Bekeerlingen: islam is logischer en praktischer

De meeste Nederlanders die zich tot de islam hebben bekeerd, deden dat na een persoonlijke crisis, of via een moslim-geliefde....

Elke week bekeren zich drie tot vier autochtone Nederlanders tot de islam. Inmiddels zijn zesduizend van de 700 duizend moslims in Nederland autochtone bekeerlingen. Het boek Nieuwe Moslims van Ton Crijnen laat zien dat zowel Hollandse rekkelijken als preciezen een plek vinden als moslim.

In het woensdag verschenen boek wordt beschreven hoe twaalf autochtone Nederlanders en twee Vlamingen tot de islam kwamen en hoe moeilijk het soms is om in Nederland dit geloof te belijden. De meeste bekeerlingen komen uit de middenklassen en zijn dertig tot vijftig jaar oud. Sommigen kwamen na een diepe persoonlijke crisis tot de islam. Anderen na een intellectuele zoektocht. De meesten vonden de weg via islamitische migranten, landen of geliefden.

Bijna alle bekeerlingen beklemtonen dat de islam in vergelijking met het christendom veel logischer is. Zo zou volgens een van hen de 'big bang'-theorie over het ontstaan van het heelal al in de Koran zijn beschreven. 'Wat ik verstandelijk kon controleren klopte in de Koran', aldus een ander. Ook vinden ze de islam een veel praktischere godsdienst dan het christendom.

Onder de nieuwe moslims bevinden zich opvallend veel ex-katholieken. Sommigen zeggen dat hun bekering tot de islam een thuiskomst was en niet een breuk met de geestelijke waarden die ze van huis uit hebben meegekregen. De meesten hebben moeite met het dogma van de goddelijke drie-eenheid. De islamitische grondgedachte dat God één is overtuigt hen daarentegen wel. Ook de afwezigheid van priesters en de mogelijkheid tot direct contact met God, spreekt ze aan. Allen wijzen ze op de barmhartigheid van de islam en het grote gevoel van saamhorigheid, iets dat volgens hen in de christelijke cultuur steeds verder naar de achtergrond verdwijnt.

Luisteren naar het in het Arabisch reciteren van de Koran ontlokt bij menigeen tranen. 'Ik ken geen diepere ervaring dan de Koran op zijn Arabisch te horen reciteren. Het heeft op mij dezelfde inspirerende uitwerking als muziek van Bach of Coltrane. '

De verscheidenheid van de bekeerlingen demonstreert dat de islam op allerlei manieren kan worden gepraktiseerd. Niemand weet precies hoe het moet en het is God die uiteindelijk beslist, zo blijkt uit veel interviews. Een geëmancipeerde vrouw beklemtoont dat ze zich door geen man laat aanpraten dat ze minderwaardig is als vrouw. Een andere vrouw deelt haar man met een Turkse vrouw die draagmoeder is geweest voor haar kind. Een ex-priester pleit voor een moderne, niet letterlijke interpretatie van de Koran.

Daartegenover staat de traditionalist die zich strikt aan de sharia (de islamitische wet) houdt en die vindt dat homofielen en overspeligen gedood moeten worden. 'Niet voor niets heeft God de ziekte aids op hen laten neerdalen, als een eigentijdse straf voor hun zonden.'

Het kruis dat de nieuwe moslims sinds hun bekering dragen was niet altijd licht. De vrouw die in huis een andere dame naast zich moet dulden, accepteert de situatie met moeite. Haar man slaapt evenveel weekeinden en dagen bij de een als bij de ander, maar het blijft moeilijk voor haar.

Er bestaan veel negatieve stereotypen over moslims in Nederland, zo hebben de bekeerlingen ondervonden. Menigeen zag vriendschappen of familierelaties onherstelbaar beschadigd . Een vader omschrijft zijn dochter sinds haar bekering als een tweede Khomeiny. Als Nederlandse moslima's een hoofddoek gaan dragen, krijgen ze moeilijker werk dan daarvoor. Niet alleen Nederlanders ook moslims reageren argwanend op de bekering. Met name moslims die uit gewoonte of bij geboorte hun religie aannamen, blijken de bekeerlingen als tweederangs moslim te zien.

Sommige bekeerlingen zien voor zichzelf en andere autochtone moslims een speciale missie. Zij zouden de 'brug kunnen zijn tussen de geïndividualiseerde westerse cultuur en de rijkdom van de islam'. De autochtone moslims, vertelt een van hen, kunnen helpen bij het afstoffen en herinterpreteren van de Koran en de hadith (aan Mohammed toegeschreven uitspraken). 'Op die manier kan een islam verschijnen die een relevante bijdrage kan leveren aan de oplossing van alle geestelijke en morele problemen waarmee men in het westen worstelt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden