De hop is op

Zo vers heb je het nog nooit gedronken, zegt Peter Rouwen. De Rotterdamse meesterbrouwer laat een stroompje lichtbruin bier uit een trechtervormige vergistingstank lopen. Het zijn de laatste paar slokken lentebock die Rouwen dit jaar zal maken voor brouwerij Noordt aan de Zaagmolenkade. Het is de grootste brouwerij voor speciaalbieren in Rotterdam, midden in de stad.

De Rotterdamse meesterbrouwer Peter Rouwen:'Er zit zoveel hop in het speciaalbier, dat ik me afvraag of het nog lekker is.'Beeld Freek van den Bergh/de Volkskrant

Niet dat er geen vraag is naar lentebock. De 55-jarige Rouwen kan wekelijks gemakkelijk zesduizend flesjes van dat speciaalbier brouwen én verkopen. De bevlogen meesterbrouwer zit met een ander probleem: zijn hop is op. De Amarillohop om precies te zijn.

Hop is een essentieel ingrediënt van speciaalbieren. Dit kruid geeft bier een specifiek aroma of een bittere smaak. Rouwen heeft een 'flinke kluit' Amarillohop nodig voor zijn lentebiertje. Hij had 8 kilo in huis, goed voor vierduizend liter bier. Maar nu is het op, net als veel andere hopsoorten in Europa, zegt ook Pieter van Rooij. Hij levert met zijn bedrijf Selected Brewing Ingredients bieringrediënten aan een paar honderd Europese brouwers van speciaalbier.

Als gevolg van een slechte oogst en een explosieve vraag kampen eigenlijk alle kleine brouwers met een tekort aan dergelijke aromahoppen. Niet te verwarren met de 'gewone' bitterhop, die de Heinekens van deze wereld gebruiken.

In feite hebben de kleintjes dat tekort aan zichzelf te danken, zegt Rouwen. In het kantoortje van zijn industrieel ogende brouwerij rakelt hij in rap Rotterdams oneliners op over het huidige bierklimaat. 'Er zit zoveel hop in het speciaalbier, dat ik me afvraag of het nog lekker is. Als je een flesje bier openmaakt en de hop blijft niet aan je gehemelte plakken, dan wordt dat tegenwoordig slap genoemd.'

Dubbel probleem

Rouwen spreekt van een dubbel probleem. Allereerst had niemand verwacht dat de vraag naar speciaalbier zo'n hoge vlucht zou nemen. Nederland kent tegenwoordig zo'n driehonderd kleine 'brouwinitiatieven'. Dat zijn er drie keer zoveel als in 2008. Allemaal zogeheten 'craft brewers', ofwel hippe vogels die het ambachtelijke biertje opnieuw uitvinden.

De helft van hen heeft een eigen brouwerij. De andere helft is 'etiketbrouwer'. Zij verzinnen het recept en laten het bier maken in een brouwerij van iemand anders. Maar iedereen heeft hop nodig en het liefst een zo bijzonder mogelijke variëteit. Het gevolg: 'hopsoorten die een paar jaar geleden nog koeienvoer waren, gaan nu voor tientallen euro's per kilo over de toonbank.'

'Hipsters, daar doe je niets aan', grapt Rouwen daarover. En afgezien van het 'hoge baard-knot-tattoo-gehalte' onder de jonge garde, is er natuurlijk niets mis met het ontdekken van nieuwe smaken. Zelf is Rouwen overigens ook pas een jaar echt aan het brouwen. Na 35 jaar werken in Rotterdamse kroegen trok hij de stoute schoenen aan. 'Het geld kwam uit de kontzak' van een kennis die na de verkoop van zijn levensmiddelenbedrijf toe was aan een nieuw project.

In de loods - die door de overvloed van staal en onbewerkt hout hipsterachtig oogt - staan nu elf roestvrijstalen tanks, waarin tien verschillende biertjes worden gemaakt. In iedere tank past minstens 2000 liter bier. Dat is buiten het kleintje gerekend, met een inhoud van 200 liter, 'voor de fratsen en rariteiten'.

Want stiekem lift ook brouwerij Noordt een beetje mee op de speciaalbierhype. Al moet je er niet in doorslaan, vindt Rouwen. 'Ze komen nu bij wijze van spreken aankakken met gebakken vleermuizenbier. Dat gaat te ver. Bier is om te drinken. Ik neem op vrijdag graag een paar glazen. Dan moet ik er niet na één biertje klaar mee zijn. Veel bierbrouwers vinden het gek, maar ik drink ook normaal pils.'

Rouwen in zijn kantoor.Beeld Freek van den Bergh/de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden