'België stopt met de Fyra'

De Belgische spoorwegen NMBS stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat meldden Vlaamse media op basis van bronnen. Later op de middag geeft de NMBS een persconferentie.

Beeld EPA

Wegens de aanhoudende perikelen met de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel eiste de NMBS eind januari verbeteringen van AnsaldoBreda. Het bedrijf kreeg 3 maanden de tijd. Eind april zei NMBS de verbeterplannen te gaan evalueren en op basis daarvan een besluit te nemen.

Vrijdag bespreekt de raad van bestuur van de NMBS het dossier. Na afloop zal er een persconferentie gegeven worden, zo maakte het bedrijf bekend.

De Fyra, een prestigeproject van met name de Nederlandse Spoorwegen, ging in december rijden, maar kampte meteen al met veel problemen. Nadat onder winterse omstandigheden een stuk plaatwerk onder de trein vandaan was gevallen, werd de Fyra internationaal uit de roulatie genomen.

Zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu als de NS willen eerst de persconferentie van de NMBS afwachten voordat ze met een reactie komen. Bovendien is het ministerie nog in afwachting de resultaten van het technische onderzoek van de NS. Dat wordt in juni verwacht.

Kamerleden reageerden al wel. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks): 'Met de Fyra wilden dit en vorige kabinetten voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Maar goedkoop is duurkoop. De Fyrasoap heeft ons miljoenen euro's gekost. De Belgen stoppen er nu mee. Ik wil snel in debat met staatssecretaris Mansveld over wat dat betekent voor Nederland.'

Farshad Bashir (SP) twitterde: 'Ik hoop dat Mansveld het bonnetje nog heeft! Het is nu tijd om ons geld terug te vragen en daarmee fatsoenlijke treinen te kopen! Ik wil graag tijdens het vragenuurtje staatssecretaris Mansveld vragen om ook in Nederland te stoppen met Fyra.'

Sander de Rouwe van het CDA wil opheldering. 'Als het bericht klopt, is parlementaire enquête onontkoombaar', twitterde hij.

Hoofdpijndossier
De Fyra is al jaren een hoofdpijndossier vooral gekenmerkt door uitstel en tegenslagen. Al in 1988 publiceert de NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21, waarin een voorstel is opgenomen Nederland aan te sluiten op Europese hogesnelheidsnet. Na jaren van voorbereiding wordt in 2000 begonnen met de aanleg van het hsl-tracé van Schiphol, via Rotterdam, naar de Belgische grens.

De NS en de Belgische NMBS bestellen in 2004 de eerste V250-hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Het is de bedoeling dat de treinen in april 2007 in gebruik worden genomen. In 2005 wordt echter duidelijk dat de fabrikant niet op tijd kan leveren, omdat de V250's voorzien moeten zijn van een nieuw beveiligingssysteem. Er wordt besloten speciale leasetreinen te huren.

De NS start niettemin pas in 2008 met proefrijden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Het spoorbedrijf zet gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen. Deze gaan in de zomer van 2009 alvast onder de naam Fyra in een vaste dienstregeling tussen Rotterdam en Amsterdam rijden. Later wordt ook Breda in de dienstregeling opgenomen.

Doordat AnsaldoBreda met tegenslagen blijft kampen, arriveert het prototype van de V250 pas begin 2009 in Nederland om te worden te worden getest. Wegens de vertragingen legt de NS in 2010 een claim bij de fabrikant neer van 60 miljoen euro. Het jaar daarop dreigt HSA de exploitant van de hsl (waar NS aandeelhouder van is) failliet te gaan, wat een ramp van 2,4 miljard euro zou betekenen. Het reddingsplan kost de overheid 390 miljoen euro.

De commerciële ingebruikname van de snelle treinen laat tot 2012 op zich wachten. Vlak voor de invoering van de nieuwe dienstregeling op 9 december wordt het nog even spannend of de Fyra wel tussen Nederland en België mag gaan pendelen. Wegens onvrede over het nieuwe tariefsysteem en het feit dat de trein niet in Den Haag of Noord-Brabant stopt, kan na politiek overleg pas op het laatste moment groen licht worden gegeven.

Vanwege technische problemen wordt de V250 half januari niettemin alweer verboden op Belgisch grondgebied dienst te doen. Op het binnenlandse hsl-tracé rijden wederom louter locomotieven met rijtuigen. Als een noodoplossing gaan er weer intercity's rijden tussen Nederland en België, terwijl er in de tussentijd allerlei tests met de Fyra plaatsvinden.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden