Bus en tram straks duurder in de spits

Vervoersbedrijven en lokale overheden overwegen de invoering van de ov-chipkaart aan te grijpen om reizen in de spits duurder te maken. Zo hopen zij reizigersstromen beter over de dag kunnen verdelen.

Met zo’n prijsdifferentiatie is in het bedrijfsplan voor de reiskaart rekening gehouden, stelt een woordvoerder van Connexxion, dat in Nederland marktleider is in het regionaal personenvervoer. ‘Alleen is dit prijzenstelsel nu nog niet ingevoerd.’

Connexxion bepaalt niet zelf de prijzen. ‘De decentrale overheden stellen de tarieven vast en bepalen dus ook of er in de toekomst differentiatie wordt toegepast.’

De provincie Gelderland staat positief tegenover het idee van prijsdifferentiatie. ‘Wij willen hiermee gaan werken’, meldt een woordvoerder. ‘Maar voordat het zover is, moet eerst de ov-chipkaart goed werken.’

Het lijkt reizigersorganisatie Rover ‘zeer onverstandig’ in de spits meer geld van reizigers te vragen. ‘Is het niet de bedoeling dat het openbaar vervoer moet bijdragen om de files op te lossen?’

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat weten dat vervoerders en regio’s bij de invoering van de ov-chipkaart ‘vrij zijn om zelf te bepalen welke tarieven zij hanteren’. Wel is bepaald dat de gemiddelde opbrengsten van de ov-chipkaart niet hoger mogen zijn dan die van de strippenkaart. Hogere prijzen in de spits moeten dus in de daluren, wanneer er minder reizigers zijn, gecompenseerd worden.

Uit een onderzoek uit 2006 dat in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is verricht, blijkt dat vervoersbedrijven bij invoering van de ov-chipkaart de tarieven in de spits met 10 procent willen verhogen. Tegelijk willen ze de prijzen in de daluren met 20 procent verlagen.

Voor ov-bedrijven geldt nu dat spitsreizigers dure klanten zijn. ‘Een extra reiziger in het spitsuur kost een ov-bedrijf gemiddeld anderhalf tot twee keer meer dan hij oplevert’, meldt het rapport. In een korte periode moeten er veel extra bussen of trams worden ingezet, die de rest van de dag meestal zeer matig gevuld rondrijden. Elke reiziger in het daluur is meteen rendabel, omdat hij een lege stoel vult. Tot nu toe gelden alleen in de trein spits- en daltarieven. Zo kunnen NS-reizigers na 9 uur en in het weekend met 40 procent korting reizen.

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) heeft deze week een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de tarieven in de verschillende openbaar vervoersregio’s.

Uit diverse steekproeven van onder meer Rover, GroenLinks en de SP, zou blijken dat dat het reizen met de ov-chipkaart duurder wordt dan het reizen met de strippenkaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden