voorhees

5. Mannen en vrouwen even spraakzaam

Swipe-arm
De gemiddelde Nederlandse happn-gebruiker stuurt bijna vijftien berichtjes per week. Over het algemeen, stelt happn, zijn mannen wat actiever dan vrouwen als het aankomt op het versturen van charms en likes: 'Nederland vormt daarop geen uitzondering.' In Nederland zijn vrouwen en mannen even spraakzaam in de app en besteden ze evenveel aandacht aan hun profiel. Ten minste één keer per maand veranderen ze hun foto's.

Strategische right-swipers
Veel gebruikers hadden zich bekwaamd in het tactisch tinderen: iedereen gedachteloos naar rechts swipen, zodat je kunt ontdekken hoe goed je in de markt ligt én zelf kunt bepalen welke van de matches je echt wilt spreken. Zo hoef je dus niet eerst zelf de afweging te maken of je iemand wel of niet leuk vindt, want dat kost te veel tijd en levert te weinig op. Als je alleen hoeft te grasduinen door de foto's van de gebruikers die jou ook leuk vinden, is het makkelijker om een keuze te maken.

'Het is een superieure strategie die me alle mogelijkheden gaf om kieskeurig te zijn in minder tijd', schreef een doorgewinterde right-swiper. Deze tactiek werd zo populair dat Tinder er in 2015 een stokje voor stak: voortaan zit er een limiet op het aantal swipes naar rechts. Wie per se meer wil swipen, moet een abonnement op Tinder Plus nemen (vanaf 8,33 euro per maand). Plus-gebruikers kunnen ook swipes ongedaan maken, de locatie veranderen en meer superlikes versturen.

6. Het perfecte profiel

Lach
'Om zo veel mogelijk matches te krijgen', zegt Jessica Carbino, die als socioloog werkzaam is bij Tinder, 'moet je ervoor zorgen dat jouw profiel duidelijk is over wie jij bent en waar je naar op zoekt bent.' Een makkelijke tip is simpelweg te lachen. Gebruikers die lachen, hebben 14 procent meer kans om naar rechts geswiped te worden ten opzichte van gebruikers die niet lachen. O ja, en lach in de camera: 20 procent meer kans op een rechterswipe.

Beeld Gees Voorhees

Geen bril, geen hoed
'Bedek nooit je gezicht op foto's', zegt Carbino. Het dragen van een hoed verlaagt je kansen op een rechterswipe met 12 procent. Brildragers zijn helemaal de pineut: een bril verlaagt de kans op een like met 15 procent.

Wat zal ik aandoen?
'Een groot deel van zowel mannelijke als vrouwelijke gebruikers draagt kleding die een duidelijk signaal geeft over mannelijkheid of vrouwelijkheid, zegt Carbino. Zo draagt 22 procent van de mannen een pak op een van hun foto's; 21,7 procent van de vrouwen een jurk.' Mensen die willen opvallen, moeten felle kleuren dragen. 'Bijna driekwart van de gebruikers draagt een neutrale kleur, dus felle kleuren vallen meer op.'

En houd je shirt aan
'Aangezien sommige mensen een negatief beeld hebben bij foto's zonder shirt, raad ik je aan geen foto zonder shirt op je profiel te zetten', zegt Carbino.

Stel een vraag
Bij het schrijven van je profieltekst moet je, zegt Carbino, de topdriedingen in je achterhoofd houden die wat vertellen over jou en tegelijk goede beginpunten zijn voor een conversatie. 'De bio moet zowel een basis vormen waarop je een match bent en munitie bieden voor de gesprekken die je na een match kunt hebben.'

Volgens Carbino kun je het best positief zijn in je bio, dus dingen noemen die je leuk vindt of graag zou willen van je match. Nog een aanrader: stel een vraag in je bio. 'Het geeft aan wat jij interessant zou vinden om te leren over je potentiële match terwijl het ook een makkelijke manier biedt om het ijs te breken en een gesprek te beginnen.'

Lees ook de andere stukken van onze online-dating special

Dating apps zijn niet meer alleen voor vluchtige seks, ook de liefde is definitief gedigitaliseerd.
Deze algoritmen gaan schuil achter datingapps, hoe bepalen zij wie jouw ideale match is?
In je eentje op de bank door een catalogus met potentiële partners swipen? Het toppunt van romantiek, vindt liefdesfilosoof Jan Drost.
En nog vijf vragen over liefde in tijden van Tinder.
Meer kleur: minder kans. Raciale vooroordelen bij online-daten.
Tot slot zitten er ook keerzijdes aan een onbeperkt datingaanbod.

Openingsgif
'Als er eenmaal een match is, dan kan een GIF-je als openingszin een uitstekende manier zijn om het ijs te breken en jouw humor en persoonlijkheid te belichten', zegt Corbino. Gebruikers die gebruikmaken van een GIF-je, bijvoorbeeld van een kat die iets geks doet, hebben zelfs 30 procent meer kans op een antwoord. (Behalve als het de 'how you doin'-GIF van Joey uit Friends is, wat het Tinder-equivalent is van 'kom je hier weleens vaker?'.)




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.