Den Haag wil met Arriva directe trein naar Brussel

Vervoersbedrijf Arriva moet een een nieuwe treinverbinding tussen Den Haag en Brussel gaan verzorgen. Het bedrijf won een aanbestedingsprocedure van de gemeente Den Haag. De gemeente komt zo zelf met een alternatief voor de weggevallen permanente verbinding tussen Den Haag en Brussel.

Stilstaande Fyra-toestellen op het spoor. Beeld anp

De trein moet in december 2015 gaan rijden, of zoveel eerder als mogelijk. De 'Lage Landenlijn' moet elk uur gaan rijden en ook stoppen op de luchthaven Zaventem, een partner in het project. Hierdoor zal de luchthaven rechtstreeks verbonden worden met Nederland.

De trein zal verder stoppen in onder meer Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en eindstation Brussel-Zuid. Er zal geen reserveringsplicht gelden en de kosten van een kaartje moeten rond die van een reguliere intercity gaan liggen.

Afwachten
De nieuwe intercity zal dwars door NS-territorium lopen. Dat is juridisch geen probleem. Het staat concurrenten van de NS vrij een nieuwe lijn Den Haag-Brussel te beginnen, mits ProRail voldoende spoorcapaciteit kan vrijmaken. De gemeente heeft bij spoorbeheerder ProRail al ruimte aangevraagd om de trein te laten rijden. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.

Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. 'Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrealistisch, maar dat is het niet', zei hij. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.

Wethouder Peter Smit: 'Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.' Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.'

Onvrede
Met de invoering van de nieuwe dienstregeling op 9 december 2012 kwam de Beneluxtrein, die ieder uur van Amsterdam via Den Haag en Rotterdam naar Brussel reed, te vervallen. Het ongenoegen over het schrappen van de Beneluxtrein was in de zakelijke en ambtelijke gemeenschap van Den Haag zo groot, dat de stad andere spoorwegmaatschappijen probeerde te interesseren voor de exploitatie van een rechtstreekse lijn naar Brussel.

Door de problemen met de Fyra kreeg Den Haag in februari tijdelijk zijn rechtstreekse verbinding met Brussel terug. Den Haag liet toen weten de voorbereiding voor deze zogenoemde Lage Landenlijn naar Brussel door te zetten. 'We weten niet of het alternatief permanent is. En de frequentie is veel te laag', aldus de Haagse verkeerswethouder Smit in de Volkskrant.

PvdA
PvdA-Tweede Kamerlid Duco Hoogland: 'Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer. Op het binnenlandse spoor rijdt de NS de komende 10 jaar en dat is ook prima.'

Met medewerking van Volkskrant-verslaggever Sander Heijne.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.