De K van Commotie

IN DE BAN GEDAAN DOOR EEN GRONINGSE DISCOTHEEK IS KLEDINGMERK KARL KANI ONDERWERP VAN DISCUSSIE. 'STOER IS NIET HETZELFDE ALS AGRESSIEF.'..

Een old skool college jasje met de naam Karl Kani op de voorkant over een kabeltrui met een enorme K op de borst. Een oversized paar jeans met wederom de letter K op de achterzak geborduurd, die nonchalant over de nieuwste spraycan edition sneakers hangen. Een dikke gouden ketting om de nek en wat ice - diamant - in de oorlellen voor de finishing touch. Met dit ensemble van het populaire hiphopmerk Karl Kani is menig jonge hiphopper klaar voor een avondje chickies versieren in da club.

Maar dat kan sinds kort niet meer in discotheek 2Night in Delfzijl. De eigenaar van 2Night, Siewert van der Sweep, laat Karl Kani niet meer toe omdat het vooral door agressieve allochtone jongeren zou worden gedragen. 'Belachelijk', vindt de Amsterdamse Karl Kani-drager Jurgen Wijntak (28) het verbod. 'Ik draag Kani omdat het ruim zit en omdat ik me er lekker in voel.' Volgens Wijntak zijn hiphoppers niet agressief. 'Stoer is niet hetzelfde als agressief. Allochtonen hebben misschien wel meer temperament dan autochtonen. Maar het zijn niet alleen allochtonen die hiphopkleding dragen.'

Jan-Willem Rensen (30) is districtsmanager van Brittain, een keten van urbanwinkels. Hij draagt en verkoopt Karl Kani en snapt niets van het negatieve imago rond het merk. 'Zestig procent van mijn klanten is wit, dus dat alleen allochtonen Kani dragen, klopt niet. En er is ook geen sprake van agressie. Ik verkoop ook Lonsdale, dat het merk van nazi's zou zijn. Maar ik heb nooit ruzie tussen Lonsdalers en hiphoppers meegemaakt.'

Kort na het verbod op Karl Kani kondigde Urban Trends in Nieuwegein (de vertegenwoordiger van Karl Kani Europe) aan Van der Sweep aan te klagen wegens discriminatie. 'Je mag bij wet geen kledingmerk weigeren', zegt Marscha Scheepbouwer van Urban Trends.

Nu heeft Van der Sweep zijn verbod wat aangepast. Hij zal zich niet meer negatief uitlaten over het merk Karl Kani, maar verbiedt nu alle urban wear. Daarmee bedoelt Van der Sweep alle sportieve hiphopkleding, waaronder Karl Kani. De eigenaar van 2Night geeft nu de verklaring dat hij die kleding niet netjes vindt.

Hoe Van der Sweep het ook formuleert, Karl Kani is nog steeds niet welkom in zijn discotheek. Scheepbouwer zegt de doelgroep van Karl Kani niet te herkennen in het beeld dat Van der Sweep ervan schetst. 'Karl Kani wordt niet alleen door allochtonen gedragen. Als dat zo was, konden wij niet een van de grootste merken in de Europese urban wear zijn. Bovendien, als hiphop ergens symbool voor staat, dan is het wel zelfredzaamheid en ondernemerschap. Karl Kani is daar zelf een voorbeeld van.'

Afro-Amerikaan Carl Williams, de man achter Karl Kani, is een selfmade man. Op eigen kracht maakte hij vanuit zijn flatje in Brooklyn van Karl Kani (spreek uit: Can I) een kledingimperium dat jaarlijks miljoenen omzet.

Als jonge hiphopliefhebber kon Williams zich in de jaren tachtig niet vinden in de kleding die in de Amerikaanse winkels lag. Dus maakte hij zijn eigen ontwerpen. Hij speelde in op de baggy, wijdvallende en nonchalante, stijl die zo populair is onder hiphoppers. Dat veel hiphoppers uit arme zwarte gezinnen komen en dus vaak de veel te grote afdankertjes van hun oudere broers moesten dragen, is een veelgehoorde verklaring voor de baggy mode.

Williams' kleding met grote logo's en opvallende kleuren werd zo goed ontvangen in zijn omgeving dat hij besloot zijn creaties aan te bieden bij het bedrijf Cross Colours in Los Angeles, het allereerste hiphopkledingmerk. Onder de vlag van Cross Colours bracht hij in 1989 zijn eigen merk Karl Kani op de markt. In 1995 ging Cross Colours roemloos ten onder, maar daarvoor had Williams zijn eigen lijn al veilig gesteld.

Fubu, Ecko, Southpole en Mecca zijn maar een paar van de vele hiphopmerken die na Karl Kani ontstonden. Ook iedere zichzelf respecterende rapper heeft tegenwoordig een eigen kledinglijn. Maar tot op heden is Karl Kani het oudste en, in Europa, het succesvolste hiphopmerk.

Williams' welslagen heeft hem vele onderscheidingen als meest succesvolle Afro-Amerikaanse ondernemer opgeleverd. Daarom investeert hij veel in projecten die kansarme jongeren een steuntje in de rug geven, zegt Scheepbouwer van Urban Trends. 'Karl Kani is een positief voorbeeld.'

Karl Kani Europe is nu hoofdsponsor geworden van het rapproject Rhyme for Thought. Het album wil jongeren aanzetten tot verbroedering en hen mobiliseren tegen de verharding van de maatschappij. Scheepbouwer: 'Dit project stond lang voor alle commotie rond Karl Kani op stapel. Maar het komt nu wel goed uit om een positieve boodschap te laten horen.'

Toch denkt Scheepbouwer dat je er als bedrijf weinig aan kunt doen als bepaalde groepen je product claimen. Het merk Tommy Hilfigger - poloshirts en kakibroeken - werd door hiphoppers geannexeerd. Zwarte jongeren uit achterstandswijken eigenden zich zowel de Hilfigger-boxershort als de gewatteerde jas toe. De ontwerper raakte in een rel verwikkeld met zijn zwarte aanhang omdat hij racistische uitingen zou hebben gedaan. Ook Burberry bewijst hoe gek het kan lopen: het deftige ouderwetse ruitje is veel te zien op petjes en sneakers van hiphoppers.

'Mensen verzinnen van alles', zegt Scheepbouwer. 'D & G van Dolce & Gabana zou voor Dom & Geil staan, en Lonsdale heeft er ook niet om gevraagd dat neonazi's het merk claimen.' Het kledingmerk Lonsdale, dat bij een groepje gabbers en neonazi's populair is, is niet blij met het acroniem Laat Ons Neonazi's Samen De Allochtonen Langzaam Elimineren. Dus is de antiracismecampagne Lonsdale loves all colours op touw gezet.

Verkoper Rensen van Britain denkt dat Karl Kani zich geen zorgen hoeft te maken over een imagoprobleem. 'Sinds alle ophef rond Lonsdale vliegt het merk de winkel uit. Hoe meer trammelant, hoe meer ik verkoop. Ik weet zeker dat het met Karl Kani ook gaat gebeuren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden