Cocktail niet inbegrepen

Bodrum maakt zich op voor een nieuw, buitenlands publiek. Om de Turkse jetset af te lossen. Door Noël van Bemmel..

Wie voor het eerst de baai van het Turkse badplaatsje Türkbükü ziet, kan zich niet voorstellen dat dit de hotspot van Turkije is. Vanaf de hobbelige kustweg die naar beneden slingert, doemt donker water op omringd door kale heuvels vol huisjes in aanbouw. Geen azuurblauwe lagune, geen strand en geen ligbedden onder palmbomen.

En toch strijkt hier in de zomer de jetset uit Istanbul neer. Op de houten vlonders langs het water drinken tycoons, televisiesterren en voetbalhelden hun cocktails, in de baai dobberen paparazzi tussen tientallen jachten, en langs de boulevard vermaken echtgenotes en minnaressen zich met shoppen. De hele kolonie kijkt even op, als weer een nieuwe gast arriveert per watervliegtuig.

Dé attractie van dit plaatsje aan de Egeïsche Zee is het beperkte aantal buitenlandse toeristen. De meeste Europeanen vliegen verder zuidwaarts richting Turkse Rivièra waar de appartementencomplexen hoger zijn, het zomerseizoen langer duurt en de prijzen een stuk lager liggen.

‘Ik kwam hier als kind al met mijn ouders’, zegt Melis Seremet die op een terras het boek The devil wears Prada leest. De jonge fiscaal-juriste uit Istanbul verblijft met vrienden in het zomerhuis van haar familie. ‘Je gaat niet alleen naar Bodrum om uit te rusten, maar ook om gezien te worden. Dat is al 25 jaar zo.’

Van de kleine groep buitenlandse toeristen die het schiereiland aandoen, merkt ze weinig. Die gaan naar de appartementjes van 300 euro per week in Gümbet, een buitenwijk van havenplaats Bodrum; een populaire locatie voor jongeren die willen ‘partyen’.

Maar dat beeld gaat veranderen. Nederlandse touroperators doen hun best een chiquer publiek naar Bodrum te krijgen. Turkije-specialist Corendon kwam deze zomer al met de brochure Unique Selection, met daarin onder meer het Maki Hotel in Türkbükü en het nieuwe Kempinski Resort aan de andere kant van het Turkse schiereiland. Oad heeft een Excellent-brochure en Tui zijn Golden Label.

Het Maki Hotel ligt helemaal aan het einde van de boulevard met pistachebomen in Türkbükü. Voor 2000 euro per week lig je er op witte kussens tussen de jonge en modieuze Turken. Een dj uit Istanbul bepaalt de sfeer en de beachbar schenkt makicello-cocktails (citroenlikeur, crushed ice, citroen, munt). Wel apart afrekenen.

Een vijfsterrenhotel en all-inclusive gaan niet samen, aldus directeur Atilay Uslu van Corendon. Een klant die luxe op Europees niveau zoekt, is niet bereid in de rij te staan voor een buffet en wil zélf de wijn kunnen uitkiezen. ‘Die wil zeker niet hoeven vechten voor een plastic ligbed aan het zwembad.’

Een goed voorbeeld van zo’n luxe resort is, volgens Uslu, het nieuwe resort van de Duitse keten Kempinski. De eigenaar bouwde voor zestig miljoen euro een hotel met 173 kamers die uitkijken over een privébaai. Geen glimmende kitsch, maar jarenvijftig-elegantie met teakhout en pastelkleuren. Het zwembad lijkt over te lopen in de zee, de vijf à la carte-restaurants lokken ook niet-gasten en het bijbehorende wellness-centrum is met 5500 vierkante meter waarschijnlijk het grootste van Europa. Prijs voor deze luxe: 420 euro per dag per kamer in het hoogseizoen, 139 euro in laagseizoen.

Deze voor Turkije bijzondere formule trekt vooral welvarende Turken en buiten het hoogseizoen kleine hoeveelheden Duitsers, Russen en Britten. Als het zeewater nog te koud is of de parasollen wapperen in de oktoberwind, kunnen zij binnen zwemmen en een high tea nuttigen na een massage.

De enorme spa is een slimme manier het vakantieseizoen te verlengen en rijke buitenlanders te lokken. ‘We kunnen Türkbükü niet meer voor onszelf houden’, zegt directeur Bülent Bayrakçi van het Maki Hotel.

Hij is een halfjaar geleden aangetrokken om het hotel ook buiten de – voor de Turkse jetset – populaire maanden juli en augustus meer klandizie te bezorgen. Vanzelf kwam hij terecht bij de buitenlanders, voor wie het klimaat in het voor- en naseizoen nog altijd stukken beter is dan thuis. ‘Begin januari sta ik voor het eerst op de Vakantiebeurs in Utrecht, daarna ga ik naar Berlijn en naar Moskou.’

Bayrakçi wijst op een druk telefonerende man met grijzend haar en zwarte kleren. ‘Dat is een bekende voetbalpresentator, maar zulke gasten hebben wij in het najaar nauwelijks meer.’ Als de paparazzi en de dj’s zijn vertrokken, halveert hij de kamerprijs: ‘Nog steeds 100 tot 400 euro per nacht, want we willen hier geen Antalya worden.’

De uitbreiding van het aanbod is koren op de molen van de Nederlandse touroperators, die kampen met 25 procent minder boekingen naar Turkije en ook een nieuwe doelgroep willen aanboren. Corendon bijvoorbeeld richt zich in toenemende mate op golfreizen, welness, culturele rondreizen, medische behandeling, en skiën. Directeur Uslu: ‘Het zijn nichemarkten, maar daar zit wel groei in.’

Het jongste initiatief: huisjesverhuur. Oad begint volgend jaar met villaatjes, inclusief eigen zwembad en auto. Ook Corendon begint daarmee. Reken op ongeveer duizend euro per week. Maar verwacht geen alternatief voor die klassieke villa in Toscane. Uslu: ‘Zoiets heb je daar gewoon niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden