Dagelijks brood moet plaats maken voor lifestyle

Brood is gezond, heeft een goed imago maar wordt nog nauwelijks emotioneel geëxploiteerd. Daar moet verandering in komen, laat commercieel directeur Flip van Straaten van Meneba in Bakkerswereld weten....

Zoals sommige mensen een speciaal bier drinken om zich te onderscheiden op bepaalde gelegenheden, zo kopen anderen bij de warme bakker. 'Meer aandacht voor de winkel en minder voor de deegkuip', zegt de directeur van het bedrijf dat alles levert wat het hart van de bakker begeert.

Volgens Van Straaten dreigt het dagelijks brood te verdwijnen als basisvoedsel. Hij wijst op soortgelijke ontwikkelingen in de biermarkt - 'vroeger dronk men dat tegen de dorst, nu voor het plezier' - en zelfs de gewone aardappel staat op het punt om uit te sterven. 'Ook daar zijn speciale variëteiten ontwikkeld met emotionele waarde en de consument betaalt er een goede prijs voor.'

Van Straaten voorspelt hetzelfde voor het brood: dat wordt 'een kwaliteitsproduct voor verschillende emotionele eetmomenten'. Nu de westerse wereld voedsel in overvloed heeft, gaan we er op een andere manier naar kijken: we letten meer op de emotionele beleving.

Zo tracht de broodwereld de drinkontbijten en andere makkelijke weghappers in de vroege uurtjes van repliek te dienen. Het brood kan gezonder met toevoegingen, het kan beter gepresenteerd worden en het kan vooral ook vaker gebakken worden.

Niet alleen ergert Van Straaten zich aan de lege winkels op zaterdagmiddag, ook de rolluiken op zondag zijn hem een doorn in het oog. 'Mensen willen graag genieten, maar door de week hebben ze daar geen tijd voor. Op zondag wel, en wat is er dan mooier dan op je gemak naar de bakker te rijden en daar eens wat verse broodjes uit te zoeken. Die mogen dan best duurder zijn.'

Als toeleverancier van bakkers denkt de directeur van Meneba de kwaliteit van brood ook te kunnen verhogen door zijn klanten van speciale granen te voorzien. 'Ik zie tussen nu en vijf jaar wel een vintage van granen ontstaan, net zoals je een vintage van wijn hebt. Daar kun je dan brood van bakken waar je een kwaliteitslabel aan hangt. Dat is weer emotie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.