ColumnAaf Brandt Corstius

De oprichter van Ikea was te zuinig om in een website, bezorgservice of telefoon te investeren

null Beeld

Op de dag dat de winkels weer open mogen, en er waarschijnlijk lange, zwetende rijen voor de Zara’s en H&M’s staan met mensen die na al die onthouding trillend op zoek zijn naar stukjes textiel, wil ik het graag hebben over een winkel die Ikea heet.

Bij die winkel bestelde ik tijdens de lockdown, net als iedereen, meubels. Want tijdens de lockdown vond ik, net als iedereen, dat alles anders moest in mijn huis. Ik gebruikte daarvoor het excuus ‘we zitten al een jaar thuis’ maar eigenlijk zat ik vóór corona ook al jaren thuis, want ik werk veel thuis. Ik had gewoon zin om nieuwe meubels te bestellen, andere verf op de muren te smeren en heel lang na te denken over gordijnen (over gordijnen kun je zo lang nadenken dat er nooit gordijnen komen, is mijn ervaring).

Over de bezorging en klantvriendelijkheid van Ikea zijn tijdens de lockdowns al veel officiële nieuwsberichten verschenen, en die zijn als volgt samen te vatten: de bezorging was heel slecht en de klantvriendelijkheid ook. Pakketten werden pas na weken geleverd, soms kwamen ze helemaal niet, soms kwam de doos met latjes wel en de doos met schroefjes niet, en als je erover wilde bellen werd de verbinding verbroken.

Op een dag besloot ik dat het handiger was om wat spullen zelf op te halen met de fiets. Ik stond buiten op het parkeerdek van Ikea, want daar moest je wachten. ‘Bent u niet met de auto?’, vroeg een Ikeajongen. ‘Nee’, zei ik. ‘Er is hier net iemand bijna aangereden’, zei hij. ‘Moet ik ergens anders gaan staan?’, vroeg ik. ‘Nee’, zei hij. Dit vatte mijn communicatie met Ikea samen.

Maar we hebben thuis een theorie en dat is dat het allemaal komt door Hendrik Ikea. Zo noemen we de beroemde oprichter van Ikea die vanaf 1943 aan het roer stond – hij overleed in 2018. Hendrik Ikea stond bekend als een ‘extreem zuinige multimiljonair’, kocht zijn kleren op rommelmarkten, hergebruikte theezakjes, liet zijn haar alleen in ontwikkelingslanden knippen en was zijn hele leven de belasting aan het ontduiken.

Wij denken dat het door de lange regeerperiode van Hendrik Ikea komt dat je er amper iets kunt bestellen, dat telefoonlijnen worden verbroken en dat er op de site soms extreem pixelige foto’s van meubels staan. Want Hendrik Ikea was natuurlijk te zuinig om in zoiets als een website, een bezorgservice of een telefoon te investeren.

Als er weer een stapelbed voor de helft geleverd wordt, zeggen we tegen elkaar: ‘Dat komt allemaal door Hendrik Ikea.’

En dat geeft het toch een ouderwets, degelijk, Zweeds cachet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden