Consumentenbond: weg met het vinkje voor gezond eten

Patatje? Hartstikke gezond. Patatje met? Gezonden én bewust. Een glas chocomel dan, of een zak chips? Geen probleem, ook gewoon gezond. Waar het Vinkje in 2012 nog werd gelanceerd als hét wapen in de strijd tegen overgewicht, blijkt het zich vooral te hebben ontwikkeld tot een bron van ergernis, onbegrip en frustratie. En dus moet het verdwijnen, stelt de Consumentenbond.

null Beeld
Beeld

Uit een maandag gepubliceerd onderzoek van de bond blijkt dat bijna 80 procent van de ondervraagde consumenten niet precies weet wat het Vinkje betekent. Bovendien heeft 85 procent van de ondervraagden geen idee wat het verschil is tussen het groene, 'gezondere keuze' Vinkje en het blauwe, 'bewustere keuze' Vinkje.

Reden te meer om het Vinkje voor eens en voor altijd te vervangen voor een duidelijker systeem, stelt de Consumentenbond. De vinkjes zouden, naast verwarrend en onduidelijk, ook weinig onafhankelijk zijn vanwege de grote invloed die voedingsmiddelenconcerns als Unilever en FrieslandCampina erop hebben. Bovendien suggereert het Vinkje dat een product gezond is, terwijl vooral het blauwe Vinkje het in werkelijkheid staat voor de minst ongezonde keuze binnen een productgroep. Om die reden zijn er ook pakken chocolademelk, zakken chips en flessen frisdrank te koop die, ondanks hun hoge suiker, zout of vetpercentages, gewoon een Vinkje dragen. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn, aldus de kritiek.

Kruistocht

De Consumentenbond voert om die redenen al sinds de invoering van het Vinkje in 2012 een kruistocht tegen het logo. Die begon met bescheiden vraagtekens, maar is inmiddels uitgegroeid tot een heuse campagne: 'Weg met het Vinkje' getiteld. De campagne werd maandag gelanceerd en is bedoeld om het 'onzinnige voedselkeuzelogo' voor eens en voor altijd de nek om te draaien.

De stichting achter het Vinkje, Stichting Ik Kies Bewust, wil liever niet reageren op de campagne. De club houdt zijn kruit liever droog tot het officiële Vinkjesdebat op 21 april losbarst in Leiden. Dat is de plek waar de koers en toekomst van het Vinkje wordt besproken, niet elders.

De consumentenbond zegt het op zijn beurt het wel te geloven met dat debat. 'Op 1 mei wordt de goedkeuring voor het Vinkje wel of niet verlengd door de minister van volksgezondheid. Dat is voor ons een belangrijke datum en daarom is het nu tijd om de noodklok te luiden. Dat lijkt ons verstandiger dan een week voor de deadline een of ander debat te voeren.'

Uitleg

Het Vinkje met de groene cirkel
Het Vinkje met de groene cirkel is terug te vinden op gezondere producten uit de Schijf van Vijf. Deze bevatten belangrijke voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Voorbeelden zijn volkorenbrood met minder zout en voldoende vezel, magere kaas met weinig verzadigd vet.

Het Vinkje met de blauwe cirkel
Soms heb je zin in iets extra’s, drink je frisdrank of eet je een ijsje. Om ook de betere keuze in deze productgroepen herkenbaar te maken, is er het Vinkje met de blauwe cirkel. Het gaat hierbij om producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren en die je niet te vaak zou moeten eten. Het staat bijvoorbeeld op snacks met minder calorieën en frisdrank met minder suiker.

null Beeld
Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden