Datingsite geeft toe: 'Wij experimenteren met mensen!'

Datingsite OKCupid heeft onthuld dat ze heeft geëxperimenteerd met haar gebruikers. Zo zijn de 'verkeerde' mensen bijvoorbeeld aan elkaar gekoppeld om te kijken of ze toch met elkaar in contact zouden treden.

Beeld thinkstock

'Als je op het internet zit, ben je op elk moment van de dag onderwerp van honderden experimenten, op elke site', schrijft oprichter Christian Rudder op het weblog van de datingsite. Zijn bijdrage heeft de titel: 'Wij experimenteren met mensen!' 'Zo werken websites nu eenmaal', licht Rudder toe. OKCupid heeft van haar experiment onder andere geleerd dat mensen 'alleen maar naar de foto kijken'.

Geen blauwdruk
Op de website vullen mensen gegevens over zichzelf in en beantwoorden zij enkele vragen. Naar aanleiding daarvan wordt aangegeven met welke personen iemand goed zou matchen. Maar OKCupid deed eigenlijk zo maar wat, geeft de site toe. 'Dat geldt ook voor elke andere website. Er is niet echt een blauwdruk voor deze dingen. En dus moet er geëxperimenteerd worden om dingen over gebruikers te ontdekken', aldus OKCupid.

'Onlangs merkten we dat mensen het niet fijn vonden toen bleek dat Facebook had 'geëxperimenteerd' met hun nieuwsfeed. Maar guess what: zo werkt het internet.' Rudder doet vervolgens een aantal experimenten uit de doeken. Zo bleek het sitebezoek drastisch te dalen toen er een tijdje geen foto's werden getoond, maar bleven mensen langer met elkaar in gesprek en gingen die gesprekken ook 'dieper'. Toen de foto's weer getoond werden, werden de meeste gesprekken afgebroken.

Verder bleek dat als OKCupid twee mensen wijsmaakte dat ze een goede match waren, deze mensen zich ook als zodanig gingen gedragen. Ze namen vaker contact met elkaar op en hielden langer contact dan mensen die te horen kregen dat ze niet bij elkaar pasten. 'Het is duidelijk dat OKCupid werkt', concludeert Rudder.

Facebook
Een maand geleden bleek dat ook Facebook geëxperimenteerd heeft met gebruikers zonder hen daarvan op de hoogte te stellen. De onderzoekers sleutelden aan de newsfeed van bijna 700 duizend gebruikers om erachter te komen of de emotie die in statusupdates wordt geuit 'besmettelijk' is. Het nieuws leidde tot veel emoties, vooral woede.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.