De 10 perfecte attributen voor altruïstisch leven

Deze zomer kiest de Volkskrant voor u. We selecteren iedere week 10 onmisbare attributen. Deze week: altruïstisch leven.

Tygo Gernandt en Kim Feenstra met WNF-shirts ontworpen door Bas Kosters.

1. Espressokopje en schotel

Kaffeeform, 14,90 euro

Zwart servies laat over het algemeen eten en drinken niet op z'n best uitkomen, maar voor deze koffiekopjes maken we graag een uitzondering. Waarom? Ze zijn gemaakt van koffiepulp. Inderdaad, die prut die overblijft als je koffie hebt gezet. Die wordt voor deze kopjes ingezameld in Berlijn. Daardoor, wellicht het grootste pluspunt, ruiken ze ook een beetje naar koffie. En ze kunnen gewoon in de afwasmachine. Kaffeeform werkt voor de productie samen met mensen met een handicap.

2. Kånken minirugzak

Fjällräven, 79,95 euro

De naam is wat ongelukkig, maar dat maakt het Kånken-rugzakje ruim goed met zijn rechttoe-rechtaan uiterlijk. Dit is de minivariant, geschikt voor kinderen en voor 'volwassenen die graag een zeer kleine rugzak willen'. Voor school, uitstapjes of op de fiets naar het werk', volgens de website van maker Fjällräven. Het outdoormerk heeft nu een speciale uitvoering van z'n bekendste tas. Koop je die, dan draag je 10 euro bij aan het onderzoek voor het behoud van de poolvos. Inderdaad, dat beestje in het logo van het Zweedse bedrijf.

Beeld Andrea Turvey

3. Stoel Eroll

Studio Perspective, vanaf 350 euro

Het begrip 'sociale onderneming' kennen we al een tijdje. Het staat voor een bedrijf dat niet alleen gericht is op winst, maar ook een maatschappelijke missie heeft. Studio Perspective doet er een schepje bovenop en komt met 'social design', waarbij een ontwerper samenwerkt met mensen uit een beschutte werkplaats. Zo begon ontwerper Don Zweedijk als vrijwilliger bij de sociale werkplaats het Maliegilde in Utrecht, en werkte hij met de mannen aldaar samen voor zijn afstuderen. Dat alles was het startpunt voor de Mogelijkheid Collectie, waar deze strakke stoel deel van uitmaakt. Je kiest zelf het frame en de houtsoort, en een deel van de opbrengst steunt de makers in hun ontwikkeling.

4. Charity Pot

Lush, vanaf 5 euro (45 gram)

Niet een vast bedrag, niet een deel van de prijs, maar de héle opbrengst van de Charity Pot van Lush gaat naar het goede doel. Oké, minus de btw dan. Deze romige bodylotion vol fairtrade ingrediënten is dus 'niet alleen een weldaad voor je huid, maar geeft ook een boost aan kleinschalige, lokale goede doelen' - we hadden het zelf niet beter kunnen zeggen dan het Britse cosmeticabedrijf op zijn site doet. In de tien jaar dat het potje bestaat, heeft het al twintig miljoen euro opgehaald voor 1.451 organisaties. Koop je er een, dan zie je op de deksel meteen wie of wat je er, naast je eigen huid, mee helpt.

5. Marie-Stella-Maris linnenwater

59 euro

Klinkt Frans, maar Marie-Stella-Maris is gewoon een 'Amsterdam-based lifestyle merk'. Oprichter Patrick Munsters begon in 2011 met de verkoop van water in flessen, om zo een 'structurele bijdrage te kunnen leveren aan het verlichten van de wereldwijde waterproblematiek'. Voor elk verkocht product draagt het bedrijf een vast bedrag af aan schoondrinkwaterprojecten. Sinds 2014 verkoopt het merk ook verzorgingsproducten. Die zijn altijd te herkennen aan de simpele zwart-witlabels en zitten vol natuurlijke ingrediënten. Zoals dit (ouderwetse) linnenwater, dat met lavendel, musk en eucalyptus uw bedlinnen verfrist.

Beeld Andrea Turvey

6. Helt raathoning

17,50 euro, bij De Bijenkorf

Wat het Zweedse Fjällräven doet voor de poolvos in zijn logo, doet De Bijenkorf voor het insect waar het zijn naam aan ontleent. Het warenhuis heeft deze zomer de 'Let's Bee Kind'-campagne gelanceerd, om, inderdaad, de bij te steunen. Verwacht hier geen linnen tasjes met bijenprint: de campagne is van toepassing op producten die gewoon al in het assortiment zaten. Van de opbrengst gaat 10procent naar The Pollinators, een initiatief (hoofdsponsor: De Bijenkorf) dat zich inzet voor de leefbaarheid van bijen. Leek ons dan wel toepasselijk om honing te kopen voor dit goede doel.

7. Zonnebril

Toms, 129,95 euro

Toms maakte tien jaar geleden faam met het 'one for one'-principe: met elk verkocht product wordt iemand in nood geholpen. Het Amerikaanse bedrijf is begonnen met schoenen: tegenover elke aanschaf van een paar staat een schoeiseldonatie aan een kind in nood. Een niet geheel onomstreden aanpak; volgens critici zou deze vorm van ontwikkelingshulp de lokale (schoenen)economie schaden. Tegenwoordig verkoopt (en doneert) Toms meer dan alleen schoenen, er is kleding en er zijn tassen en zonnebrillen. Bij aanschaf van die laatste geef je iemand in nood een oogoperatie. Is zijn of haar zicht hersteld, dan biedt dat volgens Toms juist weer economische kansen.

8. I protect tigers T-shirt

WNF, 39 euro

Een T-shirt met een aansprekende print, ontworpen door een grote Nederlandse naam, onder de aandacht gebracht door Bekende Nederlanders: het Wereld Natuur Fonds weet hoe je een goed doel moet verkopen. Het doel in kwestie is de tijger, want daar zijn er nog maar weinig van in het wild. 3.900, om precies te zijn. Als het aan het WNF ligt, zijn dat er in 2022, niet geheel toevallig het volgende Chinese jaar van de tijger, twee keer zoveel. Wil jij eraan bijdragen dat doel te verwezenlijken, dan kun je een van de 3.900 T-shirts aanschaffen. Die artistieke tijger op je borst van de hand van Bas Kosters is dan mooi meegenomen.

9. Snelle Jelle fiets

Ferander, 2.499 euro

Hun racefiets heet Snelle Jelle, hun elektrische fiets (ja, die verkopen ze dus ook) heet Krachtpatser: alleen al door de benamingen is Ferander een uiterst sympathiek bedrijf. Het motto: 'Dutch design meets Afrikaans vakmanschap'. Oprichters Jaap en Ferdinand zetten zich in voor werkgelegenheid voor kansarme jongeren in Ghana. 'Dankzij jouw aankoop hebben zij een vast inkomen en heeft hun familie een mooie toekomst', vertelt de Ferander-site. De frames (tachtig uur werk per stuk) zijn gemaakt van bamboe, dat is volgens de mannen sterker en milieuvriendelijker dan staal of aluminium. De keuze van dit materiaal zorgt er bovendien voor dat elke fiets uniek is, want geen twee bamboestokken zijn hetzelfde.

Beeld Andrea Turvey

10. Power 5 powerbank

Waka Waka, 49,95 euro

Nee, Waka Waka is niet alleen het liedje van Shakira voor het WK Voetbal van 2010, het is ook een Nederlands bedrijf dat zich inzet voor toegang tot elektriciteit voor iedereen. Het eerste product dat deze sociale onderneming in 2012 op de markt bracht, was de WakaWaka Light, 'de meest efficiënte en duurzame solar-lamp ter wereld'. Inmiddels zijn daar een paar gadgets bijgekomen, altijd uitgevoerd in het kenmerkende zwart met geel. Een daarvan is deze powerbank, die met een capaciteit van 5000 mAh je smartphone minstens twee keer oplaadt. Je kunt hem ook weer aansluiten op zijn broertje met zonnepaneel, en zo nog meer zonne-energie opwekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden