Commotie rond Sint-thriller breidt zich uit

AMSTERDAM - Het NICAM, de organisatie die verantwoordelijk is voor de leeftijdskeuring van audiovisuele media in Nederland, heeft de afgelopen week ook al tientallen klachten ontvangen over de reclame-uitingen van de horrorfilm Sint. Dat heeft een woordvoerster van NICAM zondag gemeld.

Klagers spraken hun onvrede uit over het feit dat jonge kinderen van slag zouden raken door de poster van Sint. Hierop is het silhouet te zien van een grimmige Sinterklaas.

Leeftijdskeuring
De zegsvrouw beklemtoont dat het NICAM niets kan met de klachten. 'Posters worden nooit geclassificeerd', legt ze uit. Pas als de film zelf volgens klagers een te lage leeftijdskeuring ontvangt, kan het NICAM enige actie ondernemen. Het is bij haar weten nooit eerder voorgekomen dat mensen bij het NICAM aan de bel trokken over de poster van een film.

Reclame
De Reclame Code Commissie ontving deze week ook tientallen klachten en velt komende week een oordeel over de campagne.

ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.