BN'ers in commercial Jumbo zongen voor 'onkostenvergoeding'

Wat kregen Bekende Nederlanders voor hun medewerking aan een spotje van supermarkt Jumbo voor de Voedselbank? De drie minuten durende kerstcommercial werd dit weekend voor het eerst uitgezonden en toont een keur aan BN'ers die al zingend dinerpakketten inpakken voor de Voedselbank . Het bedrijf wil zo de aandacht vestigen op nieuwe coupons waarmee klanten in de supermarkt voedsel kunnen doneren aan de Voedselbank.

Eric Oosterom
Jumbo. Beeld anp
Jumbo.Beeld anp

Direct plaatsten critici vraagtekens bij de commercial van drie minuten. Strookt het kopen van veel zendtijd met de roep om aandacht voor de Voedselbank? Het vuurtje werd verder opgestookt door rapper Lange Frans, een van de deelnemers. Maandagochtend gaf hij op Q-music radio toe dat hij betaald was voor zijn medewerking aan de We are the World-achtige productie.

Jumbo doet de uitspraak af als 'spraakverwarring'. Volgens een woordvoerder kregen de twintig BN'ers (uiteenlopend van René Froger en Lee Towers tot Henny Huisman en Dré Hazes) de keuze om hun 'onkostenvergoeding' te houden of te schenken aan de actie. De hoogte van de vergoedingen is 'niet relevant'. Ook wil de supermarkt niet kwijt hoeveel BN'ers afzagen van een vergoeding of hoe duur de commercial was.

Dieseltank

Volgens het management van Lange Frans ging het om een 'faire vergoeding, zeker niet iets wat hij zou krijgen bij een optreden van een half uur.' Aloys Buys, manager van Jan en Monique Smit, spreekt van een vergoeding voor 'niet meer dan een tank diesel'. Ook andere artiesten willen geen bedragen noemen.

Een BN'er krijgt 'normaal gesproken' 10 duizend tot 100 duizend euro voor een commercial, zegt de supermarkt. 'Daar is nu absoluut geen sprake van.' En de drie minuten? 'Die zijn nodig om Nederland in beweging te brengen.'

De Voedselbank lijkt de lachende derde. Leo Wijnbelt, voorzitter van Voedselbanken Nederland: 'Als over de actie wordt gepraat, is het prima. Dit is een fantastisch initiatief.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden