De 10 perfecte attributen voor een unisekszomer (want denken in m/v is zó 2016)

Deze zomer kiest de Volkskrant voor u. We selecteren iedere week 10 onmisbare attributen. Deze week: een unisekszomer.

Beeld Andrea Turvey

1. H&M unisekslijn

Makkelijk scoren of sympathiek initiatief? Modegigant H&M heeft dit voorjaar een unisekslijn gelanceerd. Die bestaat vooralsnog uit basisstukken als een wit T-shirt, een grijze capuchontrui en een aantal korte en lange spijkerbroeken, alles gemaakt van biologisch katoen. Niet reuzevernieuwend dus, wel handig voor (heteroseksuele) stellen die graag eens gelijkgekleed door het leven gaan - in Azië is couples dressing al jarenlang een hit. Als vrouw winkelen bij de mannenafdeling en andersom blijft natuurlijk een prima alternatief.

2. Vans old skool sneakers

75 euro

Liepen we voorgaande zomers allemaal op witte Nike Air Force Ones, Adidas Superstars (die met de schelpenneus) of Stan Smiths, dit jaar wordt het straatbeeld gedomineerd door een skatesneaker: de Vans Old Skool. Hij is er op de Amerikaanse Vanssite in meer dan honderd uitvoeringen, maar men kiest massaal voor zwart suède en canvas. Wij niet: deze zwart met blauwe zijn minstens zo klassiek en misschien wel nog meer retro. Het ontwerp stamt uit 1977 en de gymp was destijds de eerste skateschoen van het merk met de kenmerkende streep op de zijkant. Grappig: die 'jazzstreep' was eigenlijk een willekeurig krabbeltje van oprichter Paul van Doren, maar is uitgegroeid tot handelsmerk van Vans.

Beeld Andrea Turvey

3. The North Face Base Camp toilettas

29,95 euro (small)

Veel vakjes, een spiegel, een ophanghaakje, materiaal dat niet snel vies wordt: deze ovaalvormige toilettas van The North Face voldoet aan veel eisen. Hoewel, toilettas? Het merk zelf noemt het een 'travel cannister' en een korte inventarisatie op reisblogs maakt duidelijk dat hij het ook prima doet als EHBO-etui of om kampeerkookspullen in op te bergen.Ook geleerd van de reisblogs: het ding is niet stuk te krijgen, maar zijn spiegeltje wel. Het tasje is er in small (3,5 liter) en large (5,7liter, prijs euro34,95) en qua uiterlijk wordt hij het best omschreven als een miniatuurversie van de bekende Duffel Bag van het merk.

4. Zoocchini zwemsetje

28,99 euro

Tover uw kroost om tot een ware badeend met deze zwemluier en bijpassende zonnehoed. Het broekje is wasbaar en houdt 'ongelukjes' binnenboord door elastiek bij de pijpen en taille en een netje binnenin. Zowel de hoed als het broekje beschermt tegen UV-straling met factor 50. Ook is alles gemaakt van sneldrogend materiaal, dat is bestand tegen zwembadchloor en zeewater. Nog niet overtuigd? Er is ook een bijpassende badcape. Niet gecharmeerd van eenden? Zoocchini maakt het setje ook met tal van andere dierenthema's, zoals een flamingo of haai. En heus niet dat die eerste dan alleen voor meisjes is en die tweede voor jongens.

5. Labello for men lippenbalsem

3,35 euro

Bijna nergens wordt het m/v-onderscheid duidelijker uitgemolken dan in de drogist. En vaak ten nadele van de vrouw; prijsvergelijkingen wijzen uit dat vrouwen soms wel twee keer zo duur uit zijn voor hetzelfde product, alleen omdat het bijvoorbeeld een roze verpakking heeft. De reden volgens marketingexperts: fabrikanten spelen in op de hogere bereidheid onder vrouwen om meer te betalen. Waar mogelijk loont het dus om uit het mannenschap te kiezen. Neem deze lippenbalsem, die fijn is omdat hij geen glans achterlaat op de lippen. Gek genoeg werkt de gender pricing hier omgekeerd: de 'active care for men' is de duurste uit het Labello-assortiment.

6. Ontwerp je eigen Ray-Ban

prijs afhankelijk van ontwerp

Schoenenmerk Nike doet het al vijf jaar: klanten hun eigen ontwerp laten samenstellen. Ook zonnebrillenhuis Ray-Ban is een tijdje terug op die toer gegaan en biedt op zijn site de mogelijkheid een montuur te 'remixen'. Daarvoor heb je keuze uit 24 stijlen, 315kleuren en 120 soorten brillenglazen. Afhankelijk van het soort glazen in de bril ligt de prijs ongeveer 10tot 80 euro hoger dan een standaardexemplaar. Om de personalisatie helemaal af te maken biedt het bedrijf ook een graveerservice, mogelijk op ongeveer alle onderdelen van de bril, tot aan het hoesje toe.

Beeld Andrea Turvey

7. Luckies smartphone projector

29,95 euro via vtwonen.nl

We vonden 'm in de sectie 'cadeaus voor mannen' op de site van woonblad VT Wonen, maar waarom stond-ie daar eigenlijk? Is een filmavond op groot scherm voorbehouden aan het sterke geslacht? Hoe dan ook: met deze kartonnen projector tover je je smartphone om tot een heuse beamer en projecteer je bijvoorbeeld YouTubefilmpjes of vakantiekiekjes van Instagram op de muur. Zorg wel dat het donker is in de omgeving en dat je scherm op z'n allerhelderst staat - de kwaliteit is wat je ervan kunt verwachten voor die drie tientjes.

8. Molecule 01 van Escentric Molecules

120 euro

De Duitse parfumeur Geza Schoen richtte in 2006 zijn 'anti-parfum parfummerk' Escentric Molecules op, dat 'de kunst van parfum combineert met wetenschap'. Het nichehuis verkoopt paren van een 'escentric' en een 'molecule fragrance'. Die eerste is een formule, die tweede bestaat slechts uit één geurstof. De molecuulgeur uit het eerste paar, getiteld Molecule 01, is de beroemdste. Het bestaat voor honderd procent uit het synthetische aroma Iso E super, dat bij elke drager anders ruikt. Geza Schoen over het molecuul: 'Het is als een drug. Als je het ruikt, wil je er meteen meer van. Je wilt je erin nestelen, zo sensueel is het.'

9. NHTK 'gender sweater'

39 euro

Zet een streep door gender met deze trui van het Nederlandse label NHTK (Nobody Has To Know). Het liefst in millennial pink, die lichtroze kleur die overal opduikt en vooral wordt gedragen door mensen geboren tussen grofweg 1980 en 2000. Want ook die kleur staat voor het vervagen van grenzen tussen de geslachten. Sluit mooi aan bij het motto van dit merk: kleding heeft geen geslacht. Verwacht dus geen mannen- en vrouwenlijn, maar gewoon: kleren voor iedereen. Zónder maatlabel, want dat zet alleen maar druk op de drager.

Beeld Andrea Turvey

10. O My Bag paspoorthoes

39 euro

Minimalistisch ontwerp, gedegen kwaliteit: deze leren hoes beschermt elk paspoort op stijlvolle wijze. Ze is er in klassiek zwart, camel of naturel leer, maar dit marineblauw is net even verrassender. Heeft tevens plek voor een aantal pasjes, dus voor de echt minimalistische reiziger maakt-ie het leven nog makkelijker. Bonuspunten: alle producten van het Nederlandse O My Bag zijn gemaakt van Indiaas eco-leer en geproduceerd door fairtrade-organisaties in Kolkata, India. Waar precies? Op de site van het tassenmerk kun je van alle fabrieken waar het mee samenwerkt profielen lezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden