De 10 perfecte attributen voor een leeftijdloze zomer

Deze zomer kiest de Volkskrant voor u. We selecteren iedere week 10 onmisbare attributen. Deze week: Leeftijdloze zomer.

Beeld Andrea Turvey

1. Groenteijsjes

& Samhoud Sprice, €2,99 voor vier stuks

Moshik Roth is de Israëlische chef-kok achter de Amsterdamse tweesterrenzaak &Samhoud Places. U hoeft geen fortuin uit te geven om zijn creaties te kunnen proeven, want met zijn merk &Samhoud Food ontwikkelt en verkoopt hij supermarktproducten. De missie: 'Mensen inspireren om meer groente te eten.' Roth leverde al vegetarische magnetronmaaltijden aan Albert Heijn, en verpakt met zijn nieuwste onderneming Sprice groente in... ijs. Er is de keuze tussen komkommer-limoen en wortel-sinaasappel, allebei ouderwets op een stokje.

De ijsjes bestaan uit niets meer dan water, fruit- en groentesap en 'een vleugje honing'. Verkrijgbaar bij Jumbo en Coop.

Beeld Andrea Turvey

2. Tompouce luchtbed

Hema, €7,50

De Hema, waar haar ongemeen populaire tompouce 75cent per stuk kost, verkoopt ook tal van afgeleiden van dit klassieke, lastig eetbare gebakje. Zo zijn er een usb-stick en een nagellak in de kleur van de roze bovenkant. En dit luchtbed dus. Dobbert net zo moeilijk als het eet, als we de éénsterrecensie van 'Lienenpim' (65 of ouder, vrouw) op de Hema-site moeten geloven: 'Op het luchtbed kan niet gedobberd worden, omdat het steeds omkiept.' De opblaasbare stroopwafel (à 10 euro) doet het voor haar beter: vier sterren, 'gezellig samen dobberen en spelen in het water met de kleinkinderen'.

3. Mannenromper

van Romp Him, via romphim.com, €118

'Deze rompers voor mannen laten hoofden draaien en harten breken.' 'Er bestaat nu een romper voor mannen, en je kunt erin plassen.' Een paar van de koppen op sites die de viraliteit van de'romper voor mannen' op de voet volgden. Toen Amerikaanse studenten hun Kickstartercampagne voor dit kledingstuk lanceerden, sprong het hele internet erop. Van 'belachelijke grap' tot 'eindelijk meer kledingvrijheid voor mannen'. Dankzij die aandacht werd het bedrag binnen no time gehaald. Deze variant heeft een print van campagnebuttons en is daarmee 'elke keer dat je hem draagt een lesje Amerikaanse geschiedenis'.

4. Cards against Humanity

€45

Onvolwassener dan dit spel krijg je ze nauwelijks, qua ongepaste inhoud. Het doel is namelijk, kort gezegd, om zo politiek incorrect, grofgebekt én grappig mogelijk te zijn. Vandaar dat de makers het zelf ook een 'feestspel voor verschrikkelijke mensen' noemen. 'Het is net zo verachtelijk en ongemakkelijk als jij en je vrienden zijn.' Op een zwarte kaart staat een vraag en iedereen moet uit zijn hand met witte kaarten een antwoord formuleren. Wie de basisset al heeft kapotgespeeld, kan tal van uitbreidingen kopen, of op de site van Cards against Humanity gratis zijn eigen deck ontwerpen.

5. Classic Mini SNES

Nintendo, €90

De markt op stelten zetten met een dertig jaar oud product: laat dat maar aan Nintendo over. Het Japanse gameconcern bracht vorige zomer een miniversie uit van zijn allereerste spelcomputer, het Nintendo Entertainment System (NES), en die was binnen de kortste keren uitverkocht. Het bedrijf herhaalt dit jaar zijn meesterzet, maar dan met de opvolger van de NES, namelijk de Super Nintendo (SNES). Liefhebbers van Yoshi, Mario, Zelda en andere pixelige spelfiguren kunnen terug naar de jaren negentig met een apparaatje zo groot als je hand. Er staan 21 klassieke spellen op, waaronder het nooit eerder uitgebrachte StarFox2. En voor iedereen die dit jaar (weer) misgrijpt: er zijn al geruchten dat Nintendo volgend jaar een miniatuurversie van de Nintendo 64 uitbrengt.

Beeld Andrea Turvey

6. WMR by Man Repeller pumps

€325, via net-a-porter.com

De 28-jarige New Yorker Leandra Medine richtte in 2010 haar blog 'Man Repeller' op en blies met haar no-nonsense, humoristische kijk op mode een fris briesje door het landschap van knappe, doch vaak voorspelbare modepopjes. Haar site is inmiddelsuitgegroeid tot een imperium, inclusief boek, zomerkamp én schoenenlijn. Die laatste is verkrijgbaar op designerwebshop Net-a-Porter en net zo gek en modieus als Medine zelf. De print op deze raffia kitten heels isgeïnspireerd op een tafelkleed dat haar moeder in Frankrijk kocht. Ze sluiten perfect aan bij de grote modetrend, als voorspeld door de schrijvers van Man Repeller: menocore. Inderdaad: je kleden als een menopausale vrouw, dus met 'gezellige breisels, broeken met elastieken taillebanden en beige van top tot teen'.

7. Zwembroek met Water-Reactive print

Vilebrequin, €175

Deze zwembroek lijkt op het eerste gezicht een blauw doorsnee-exemplaar. Dat verandert zodra hij in aanraking is gekomen met water; dan verschijnt de haaienprint. Droogt-ie op, dan verdwijnen de vissen weer. Het Moorea-model van de broek is trouwens een klassieker van het Franse merk Vilebrequin, dat zijn oorsprong vindt in het Saint-Tropez van de jaren zeventig. In 1995 lanceerde het z'n 'vader-en-zoonconcept' en sindsdien kan een vader dus voor zijn kroost precies dezelfde zwemuitrusting kopen als voor hemzelf. Geldt helaas niet voor deze haaien: jongens moeten het doen met verschijnende en verdwijnende dolfijnen.

8. Koekjesdeegbar

Baker's Dough in Rotterdam

Het leukste en lekkerste aan zelf taart of koekjes bakken? Geef toe: stiekem eten van het rauwe koekjesdeeg. In New York (waar anders) opende begin dit jaar Dõ, een zaak die precies dat verkoopt: ongebakken koekjesdeeg. En dan zonder salmonella, want er zitten geen rauwe eieren in deze veilige variant. Hun product werd zo'n hype, dat er soms wachtrijen van meer dan een uur voor het etablissement stonden. In mei opende in de Pannenkoekenstraat te Rotterdam Baker's Dough. Je eet er vier soorten koekjesdeeg, bijvoorbeeld met pindakaas en witte chocola, afgetopt met sauzen, fruit en strooisels naar keuze. Tip: houd het beschaafd, want u bent misselijk voor u het weet.

Beeld Andrea Turvey

9. Telefoonhoesje

SkinnyDip, €20

Roze, hartjes, sterretjes, glitters, eenhoorns: zijn we hier op het verjaardagsfeestje van een 5-jarig meisje? Neen, dit is een kleine greep uit het assortiment van het Londense SkinnyDip, een bekende maker van hysterische telefoonhoesjes. Het merk speelt handig in op de hang naar nostalgie en jeugdigheid en maakt van elke smartphone een feest voor de ogen. Heus niet alleen voor minderjarigen, al is

natuurlijk de vraag of uw collega's u nog serieus nemen, met eenhoorns achter op uw telefoon.

10. Spirograaf tekenset

van Hay, €6

We zullen hier niet uitweiden over epitrochoïden en hypotrochoïden, maar dat zijn wel de mathematische figuren die je kunt tekenen met de spirograaf. Dit tekenspeelgoed werd voor het eerst in 1965 verkocht. Het komt voort uit de geest van de Britse ingenieur Denys Fisher, al was het principe van de spirograaf eind 19deeeuw al bedacht door de Poolse wiskundige Bruno Abakanowicz. Meer dan honderd jaar later blijft het een rustgevend, doch bij tijd en wijlen frustrerend klusje om kleurige, geometrische patronen te tekenen met hulp van de tandwielen en houders. Voor wie er liever slechts naar kijkt: op Instagram bestaan tal van spirograafkunstenaars die je laten meegenieten van het hypnotiserende tekenproces.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden