Binnenkijken Hightech huis in Oud-Zuid

Binnenkijken bij het design-hoofd van G-Star RAW

De rust van een 19de-eeuws pand in Amsterdam bewaren en toch de nieuwste techsnufjes erin, zo wilde Rebekka het.

Jordi Huisman Foto Jordi Huisman

Wie? 
Rebekka Bach (38) en Phoenix (4).

Wat doet ze? 
Head of women’s design bij G-Star RAW.

Waar? 
Een pand uit 1890 van 400 vierkante meter in Amsterdam-Zuid.

‘In de kast staat een collectie van G-NO-knuffels, de neushoornmascotte van G-Star. De zwarte multilamp aan het plafond is van Moooi. Ik vind die humor in hun ontwerpen leuk.’ Foto Jordi Huisman

Hoe lang woon je hier al?
‘Ik kocht het huis in 2014. Toen ik hier voor het eerst binnenstapte, werd ik gelijk rustig. Het huis heeft een zekere kalme, warme sfeer. Je zit aan een drukke straat in de stad, maar dat merk je niet als je hier binnen bent.’

‘In de zitkamer zie je de originele marmeren schouw. In de keuken zit eenzelfde, maar die is wit geschilderd. Het exemplaar in mijn slaapkamer is helaas verwijderd. Ik houd de huizen in de buurt met dezelfde schouwen in de gaten voor het geval er eentje weggaat.’ Foto Jordi Huisman

Wat weet je over de vorige bewoners?
‘Het huis was hiervoor van een dame op leeftijd die hier al vijftig jaar heeft gewoond. Ik moest haar beloven dat ik goed voor haar huis zou zorgen. Ik ben haar nog steeds dankbaar dat ik het huis mocht kopen. Af en toe komt ze langs en vertelt over de goede oude tijd, toen zij hier woonde.’

‘Ik heb twee garderobekasten, een voor mijn schoenen en deze voor mijn kleding. Je ziet een vintagekimono hangen, die verzamel ik. Het basisontwerp van de kimono is hoekig en recht, simpel. De prints, kleuren en het silhouet maken een extravagant statement.’ Foto Jordi Huisman

Heb je er veel werk aan gehad?
‘Het was zeker een intensieve renovatie. Ik wilde de authentieke details van het huis behouden en tegelijkertijd moderne technologie toepassen. Ik heb nieuwe vloeren gelegd, alles laten schilderen, deuren vervangen, de hele badkamer en keuken zijn nieuw, elektriciteit en verwarming, alles. Het is een hoop werk. Maar ik doe het graag, want het is zo’n prachtig huis. Het geeft me veel energie om dit huis mooier te maken.’

‘In de kelder en in de wc’s liggen de originele tegels van dit huis. Die staan onder toezicht van Monumentenzorg. Er ligt een voorraadje in het kastje onder de trap, zodat ik ze kan vervangen als er een kapot gaat.’ Foto Jordi Huisman

Heeft jouw werk als modeontwerper invloed gehad op je interieur?
‘Mijn gevoel voor vormen, dimensies en kleuren werkt zeker mee in mijn interieurkeuzes. Voor dit huis ben ik net zo te werk gegaan als bij een collectie: ik begon met een moodboard waarvoor ik beelden, kleuren en vormen bij elkaar zocht die ik mooi vond. Het samenspel van vorm en materiaal is zowel in de mode als in interieur belangrijk. Voor de keuken wilde ik werken met marmer, wat een hard en hoekig materiaal is. Om het zachter te maken, heb ik voor het blad van de keuken de randen rond laten slijpen en de zijkanten met zwart leer bedekt. Dat leer was over van een tassenlijn die ik destijds heb ontworpen met een collega, dus dat is een mooi voorbeeld van hoe mode en interieur hier mixen.’

‘Op het keukenblok staat een sculptuur dat bestaat uit losse onderdelen, het zijn kandelaartjes die je kunt stapelen. Ze werden gemaakt in de jaren zestig door Stoffi und Fitz. Je vindt ze niet veel meer, in vintagewinkels kijk ik altijd of ik ze zie.’ Foto Jordi Huisman

‘Het fornuis is een technisch hoogstandje. Je kunt de pan overal neerzetten en het fornuis vindt zelf de plek van de pan. Het hele huis is ‘highteched up’: verwarming, lampen en alarmsysteem, ik kan alles bedienen met mijn telefoon.’

‘De keukenmeubels zijn bekleed met zwart leer. Het leer en het marmer van het blad heb ik laten verschepen uit Portugal. Je kunt het aanrecht afsluiten door die leren deuren links en rechts dicht te doen, zodat de rommel niet steeds om je roept.’

‘Ik kom uit Denemarken en mijn smaak heeft nog altijd iets Scandinavisch. Ik houd van dat minimalistische: witte muren en niet veel spullen in zicht. Je ziet hier nog net de badkamer, daar liggen vintage-Eschertegels uit een oud café.’ Foto Jordi Huisman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.