Celibaat? Jezus was geen priester, en de apostelen waren gehuwd

De katholieke kerk zondigt tegen het leven en tegen de evangelische boodschap. Met het celibaat ontkent zij het leven zelf....

Het zijn allen celibatairen die in de top van de r.k. kerk beslissen over het verplichte celibaat voor priesters. Zij zouden de tweede bladzijde van de Bijbel moeten opslaan, het scheppingsverhaal waarin aan de Eeuwige Zelf in de mond wordt gelegd: ‘Het is niet goed dat de mens alleen blijft’ (Genesis 2,18). Wie het beter meent te weten dan het scheppingsverhaal zondigt tegen het leven.

Dwangmatig celibaat is het negeren van het midden van het lichaam, van het leven. Die top probeert bij het nu wereldwijd aan het licht komen van het afschuwelijke misbruik van kinderen door priesters, fraters en nonnen, vol te houden dat de oorzaak ervan niet in het celibaat ligt.

Waren die mannelijke en vrouwelijke geestelijken en religieuzen die zich aan kinderen vergrepen allemaal pedofielen? Of moet men veel meer spreken van ‘noodseksualiteit’? Spanningen, door het celibaat opgelopen, die ontladingen zoeken.

Zoals vormen van noodseksualiteit voorkomen in gesloten inrichtingen als kazernes en gevangenissen komen ze ook in grootseminaries voor. Zijn dat praktijken van homo’s? Nee, het zijn tijdelijke noodoplossingen.

Het celibaat is niet tijdelijk. Je krijgt het levenslang opgelegd als je gewijd wilt worden. Het offer voor en van het priesterschap. Je zet je handtekening onder een contract waarvan je de reikwijdte op dat moment in je leven niet kunt bevatten. Voor altijd ontzegging en onthouding.

De kerk van Rome mist elke permanent ingebouwde correctiestructuur. Dit onvermogen wordt ook belichaamd door de nieuwe generatie clerici, weer in zwart pak met witte boord. Zij verschansen zich achter het altaar en werken daar strikte handelingen en formules af. Zij luisteren niet, zij verkondigen. De kerkgangers zijn ontvangers. Die hebben toe te horen en te gehoorzamen. In feite zijn alle leken in de roomse kerk tweederangsleden. Niet toevallig zijn zij de gehuwden. Zij zijn daarom niet tot het heilig dienstwerk toegelaten. Vrouwen al helemaal niet.

De priesters in de kerk, die het pastorale veldwerk doen, hebben de laatste vijftig jaar nimmer serieus gehoor gekregen als zij de bestaande dubbele moraal bij de hiërarchie aan de orde stelden. Het hoge ‘nee’ van pausen, encyclieken en verboden bleef onverbiddelijk.

Geen zelfbevrediging, geen verkeer vóór het huwelijk, geen omgang buiten het huwelijk, geen voorbehoedmiddelen, geen homoseksueel verkeer, geen condooms tegen aids, geen echtscheiding, geen nieuw huwelijk, geen ongehuwd samenwonen. Het is allemaal zondig.

Mondige gelovigen met eigen volwassen gewetensvorming zijn de leer gewoon gaan negeren. Maar priesters moeten zich heiligen door de binding aan de Christus aan het kruis.

Maar wat lezen zij van Hem in de evangeliën? Dat Jezus geen priester was. Dat hij zijn apostelen niet tot priester wijdde. Dat de apostelen vrouwen hadden. Petrus zelf had een schoonmoeder, staat er.

De Kerk is gehouden aan het evangelie, niet omgekeerd. Bovenstaande onontkoombare feiten maken de nog altijd afgedwongen celibaatsplicht on-evangelisch. Na de zonde tegen het leven is dit een zonde tegen de evangelische boodschap. Niet alleen een individu kan zondig zijn, ook een institutie met haar onhoudbare wetten.

Rome zou moeten beginnen met, na het Scheppingsverhaal, zich het Hooglied en het Johannesevangelie eigen te maken. Over de schoonheid en de vrijheid van de liefde, die intieme en tedere omgang.

Er verandert echter in Rome niets, valt te vrezen. De misbruiken worden afgehandeld. De boeken gesloten. Voortaan moet justitie worden ingeschakeld. De goud geborduurde schijn regeert verder.

Daarom is het dat kerken leeglopen. Dat priesters noodgedwongen uittreden om in liefde te kunnen leven met vrouw of vriend, niet langer heimelijk maar in het volle licht. Ten aanzien van de vragen van hemel en aarde, leven en dood, zijn allen leken en leerlingen.

Het evangelie is een schat aan levensinzicht aan wijsheid, liefde, gerechtigheid, deelgenootschap, bevrijding, uittocht uit iedere knechting, steeds weer. Dat boek ligt open voor ieder die lezen wil.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.